نقش ويژه استان قزوين در ارائه خدمات به زوار اربعین
کد خبر: 3668475
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

نقش ويژه استان قزوين در ارائه خدمات به زوار اربعین

گروه معارف: رئیس ستاد عتبات عالیات استان قزوین: در سال جاری استان قزوین از مدلی منحصر به فرد استفاده از پتانسیل مردم در قالب موکب برای ارائه خدمات به زائرین استفاده کرد که در کشور بی نظیر بود.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوین، حامد کبودوند در نشست خبری که ظهر امروز نهم آذر ماه در ستاد عتبات عالیات استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در اربعین سال جاری استان قزوین به گزارش رسمی ستاد عتبات مرکز بیشترین رشد در ارائه خدمات به زوار اربعین داشته است.
وی افزود: در سال جاری برای خدمات رسانی به زائرین اربعین ما تعهد ساخت دو قرارگاه را داشتیم اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 6 قرارگاه توسط استان  قزوین احداث شد، این قرارگاه در آوج به عنوان قرارگاه داخل استان جهت بدرقه زائرین، مهران قرارگاه داخل کشور، نجف، طریق الحسین، کربلا و مسیب در طفلان مسلم راه اندازی شد.
رئیس ستاد عتبات عالیات استان قزوین با اشاره به تاسیس 27 موکب در ایام اربعین، اظهار کرد:  خدمات اربعین طی 11 روز صورت گرفت که در این مدت در داخل کشور 2 هزار وعده غذایی در قصر شیرین و  50 هزار وعده غذایی در مهران توسط 60 خادم قزوینی طبخ و توزیع شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در بیرون از مرزهای کشور خدمات قابل توجهی صورت گرفت، به طوری که  در نجف بیش از ۱۹هزار نفر اسکان داده شدند و ۱۱۶هزار وعده غذایی و 50 هزار میان وعده بین زائرین توزیع شد.
کبودوند یادآور شد: همچنین در طریق الحسین 17 هزار وعده غذایی توزیع شد، در کربلای معلی نیز در 8 نقطه ۳۶هزارنفر اسکان و ۲۵۰هزار وعده غذایی توزیع شد: در موکب طفلان مسلم نیز ۱۹ هزار نفر اسکان و ۱۳۰ هزار میان وعده برای زوار اربعین داشتیم.
رئیس ستاد عتبات عالیات استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین نقش مهمی در این ایام برعهده داشت به طوری که به همت خادمان قزوینی و برکات نذورات مردمی طی ۱۱ روز؛  ۵۵۶ هزار وعده غذایی توزیع و ۶۰ هزارنفر اسکان داده شد؛ در واقع خدمات استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر رتبه اول را به خود اختصاص داد.
وی افزود: ما در 5 نقطه موکب داشتیم، عمود 403 و 414 و عمود 547، عمود 900 و 950 در اختیار استان قزوین قرار داشت؛ در این 5 موکب 131 خادم فعالیت می‌کردند و 17 هزار وعده غذایی بین زائرین توزیع شد.
کبودوند  با اشاره به  ارائه خدمات پزشکی توسط قزون، تأکید کرد: برای اولین بار خدمات پزشکی روزانه برای بیش از ۲ هزار نفر در موکب قزوین  انجام گرفت که این موضوع به غیر از خدمات پزشکی هلال احمر، علوم پزشکی و  حج و زیارت بود که از سوی 300 خادم قزوینی ارائه می‌شد.
وی افزور: در سال جاری ما شاهد رشد بیش از ۵ برابر ارائه خدمات و اسکان زوارین نسبت به سال گذشته بودیم، در این میان  830  خادم و خدمتگذار در قالب مدیر انتظامات و تدارکات کمک کردند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات تصریح کرد: آخرین قرارگاه، قرارگاه طفلان مسلم(ع) بود که در آن 9 موکب برپا شده بود و 110 هزار وعده غذایی، 130 هزار میان وعده توزیع شد و 19 هزار نفر هم در این قرارگاه اسکان یافتند و در کل به همت خادمان قزوینی و برکات و نذورات مردمی، در 11 روز 556 هزار وعده غذایی ارائه و 60 هزار نفر اسکان یافتند.
قزوین پایلوت کمک های مردمی به ستاد اربعین
وی با اشاره به اینکه هزینه‌های جاری اربعین امسال توسط مردم تامین شد، یادآور شد: در سال جاری استان قزوین از  مدلی منحصر به فرد استفاده از پتانسیل مردم در قالب موکب برای ارائه خدمات به زائرین استفاده کرد که در کشور بی نظیر بود.
کبودوند تأکید کرد: تقریباً در تمام جلسات مسئولان ستاد مرکزی اربعین و ستاد عتبات عالیات به همه استان‌ها یادآور شد که برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی استان قزوین در اربعین حسینی انجام شد، به عنوان پایلوت در تمام استان‌ها از آن استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: در اربعین حسینی از ظرفیت مردمی برای مواجهه با زائران در قالب موکب‌دارها استفاده شد که 56 موکب ثبت شد،  تمام این موکب‌ها از سوی مردم بود و هیچ دستگاه حاکمیتی و دولتی متولی موکب‌ها نبود و خود موکب‌داران هیأت امنایی تشکیل دادند و از طریق هیأت امنا، نسبت به جمع‌آوری نذورات مردمی اقدام کردند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات قزوین اعلام کرد: در اربعین سال جاری ۲ و نیم میلیارد تومان هزینه از طریق مردم به صورت خودجوش تامین شد، این میزان برآورد هزینه پذیرایی از زوار اربعین است که نشانه علاقه مردم به کمک به برگزاری اربعین بود.
وی افزود: ستاد عتبات در قالب راه اندازی ستاد مردمی در استان حلقه واسطی شد برای جمع آوری کمک‌های مردمی و برخی از دستگاه های حاکمیتی مثل استانداری شورا و شهرداری و شهرک‌های صنعتی و اتحادیه نانوایان، مرغداران و اصناف و دیگر دستگاه‌ها پتانسیل‌های خود را در قالب ایاب و ذهاب و پتو و چادرهای امانتی و سوله‌های اجتماعی ارائه کردند.
کبودوند اتصریح کرد: ارائه چادرهای امانتی از سوی جمعیت هلال‌احمر استان، سوله‌های اجتماعی مدیریت بحران، ارائه پتو از سوی نیروی نظامی و انتظامی و خرید موکت و وسایل زیرساختی دائمی توسط مجموعه شورای شهر و شهرداری، به عنوان زیرساخت دائمی ستاد اربعین توسط دستگاه‌های حاکمیتی تأمین و تهیه شد.
وی خاطرنشان کرد: تمام هزینه‌های جاری همچون هزینه‌های پخت و پز و آب توسط مردم و خیران جمع‌آوری شد و در مجموع اعزام 830 نفر خادم و تهیه روادید و ایاب و ذهاب آن‌ها هم از سوی ستاد عتبات عالیتان استان قزوین صورت گرفت که به کربلا اعزام شدند.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین اظهار کرد: اقلام خریده شده توسط بیت المال اقلام مانا هستند که در مدیریت بحران در استان نگهداری می‌شود تا در مواقع ضرور مورد استفاده قرار گیرد همانطور که در حادثه زلزله کرمانشاه استفاده شد.
وی یادآور شد: ۳۵۰ خودروی شخصی داوطلبانه برای انتقال تجهیزات در اربعین ثبت نام کردند که از این میان بیش از ۷۰خودرو به عراق اعزام شد.
کبودوند تصریح کرد: با تشکیل ستاد فرهنگی استان متشکل از آیت الله عابدینی، استاندار، مدیرکل صدا و سیما و ستاد عتبات تصمیم گرفته شد که از امسال ستاد اربعین به صورت دائمی در طول سال فعالیت داشته باشد.
وی افزود : این ستاد در ایام غیرپیک به موضوعات نرم افزاری و معنوی فعالیت خواهد داشت و در ایام خاص پشتیبانی سخت افزاری دارد و بزودی شاهد رونمایی از ستاد دایمی اربعین خواهیم بود.
captcha