داشتن برنامه‌ریزی برای حفظ در ایام تعطیلات نوروز؛ آری یا خیر؟!
کد خبر: 3700951
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
مهارت‌های حفظ قرآن/ 8

داشتن برنامه‌ریزی برای حفظ در ایام تعطیلات نوروز؛ آری یا خیر؟!

گروه فعاليت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام‌والمسلمين «علیرضا نجفی» از حافظان کل قرآن و از اساتید برجسته قرآنی گفت: ایام نوروز فرصتی است تا کودکان، نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان به استراحت و لذت‌های موردعلاقه‌ شان بپردازند، پس با اِعمال تکالیف سنگین در این ایام باعث دل‌زدگی حافظ نشوید. پیشنهاد ما برنامه مختص ایام تعطیلات نوروز است.

 به گزارش ایکنا از قزوین با توجه به اهمیت حفظ آیات قرآن کریم بر آن شدیم تا ازاین‌پس مهارت‌های لازم را در این خصوص در گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا نجفی» از حافظان کل قرآن و از اساتید برجسته قرآنی کشور ارائه دهیم. علاقه‌مندان به حفظ قرآن می‌توانند پرسش‌های خود را در این خصوص برای ایکنا در قزوین فرستاده تا پاسخ‌های راهگشا برای آن ارائه شود.
در این نشست با استاد «علیرضا نجفی» در خصوص لزوم داشتن برنامه مناسب در ایام تعطیلات عید نوروز به گفت‌وگو نشستیم تا حفاظ گرامی با توجه به این برنامه‌ریزی عیدی سرشار از خیروبرکت را در کنار کلام وحی تجربه کنند. 

استراحت کامل در تعطیلات نوروز یا ادامه کامل برنامه‌های حفظ؟!

همان‌طور که می‌دانید در کشور ایران تعطیلات‌ تابستان به معنی کار و تلاش بیشتر در زمینه فوق‌برنامه‌هاست اما تعطیلات نوروز به منزله فرصتی برای استراحت ذهن و دوری از هرگونه درگیری‌های فکری و خوش‌گذرانی و استراحت قلمداد می‌شود.
حال این پرسش مطرح است که در این بین تکلیف حافظ چیست؟ توصیه ما به حفاظ و مربیان این است که به هیچ عنوان تکالیف سنگین برای ایام عید برنامه‌ریزی نکنند چرا که این ایام فرصتی است تا کودکان، نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان به استراحت و لذت‌های موردعلاقه‌ شان و همراهی خانواده در مهمانی‌ها و مسافرت‌ها بپردازند، پس با اِعمال تکالیف سنگین در این ایام باعث دل‌زدگی حافظ نشوید. پیشنهاد ما برنامه مختص ایام تعطیلات نوروز است.

داشتن برنامه حفظ جدید در ایام تعطیلات نوروز؛ آری یا خیر؟!

اگر حفاظ بخواهند در ایام تعطیلات نوروز حفظ جدید را تعطیل کنند این بدان معنی است که ذهن حفظی حافظ در این مدت روند فرسایشی را پیموده و برای انجام حفظ جدید برای بعد از تعطیلات با یک ذهن سست، کسل و کندرو به رو خواهیم شد.
برای جلوگیری از هر گونه پس رفت در امور حفظ و در عین حال لذت بردن از ایام تعطیلات پیشنهاد می‌کنیم حفاظ عزیز، حفظ جدید داشته باشند اما نه به میزان روزهای عادی بلکه از حداقل ممکن شروع کنند. به‌عنوان مثال، یک‌چهارم روزهای عادی را برای خود حفظ جدید قرار بدهند چرا که انجام حفظ جدید نیازمند تمرکز و شرایط ویژه‌ای است هر چند افزایش میزان حفظ جدید در این ایام به توانایی حافظ و تشخیص مربی بستگی دارد.

 داشتن برنامه مرور و تثبیت در ایام تعطیلات نوروز!

از آنجا که تعطیلات نوروز ۱۵ تا ۲۰ روز به طول می‌انجامد، ترک مرور می‌تواند ضربه بدی به ساختمان محفوظات وارد نماید از این رو توصیه می‌کنیم حفاظ عزیز برای مرور محفوظات برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند چرا که در صورت عدم مرور محفوظات در ایام تعطیلات روز از نو و روزی از نو خواهد بود و دوباره برگشت و تثبیت محفوظات را باید از سر گرفت.
بنابراین توصیه می‌کنیم برای برنامه‌ریزی مرور، برعکس حفظ جدید عمل کنند یعنی از بیشترین میزان ممکن، به‌عنوان‌مثال سه‌چهارم مرور روزهای عادی را قرار دهند. کاهش میزان مرور در این ایام به توانایی حافظ و تشخیص مربی بستگی دارد.
حفاظ عزیز می‌توانند در این ایام از صفحاتی که نیاز به تثبیت و یا حفظ مجدد دارند چشم‌پوشی کنند و این صفحات را از برنامه ایام تعطیلاتشان حذف کنند.

مباحثه و استماع ترتیل در ایام تعطیلات: راه مناسب برای استفاده از وقت‌های مرده

از بهترین کارهایی که می‌توانید در این ایام، در مهمانی‌ها، مسافرت و تمثال آن انجام دهید مباحثه و استماع ترتیل است، البته باید از افراط و تفریط دوری نمود و در عین حال از فرصت‌ها بهترین بهره را برد. قرآنِ حفظ خود را در ایام عید و مسافرت‌ها همراه داشته باشید تا کمترین آسیب به حافظه تصویریتان وارد شود.
در پایان به مربیان دلسوز توصیه می‌کنیم در این ایام ارتباط خود را با حافظ قطع نکنند و حتی‌المقدور به‌صورت تلفنی، تلگرامی و... هر چند روز یک‌بار تکالیف حافظ را تحویل گرفته و از محفوظات پرسش داشته باشند تا موجب دلگرمی حافظ و جلوگیری از اتلاف وقت و موکول کردن برنامه‌ها به روزهای پایانی تعطیلات شوند.

گفت‌وگو از رقیه ملاحسنی

captcha