یک مؤسسه‌ در آستانه تعطیلی/ جایگاه وقف قرآنی کجاست
کد خبر: 3870684
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

یک مؤسسه‌ در آستانه تعطیلی/ جایگاه وقف قرآنی کجاست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر کانون حضرت خدیجه(س) شهر محمدیه قزوین با اشاره به اینکه طی هفت سال فعالیت این کانون ۳۰۰ حافظ از ۷ تا ۵۳ سال تربیت شده‌اند، گفت: واقفان و خیران در تأمین مکانی برای فعالیت این کانون قرآنی یاری‌گر ما باشند و رسانه‌ها صدای ما را به گوش خیران برسانند تا فضای فیزیکی برای این کانون فراهم شود.

واقفان نگذارند چراغ کانون قرآنی حضرت خدیجه (س) خاموش شود

وقف از سنت‌های ماندگار اسلام است که اهل‌ بیت(ع) به آن بسیار عامل بودند و به‌ طور کلی در بین مسلمانان رواج فراوان داشته و از باقیات الصالحاتی است که بعد از مرگ نیز به انسان ملحق می‌شود و اگر کسی فرزند صالح به‌ جای بگذارد تا خیرات انجام دهد اثرات آن برای والدین هم است.

هر وقف نیتی دارد و براساس نیت واقف در مورد اموال وقف شده اقدامات در آن خصوص انجام می‌گیرد. حال ضرورت هدایت نیت واقفان به سمت نیازهای روز جامعه یکی از اولویت‌های ضروری است. در این بین وقف خاص قرآنی یکی از بهترین موارد است. تکیه‌ بر آموزه‌های قرآنی و ایجاد بستری برای گسترش مفاهیم و آموزش‌های مرتبط با حوزه قرآن می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات باشد.

در استان قزوین تعداد وقف‌های قرآنی بسیار کم است، در حالی که بسیاری از مؤسسات قرآنی با مشکلات عدیده‌ای از جمله نبود فضای لازم آموزشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این بین مؤسسه حضرت خدیجه(س) محمدیه یکی از این مراکز است. مؤسسه‌ای که با تشکیل آن دگرگونی بسیار خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی شهر محمدیه ایجاد شده و اینک با مشکل بزرگ نبود جا مواجه است و دست نیاز به سمت واقفان و خیران توانمند دراز کرده است.

مریم آقایی مدیر کانون حضرت خدیجه(س) شهر محمدیه در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: این کانون از سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد و خودم نیز شاگرد موسسه حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) بودم و در حین حفظ قرآن کریم برای راه‌اندازی کانون قرآنی در شهر محمدیه اقدام کردم چراکه شهر محمدیه پتانسیل و ظرفیت بالایی برای فعالیت‌های قرآنی دارد.

وی ادامه داد: در ابتدای امر به حمایت امام‌جمعه شهر محمدیه مکانی را برای کانون فراهم کردیم و طی هفت سال فعالیت این کانون ۳۰۰ حافظ تربیت شده‌اند و در تمامی مدارس شهر محمدیه تبلیغات وسیعی را داشتیم و طی فعالیت ۱۳ نفر موفق به حفظ کل شدند و بقیه یک تا ۲۶ جزء از قرآن کریم را حفظ هستند.

مدیر کانون حضرت خدیجه(س) شهر محمدیه اشاره کرد: کوچک‌ترین حافظ دختر هفت‌ساله و مسن‌ترین آن خانم ۵۳ ساله است که این مایه مباهات ماست، خود را مدیون قرآن می‌دانیم و درعین‌حال که مشکلات بسیاری داشتیم ولی با جان‌ودل فعالیت کرده و هر روز با عشق به قرآن از قزوین به محمدیه رفت‌وآمد می‌کنم.

وی ابراز کرد: کانون در بخش دانش‌آموزی خیلی خوب عمل و در مسابقات مختلف این کانون مقامات خوبی کسب کرده است چنانچه مجید وفاپور، مشاور استاندار قزوین در امور قرآنی و از فعالان برجسته امور قرآنی استان قزوین عنوان کرد از زمانی شکل‌گیری این کانون شاهد حضور حداکثری دانش آموزان در بخش مسابقات هستیم و در مدارس نیز انس با قرآن دانش آموزان محسوس شده است.

آقایی تصریح کرد: 13 کلاس حفظ، مربی بزرگ‌سال و دانش‌آموزی در این کانون مشغول دایر است و در زمینه حفظ تخصصی فعالیت می‌کنیم و در دو بخش دانش‌آموزی و بزرگسال مشغول به فعالیت هستیم. تابستان اوج حفظ دانش‌آموزان است و سال گذشته دانش‌آموزان هفت صبح تا یک ظهر در کانون حضور داشتند که در پایان تابستان موفق به حفظ نه جزء قرآن کریم شدند.

مدیر کانون حضرت خدیجه(س) شهر محمدیه بیان کرد: متأسفانه از نظر فضا و مکان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد، مکان فعلی کانون برای مسجد جامع و متعلق به اوقاف است که از اوقاف اجاره کردیم که بناست تخریب و به مجتمع بزرگ‌تر تبدیل شود به همین دلیل به مشکل برخواهیم خورد. 

این فعال قرآنی تصریح کرد: فراهم کردن مکان جدید با این اجاره‌های بالا برای ما در موسسه حضرت خدیجه(س) دشوار است، اگر وقف قرآنی ترویج پیدا کند بسیاری از مشکلات کانون‌ها و مؤسسات قرآنی کاسته خواهد شد. آثار و برکات وقف قرآنی بسیار است و گاهی آن‌قدر از قرآن دور می‌شویم و فکر می‌کنیم خودمان باید تصمیم بگیریم در صورتی‌که این‌گونه نیست.

آقایی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه‌های کانون را خیرین تأمین می‌کنند، بیان کرد: رسانه‌ها صدای ما را به گوش خیران برسانند تا فضایی برای این کانون فراهم شود و اگر این امر تحقق پیدا کند در تربیت حافظ قرآن کوتاهی نخواهیم کرد و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ هزار حافظ را جامه عمل خواهیم پوشاند. در زمانی که از لحاظ مالی در مضیقه بودیم با کمک‌های مالی خیران نیازهای کانون تأمین شد و این را مدیون خداوند متعال هستیم.

انتهای پیام
captcha