دین و علم تعارضی با هم ندارند/ توکل و رعایت نکات بهداشتی راه مقابله با کرونا
کد خبر: 3883213
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

دین و علم تعارضی با هم ندارند/ توکل و رعایت نکات بهداشتی راه مقابله با کرونا

مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین با بیان اینکه اگر کسی به شافی بودن خداوند اعتقاد داشته باشد می‌داند که خداوند مبتلا می‌کند و شفا هم در دست اوست، گفت: تمام مسائل علمی برای اهل علم، دینی است اما جاهلان چون علمی نسبت به موضوعات ندارند متوجه نمی‌شوند که این همان علم برگرفته شده از دین است و دین و علم تعارض و مغایرتی با هم ندارند و همدیگر را تکمیل می‌کند.

خداوند شافی است/ با توکل و رعایت نکات بهداشتی به مقابله با کرونا برویم

حجت‌الاسلام عبدالحمید نعمتی، مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین، در گفتگو با ایکنا از قزوین با تأکید بر لزوم توکل در مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: زمانی که حضرت ابراهیم خلیل‌الله در آتش انداخته شد و آتش نسبت به حضرت اثری نداشت و سوزندگی‌اش از بین رفته و تبدیل به گلستان می‌شود، حال سؤال اینجاست اگر کس دیگری در آن موقعیت قرار می‌گرفت آیا آتش بر او نیز سرد می‌شد؟ بی‌شک جواب منفی است زیرا حضرت ابراهیم نسبت به خداوند اعتقاد داشت و می‌دانست که خداوند حافظ اوست لذا بر تصمیم و اراده خداوند تسلیم بود.

وی افزود: همچنین خاصیت چاقو برندگی است اما چون حضرت اسماعیل تسلیم اراده خداوند شد و امر خداوند را اطاعت کرد باری‌تعالی هنگام انجام دستور ذبح او توسط پدر اثر برندگی چاقو را از بین می‌برد؛ و یا طبیعت افتادن در آب غرق شدن است اما چون مادر حضرت موسی به خداوند توکل کرد خداوند حضرت موسی را از آب نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام نعمتی با بیان اینکه این موارد نشان‌ می‌دهد اگر کسی به شافی بودن خداوند اعتقاد داشته باشد می‌داند که خداوند مبتلا می‌کند و شفا هم در دست اوست، گفت: دارو و پزشک و امثال آن ابزاری در راستای شفا و بهبودی است لذا باید خداوند را شافی دانسته و با توکل و توسل بر او در کنار رعایت بهداشت و توجه به دستورات پزشک و استفاده از دارو مقابله با چنین بیماری‌هایی برویم.

وی تصریح کرد: ماه رجب ماه دعا و عبادت است و باید ارتباط خود را با خداوند قوت دهیم، بی‌شک اگر توسل و توکل را در زندگی خود لحاظ کنیم و سبک زندگی اسلامی را در زندگی خویش مورد توجه قرار دهیم هزاران ویروس مثل کرونا و حتی بزرگ‌تر از آن نیز نمی‌تواند در مقابل یک مؤمن واقعی کاری انجام دهد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه این روزها شبهه تعارض بین عقل و علم با دین و نوع ارتباط آن‌ها با هم توسط برخی ایجاد و روی آن مانور داده می‌شود، افزود: باید تأکید کنیم که علم جز آنچه دین آورده نیست، اگر نگاهی به اولین پیشرفت‌های علمی کنیم می‌بینیم تمام یافته‌های بشر از طریق ادیان و انبیاء آورده شده و به‌تدریج با تحقیق و بررسی تکمیل و به این جایگاه رسیده است.

وی ادامه داد: می‌بینیم که اکثر اهالی علم و تجربه‌گراها وقتی به نهایت مبانی علمی خود دست می‌یابند به تحیری می‌رسند که بی‌شک خالقی در آفرینش وجود دارد و به آن اقرار دارند.

حجت‌الاسلام نعمتی عنوان کرد: تمام مسائل علمی برای اهل علم، دینی است اما جاهلان چون علمی نسبت به موضوعات ندارند متوجه نمی‌شوند که این همان علم برگرفته شده از دین است و دین و علم تعارض و مغایرتی با هم ندارند و همدیگر را تکمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در خصوص کرونا نیاز است که عوامل پشت پرده آن را مورد توجه قرار دهیم، تأکید کرد: باید بررسی شود این ویروس از کجا و چگونه و چرا ایجاد و منتشر شده است؟! اگر دقت کنیم یک نویسنده آمریکایی در کتاب «چشمان تاریکی» که 40 سال پیش نوشته به ویروسی به نام «ووهان 400» اشاره کرده است، ویروسی که کاملاً به دست بشر در آزمایشگاه ساخته شده و باعث وحشت مردم می‌شود.

مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین خاطرنشان کرد: نیاز است ضمن آگاهی و دشمن‌شناسی لازم به بررسی جوانب مختلف این ویروس پرداخته و آن را مورد تأمل و مطالبه‌گری قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha