نوروز تجلی مهربانی است / نسبت به جان خود و دیگران مسئولیم
کد خبر: 3885953
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

نوروز تجلی مهربانی است / نسبت به جان خود و دیگران مسئولیم

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نوروز امسال تجلی مهربانی است، تصریح کرد: هدف از صله رحم جویا شدن احوال افراد، رسیدگی و مهربانی است نه صرفاً کنار هم بودن؛ در عصر ارتباطات صله رحم را می‌توان با تلفن و ارسال پیامک و حتی ارتباط از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر کرد.

نوروز امسال تجلی مهربانی است/ نسبت به جان خود و دیگران مسئولیم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی خضری، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: نسبت به جان خود و دیگران به ویژه بزرگ‌ترها مسئول هستیم. حفظ جان از نگاه اسلام و عقل بسیار مهم است و اهمیت آن به حدی بالاست که از عبادت نیز بالاتر عنوان شده است.

وی ادامه داد: خداوند روزه را برای بیماران حرام کرده و این قواعد و دستورات دین اسلام همه چیز را سهل کرده است. امام خمینی (ره) می‌فرمایند اگر در فصل زمستان در خانه آب وجود نداشته باشد و نمازگزار مجبور باشد برای وضو از آب یخ استفاده کند نیاز نیست بیرون برود و با تیمم در درون خانه نماز بخواند.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: تنها در چند مورد از جمله به خطر افتادن دین خدا، به خطر افتادن وطن و ناموس فدا کردن جان مانعی ندارد برای همین است که امام حسین (ع) برای زنده نگاه داشتن دین خدا از جان خود گذشتند. برخی از جوان‌ها این روزها می‌گویند که قوی هستند، این جمله افتخار نیست ممکن است جوانان با انتقال ویروس به بزرگ‌ترها جان آنان را به خطر بیندازند که همه این‌ها ناشی از بی‌مسئولیتی است.

دیدوبازدیدهای نوروز ۹۹

خضری در خصوص دیدوبازدیدهای نوروز ۹۹ گفت: از نگاه اسلام عید نوروز یکی از اشکال صله ارحام محسوب می‌شود، پرسیدن حال احوال به دیدن آنان نیست بلکه هدف از صله‌رحم جویا شدن احوال افراد، رسیدگی و مهربانی است نه صرفاً کنار هم بودن. در عصر ارتباطات صله‌رحم را می‌توان با تلفن کردن و ارسال پیامک و حتی ارتباط از طریق مجازی امکان‌پذیر کرد.

وی تصریح کرد: در این برهه زمانی بسیاری از افراد ممکن است به علت بیماری در قرنطینه باشند بهتر است جوانان برایشان نان تهیه کنند و یا خریدهای ضروری آنان را از طریق اینترنت و یا با رعایت مسائل بهداشتی به‌صورت حضوری انجام دهند. نوروز امسال تجلی مهربانی است و می‌توانیم با کمک دل‌های افسرده را شاد کنیم که این امر با یک تلفن ساده ممکن می‌شود.

رسالت رسانه سنگین است

وی در خصوص کرونا تشریح کرد: باید عواقب کوتاهی کردن را به افراد جامعه گوشزد کنیم البته بدون اینکه به آنان استرس وارد کنیم و رسانه‌ها در این میان نقش بسزایی دارند؛ از یک‌سو باید رعایت بهداشت و حضور در منزل را تذکر دهند و از سویی دیگر جامعه را دچار دلهره و اضطراب نکنند و این امر مستلزم یک کار عاقلانه است.

خضری تأکید کرد: باید از بزرگ‌نمایی و یا کوچک نمایی کرونا خودداری کرد چون ثمره کوچک نمایی مسافرت مردم و حضور آنان در بازار است و بزرگ‌نمایی آن نیز استرس و اضطراب را در پی دارد.

وی بر آموزش کودکان تأکید و تشریح کرد: باید توجه داشته باشیم از تکرار موضوع کرونا پرهیز کنیم چون موجب اضطراب و وسواس در کودکان می‌شود، همچنین درگیری و دریافت اخبار مبتلایان کرونا از سوی خانواده‌ها اشتباه است چون این امر موجب بیماری روحی در کودکان خواهد شد.

مراقب کودکان باشیم

این کارشناس فرهنگی افزود: به خانواده‌ها و رسانه‌ها توصیه می‌کنیم مراقب کودکان باشند و آموزش صحیح را برای آنان داشته باشند، بهتر است والدین وقتی را برای بازی کودک اختصاص دهند چون کودکان در این روزها مدام جلوی تلویزیون بوده و یا گوشی به دست هستند.

وی نقش مردم را در کنترل کرونا بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مشاهده می‌شود که بسیاری از هیئت‌های مذهبی به‌صورت خودجوش اقدام به ضدعفونی و گندزدایی خیابان‌ها می‌کنند به همین جهت مسئولین باید مردم را وارد صحنه کرده و مشارکت دهند و برای این مشارکت نیازی به حضور در جامعه و یا تجمع نیست، حتی در این زمینه می‌توان از ظرفیت خیرین و افرادی که با اقدامات درمانی آشنایی دارند استفاده کرد.

خضری با اعلام بی‌برنامگی در خصوص اقدامات فرهنگی در این روزها بیان کرد: در حال حاضر با حضور مردم در منزل ممکن است اوقات فراغت ایجاد شده آزاردهنده باشد که در این میان هنر نخبگان فرهنگی این است که برای اوقات فراغت مردم چاره بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه افزایش سطح دانش جامعه می‌تواند تهدید فراغت را به فرصتی برای رشد و بالندگی تبدیل کند، یادآور شد: بهتر است خانواده‌ها ساعتی را برای عبادت، ساعتی را برای احوالپرسی و تلفن زدن، ساعتی برای کار مهارتی از جمله کاردستی و ساعتی را برای مطالعه کتاب‌های مجازی که نخبگان معرفی می‌کنند اختصاص دهند.

انتهای پیام
captcha