دوره کامل امام‌شناسی در زیارت جامعه کبیره
کد خبر: 3914771
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

دوره کامل امام‌شناسی در زیارت جامعه کبیره

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه امام هادی(ع) با زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام‌شناسی را تبیین فرمودند، تصریح کرد: لازم است این زیارت‌نامه را مطالعه کنیم تا بدانیم جایگاه امامت در شیعه چگونه است.

تبیین امام‌شناسی توسط امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا، مدیر حوزه علمیه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: در بین زیارت‌های ائمه اطهار(ع) زیارت جامعه کبیره یکی از زیارات مشهور است که از سوی امام هادی(ع) انشا شده و از متون به یادگار مانده از آن حضرت است.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های شاخص زیارت‌نامه جامعه کبیره این است که می‌توانیم بگوییم این زیارت یک دوره جامع امام‌شناسی است و خوشبختانه علمای متعددی آن را شرح کرده‌اند.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: وقتی به دوره حضور پیامبر(ص) بنگریم می‌بینیم که مردم با جایگاه امامت کمتر آشنا بوده و به‌عبارتی‌دیگر تنها خواص به چنین جایگاهی واقف هستند. عمار، سلمان، مقداد و ابوذر ازجمله کسانی بودند که به جایگاه عصمت و امامت پیامبر (ص) و حضرت علی(ع) آگاه بودند و معرفت پیدا کردند ولی عموم مسلمانان نسبت به این جایگاه معرفت بالایی نداشتند.

وی افزود: این مسیر ادامه یافت و با گذشت زمان معرفت مسلمانان نسبت به جایگاه امام تقویت شد و تکامل پیدا کرد، وقتی به دوره امام هادی (ع) می‌نگریم می‌بینیم این حضرت با زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام‌شناسی را تبیین فرمودند.

سبحانی‌نیا بیان کرد: زیارت‌نامه جامعه کبیره سندیت دارد و مرحوم شیخ صدوق(رضی) از محدثین شیعه در 2 کتاب معتبر «مَن لایَحضُرُه اَلفَقیه» و «عُیونُ أخْبارِ الرّضا» این زیارت‌نامه را از امام هادی(ع) به نقل صحیح روایت کرده است بنابراین جامعه کبیره ازجمله زیارت‌نامه‌های معتبر است و معارف بلندی در این زیارت وجود دارد. زیارت‌نامه جامعه کبیره جزو زیارت‌نامه‌های ارزشمند و پرمحتوا است که در آن به جایگاه و نقش امامت در مسیر هدایت، مقام امامت و ارتباط آن با پیامبر(ص) و خداوند متعال و نقش امامت در هدایت مردم اشاره شده است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تشریح کرد: زیارت‌نامه جامعه کبیره مضامین و معارف بلند دارد و توجه به مضامین این زیارت‌نامه برای یک مؤمن و معتقد ائمه اطهار(ع) جزو نکات مهم و کلیدی است. گاهی فقط زیارت‌نامه می‌خوانیم که از ثواب آن بهره ببریم اما برای ما مؤمنان لازم است این زیارت‌نامه را مطالعه کنیم تا ببینیم مضامین آن چیست و جایگاه امامت در شیعه چگونه است، امامان معصوم چه نقشی را در هدایت جامعه داشتند و نسبت به امام معصوم چه وظایفی را بر عهده داریم.

وی بیان کرد: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اجتماع مشتاقان اهل‌بیت(ع) و زیارت مرقدهای مطهر(ع) مقدور نیست به همین دلیل باید مراقبت کنیم که این ویروس سبک زندگی معنوی، اخلاقی و دینی ما را تغییر ندهد. زیارت‌نامه‌ها را با توجه قلبی و از راه دور بخوانیم تا حداکثر بهره را از آن‌ها و به‌ویژه زیارت‌نامه جامعه کبیره داشته باشیم.

سبحانی‌نیا در پایان یادآور شد: مبادا عدم حضور در مرقد ائمه اطهار(ع) به خاطر کرونا موجب شود که نسبت به توجه به اهل‌بیت(ع) کم‌لطفی و بی‌توجهی کنیم؛ معارفی که از ائمه اطهار(ع) برای ما به یادگار مانده است نباید به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام
captcha