رفتار مسلمانان نشان‌دهنده حقانیت شیعه باشد
کد خبر: 3915346
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

رفتار مسلمانان نشان‌دهنده حقانیت شیعه باشد

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه باید با رفتار خود نشان دهیم که شیعه دارای حقانیت است، گفت: علمای شیعه با آیات ولایت، لیله‌المبیت، اکمال دین، تبلیغ و تطهیر و همچنین احادیث مختلف از جمله غدیر، منزلت و ثقلین به اثبات ولایت حضرت علی(ع) و جایگاه ولایت پرداخته‌اند. اینها کافی نیست تا زمانی که احادیث در کتاب‌ها باشد کفایت نمی‌کند بهترین تبلیغ برای نشان دادن حقانیت اهل بیت(ع) تبلیغ عملی است.

رفتار مسلملنان نشان‌دهنده حقانیت شیعه باشد

داوود معماری، استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ايكنا از قزوين، اظهار کرد: در ارتباط با مباحث دینی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که دین‌شناسی بر دین‌داری مقدم است، در ابتدا باید دین‌شناس خوبی باشیم تا بتوانیم به بهترین نحو دین‌داری کنیم.

وی بیان کرد: اگر در دین‌شناسی خلل، نقصان و یا دچار انحراف باشیم مسلماً دین‌داری ما دچار انحرافات و تحریف خواهد بود. هر کسی که در دین‌شناسی دچار مشکل باشد در دین‌داری هم دچار مشکل خواهد بود.

«معرفت» مهمترين اصل ولايت پذيری است

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در ولایت اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که نسبت به امامت و ولایت معرفت داشته باشیم چون ارادت قلبی و عمل کردن در مراحل بعدی قرار دارند. اگر معرفت خوبی نسبت به مسئله مهم «امامت» نداشته باشیم ارادت قلبی و پیروی کردن ما دچار نقصان بوده و به آن خلل وارد خواهد شد و در نهایت ما را دچار خسران خواهد کرد.

وی عنوان کرد: «امامت» یک اصل است که به سایر مباحث دینی ما معنا و مفهوم می‌بخشد و جنبه معنابخشی دارد. حدیث «سِلسِلَةُالذَّهَب» حدیث قدسی منقول از امام رضا (ع) در باب توحید و شروط آن است که امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرده‌اند.

معماری ادامه داد: در این حدیث امام رضا(ع) فرموده‌اند «شنیدم از پدرم موسی بن جعفر(ع) که فرمود شنیدم از پدرم جعفر بن محمّد (ع) که فرمود شنیدم از پدرم محمّد بن علی (ع) که فرمود شنیدم از پدرم علی بن الحسین (ع) که فرمود شنیدم از پدرم حسین بن علی (ع) كه فرمود شنیدم از پدرم امیرالمؤمنین علی بن أبیطالب (ع) که فرمود شنیدم از رسول خدا (ص) که فرمود شنیدم از جبرئیل که گفت شنیدم از پروردگار عزّوجل ّفرمود: کلمه «لا اله الا الله» دژ و حصار من است». پس هرکس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.» پس هنگامی که مَرکب حضرت حرکت کرد با صدای بلند فرمود: «با شروط آن و من خود یکی از آن شروط می‌باشم».

وی تشریح کرد: اگر امامت در جامعه اسلامی مطرح نباشد جامعه توحیدی به جامعه اُموی تبدیل می‌شود و در تاریخ نیز این امر اتفاق افتاده است و مشاهده کردیم که وقتی امامت از اهلش گرفته شد جامعه، به یک جامعه اموی تبدیل و کسی مانند یزیدبن معاویه خلیفه شد. زمانی که امامت را درست نشناسیم و مدنظر قرار ندهیم در پی آن توحید و نبوت نیز به انحراف خواهد رفت. در چنین جامعه‌ای اگر نماز و حج اقامه شود تنها یک ظاهر خواهد بود، در این گونه مواقع حج، تنها دورخانه خدا چرخیدن و نماز بدون ولایت واقعی نیز تنها خم و راست شدن است.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: «امام» یک الگو و شاخص است و در بحث امامت باید معرفت داشته باشیم. در قرآن کلمه «امام» مفهوم الگو بودن را دارد. الگو به معنای انسان کامل است، در یک الگو تمام ظرفیت‌های وجودی به فعلیت درآمده و تمام صفات الهی در آن فرد متجلی شده است.

وی بیان کرد: باید مراقب باشیم در معنا و مفاهیم ناقص، امامت را تنزل ندهیم نباید فکر کنیم امام صرفاً یک رهبر سیاسی در جامعه است البته در رأس حکومت بودن یکی از وظایف امام است اما معنابخشی به اسلام، اصول، فروع دین و الگو بودن برای همه انسان‌ها و هدایت‌بخش بودن از جمله جنبه‌های اصلی فلسفه وجودی امام معصوم و در نتیجه غدیرخم است.

معماری اشاره کرد: نباید فکر کنیم صرف شیعه و مدعی بودن کافی است اینکه بگوییم شیعه 12 امامی هستیم کافی است اين طور نيست بلكه مهم آن است که در معرفت و عمل باید پیرو باشیم، باید با تفکر و معرفت، امام را بشناسیم و با دل و جان نسبت به امامت ارادت داشته و با اعضا و جوارحخود پیرو «امام» باشیم.

وی تصریح کرد: باید در عمل حضرت علی(ع) را الگوی خود قرار دهیم؛ حضرت علی(ع) مردی عالم، حامی مستضعفان، عادل و توانا بودند و ما به عنوان یک پیرو نمی‌توانیم فردی ضعیف و نسبت به عدالت و اقشار ضعیف جامعه بی‌تفاوت باشیم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: در صفحه 67 مشکاة الأنوار آمده است: امام صادق (ع) فرمودند «ای شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزی ما» بنابراین باید با رفتار خود نشان دهیم که به عنوان یک فرد شیعه از چه کسانی الگو می‌گیریم.

وی ضمن اشاره به اینکه باید با رفتار خود نشان دهیم که شیعه دارای حقانیت است، اظهار کرد:علمای شیعه با آیات ولایت، لیله‌المبیت، اکمال دین، تبلیغ و تطهیر و همچنین احادیث مختلف از جمله غدیر، منزلت و ثقلین به اثبات ولایت حضرت علی(ع) و جایگاه ولایت پرداخته‌اند. این‌ها کافی نیست تا زمانی که احادیث در کتاب‌ها باشد کفایت نمی‌کند؛ بهترین تبلیغ برای نشان دادن حقانیت اهل بیت(ع) تبلیغ عملی است.

معماری افزود: برای مثال باید بگویم که درسفارشات امام علی (ع) آمده است که حضرت فرمودند «شما (حسن و حسین)، تمام فرزندان، خانواده و کسانی را که این نامه من به آن‌ها می‌رسد، به تقوای الهی ونظم در کارها سفارش می‌کنم» بنابراین ما مسلمانان و شیعیان نباید نظم را از ژاپنی‌ها بیاموزیم بلکه باید نظم، ترتیب، علم آموزی، کار و تلاش را سیره معصومین(ع) بیاموزیم.

وی تأکید کرد: باید سخن، رفتار، منش، همسرداریو فرزندپروری ما نشان دهد شِمه‌ای از معارف اهل بیت(ع) برده‌ و از گلستان اهل بیت(ع) گلی چیده‌ایم.

«امامت» محور وحدت همه ادیان توحیدی باشد

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه «امامت» نه تنها محور وحدت مسلمانان بلکه باید محور وحدت همه ادیان توحیدی باشد، گفت: امامت نباید وسیله‌ای برای تفرقه بین مسلمین و یا ادیان الهی باشد؛ خداوند متعال اصل امامت را برای حفظ جامعه اسلامی و وحدت مسلمانان قرار دادند نه اینکه وسیله‌ای برای ایجاد شکاف و تفرقه بین مسلمانان باشد.

وی اشاره کرد: حضرت علی(ع) برای حفظ وحدت اسلامی از خلافت ظاهری گذشت هر چند باید بین خلافت و امامت تفاوت قائل باشیم خلافت قابل غصب است ولی امات قابل غصب نیست؛ امامت دارای 2 شرط مهم «علم لدنی» و«عصمت» است که این 2 ویژگی در افراد عادی وجود ندارد. علی(ع) در سال‌های خانه‌نشینی، امام بودند ولی خلیفه نبودندو این سکوت حضرت برای آن بود تا شکافی بین مسلمانان ایجاد نشود.

«امام» به منزله محور جامعه است

معماری توضیح داد: امام به منزله محور جامعه است و باید این محور حفظ شود، امامت باید به گونه‌ای در جامعه اسلامی تبلیغ و اجرا شود که مسلمین از هم جدا نشوند، شیعیان گمان نکنند که اعتقاد به امامت بدین معناست که صف خود را از دیگر ادیان و یا مسلمین جدا کنیم باید سعی کنیم به اشکال مختلف مانند سخنرانی، نوشتن کتاب، مقاله و ساخت فیلم امامت را با معرفت و شناخت به صورت یک مسئله علمی، عقلی و قابل پذیرش برای مردم نهادینه کرده و درحقیقت زیبایبی‌های امامت را نشان دهیم و از سویی دیگر امامت را به گونه‌ای تبلیغ نکنیم که مردم گمان کنند امامت زمینه‌ای برای جدایی مسلمین است.

وی اظهار کرد: جوانان و مردم باید پای‌بندی به غدیر را در اخلاق و رفتار خود متجلی کنند نه در ادعا و شعار؛ متاسفانه یکی از نقاط ضعف تعدادی از افراد جامعه در این است که عزاداری می‌کنیم و در جشن‌ها شرکت می‌کنیم ولی وقتی از حسینیه بیرون می‌آییم منش معصومین را از یاد می‌بریم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: به دانشجویان توصیه می‌کنم فرصت جوانی را غنیمت بشمارند، این دوران زود گذر است و باید به شکل فرصت و نعمت این دوره نگاه و با استفاده از سیره معصمومین(ع) از این فرصت کوتاه به صورت بهینه استفاده کنند.

معماری در پایان گفت: در دوران جوانی سعی کنیم طبق سیره معصومین برخورد کنیم. اگر بخواهیم جوانی کنیم این امر منافاتی با لذت‌های مادی ندارد در عین حال که از مواهب و نعمت‌های دنیوی برخوردار هستیم آخرت را نیز از یاد نبریم؛ برای مثال دنبال مادیاتی باشیم که آخرت را از ياد ما نبرد و به‌دنبال شهرتی باشیم که ما را از یاد خدا غافل نکند.

انتهای پیام
captcha