فرد مضطرب کرونا را به خانه دعوت می‌کند
کد خبر: 3916751
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

فرد مضطرب کرونا را به خانه دعوت می‌کند

یک کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: شنیدن اخبار و حالت تدافعی موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و بدن را برای ابتلا به بیماری آماده می‌کند، یعنی فرد مضطرب با دست خود کرونا را به خانه دعوت می‌کند.

فرد مضطرب با دست خودش کرونا را به خانه دعوت می‌کند

فاطمه حاج‌طاهری، کارشناس ارشد روانشناسی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: شرایط جامعه در دوران کرونا به سمتی پیش می‌رود که استرس بر افراد حاکم است. در این مدت مسئولان بیشتر به فکر سلامت جسمانی مردم بودند و از سلامت روان افراد جامعه غافل شدند. سال‌هاست که وزارت بهداشت تمرکز خود را بر بهداشت و درمان جسم مردم گذاشته و از درمان روان غافل شده است. اگر طی این مدت در مباحث روانی کنترل استرس را به مردم آموزش داده بودیم امروز با مشکل حادی روبه‌رو نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: همیشه عادت کردیم به نواقص توجه کرده و منفی‌نگر باشیم، در شرایط کرونایی اخباری که از رسانه‌ها می‌شویم بازخوردهای نامناسبی در ما ایجاد می‌کند، در طول روز و ماه اخبار نگران‌کننده‌ای از مبتلایان و فوت‌شدگان کشور و جهان می‌شنویم که این اخبار حال یک خانواده را بدتر می‌کند.

اضطراب موجب تخریب جسم می‌شود

حاج‌طاهری با بیان اینکه این اخبار علاوه بر اثرگذاری مخرب در روح و روان، می‌تواند ما را دچار ترس و اضطراب کند، تصریح کرد: بین جسم و روان، روابط متقابل وجود دارد و شنیدن اخبار روان ما را آزار می‌دهد. بر اساس نظریه «ویلیام گلاسر» با عنوان نظریه واقعیت درمانی، اگر اضطراب بیش از حد کنترل نشود موجب تخریب در جسم می‌شود و در واقع می‌تواند سیستم بدن را بر هم بزند. اضطراب بیش از حد تعادل هورمونی را بر هم می‌زند و شنیدن اخبار ناگوار باعث می‌شود بدن حالت دفاعی بگیرد تا بتواند اخبار تلخ را تحمل کند. اگرچه جسم می‌تواند حالت دفاعی بگیرد، اما اگر این حالت زیاد تداوم پیدا کند و از لحاظ شناختی نتوانیم موضوع را برای خود حل کنیم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم شد.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد کمتری از افراد به کرونا مبتلا می‌شوند و افرادی هم که درگیر می‌شوند آن‌هایی هستند که اغلب موارد بهداشتی را رعایت نکردند.

شنیدن اخبار ناگوار و تضعیف سیستم ایمنی

حاج‌طاهری تأکید کرد: شنیدن اخبار و حالت تدافعی موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و بدن را برای ابتلا به بیماری آماده می‌کند یعنی فرد مضطرب با دست خودش کرونا را به خانه خود دعوت می‌کند به همین جهت مدیریت این امر در خانواده بسیار مهم است. باید مدیریت را به خانواده‌ها بیاموزیم تا اخبار را مداوم پیگیری نکرده و شرایط خانواده را سخت‌تر نکنند. باید نحوه فرآیند تفکر خود را تغییر دهیم و تلاش کنیم به افکار مثبت و هر آنچه که ذهن و روح را دگرگون کند فکر کنیم در حقیقت انرژی مثبت به خود دهیم که این تنها با تمرین و تفکر میسر خواهد شد.

وی متذکر شد: وقتی به آمار مرگ و میر فکر می‌کنیم حال ما بد می‌شود باید به ذهن خود تلقین مثبت کرده و به آمار بهبودیافتگان توجه کنیم و بگوییم داروهایی که پزشکان تجویز کردند در روند بهبودی مؤثر بوده است، البته درصد خیلی کمی ممکن است جان خود را از دست دهند.

حاج‌طاهری بیان کرد: آمار تصادف در کشور بالاست، مگر هر روز می‌نشینیم و به تصادف فکر می‌کنیم؟! خانواده‌ها باید توجه کنند که مشکلی به نام «کرونا» برنامه‌ریزی زندگی ما را بر هم ریخته است و این برنامه‌ریزی می‌تواند اقتصادی و یا هر چیز دیگری باشد ولی در هر صورت از اختیار همه خارج است.

به خداوند اعتماد کنیم

وی اشاره کرد: ما مسلمانان معتقدیم که خداوند همیشه حواسش به بنده است و برگی از درخت نمی‌افتد مگر اینکه خداوند متعال بخواهند پس باید به خداوند اعتماد کنیم. اگرچه ممکن است شرایط مقداری سخت باشد ولی باید مطمئن باشیم که می‌گذرد. باید یاد بگیریم چطور با این موضوع برخورد کنیم البته مادر خانواده برای مدیریت این موضوع نقش مهم و اساسی دارد تا شرایط را مدیریت کند. اگر اعضای خانواده به هم کمک کنند قطعاً از این گردنه هم عبور خواهیم کرد. مردم نشان دادند در سخت‌ترین شرایط هم توانستند با مشکلات کنار آیند و آن را شکست دهند.

حاج‌طاهری اضافه کرد: در این ایام کرونا به فکر بچه‌ها باشیم، کودکان قشری هستند که به خاطر کرونا مظلوم واقع شدند نمی‌توانند مانند تابستان سال‌های گذشته کلاس و پارک بروند و حتی با دوستان خود بازی کنند، مجبورند صبح تا شب در خانه باشند. می‌دانیم که پدر مشکل اقتصادی دارد ولی این مادر خانواده است که باید بار مشکلات اقتصادی و تربیت فرزند را به دوش کشد و مدیریت کند.

وی اظهار کرد: قبلاً خانواده‌ها می‌گفتند ای کاش 2 روز تعطیلی بودیم فلان کتاب را می‌خواندیم یا کار دستی را انجام می‌دادیم. الان شرایط فراهم است تا به فعالیت‌هایی که آرزو داشتیم برسیم. نباید به نیمه خالی لیوان نگاه کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا شرایط بهتر شود ولی تمرکز خود را روی اینکه پول نیست نگذاریم. یقین داشته باشیم تمام این روزها می‌گذرد و خاطره آن باقی می‌ماند.

حاج‌طاهری در پایان بیان کرد: به خاطر کرونا مجبور شدیم با فضای مجازی ارتباط داشته باشیم و با توجه به اینکه سواد رسانه‌ای کافی در این خصوص نداریم بسیاری از افراد تحت تأثیر آن قرار گیرند؛ برخی از فضاهای مجازی ناخودآگاه فرد را درگیر مصرف‌گرایی و خرج بیشتر می‌کند و وقتی وارد اینستاگرام می‌شویم حواسمان نیست ولی احساساتمان را تحت کنترل مطالب موجود در آن قرار داده و اسیر آن می‌شویم.

انتهای پیام
captcha