ضرورت بازبینی جدی در آئین‌نامه مسابقات قرآنی
کد خبر: 3921551
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
قره‌شیخلو تأکید کرد؛

ضرورت بازبینی جدی در آئین‌نامه مسابقات قرآنی

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: بیش از ۴۰ سال از برگزاری مسابقات قرآن در کشور می‌گذرد و باید بازبینی جدی در آئین‌نامه‌ها، روش‌ها و نظم و انضباط در داوری داشته باشیم؛ آئین‌نامه‌های موجود موجب ریزش مخاطب شده است.

ضرورت بازبینی جدی در آئین‌نامه مسابقات قرآنیبه گزارش ایکنا از قزوین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در نشست تخصصی با جامعه قرآنی قزوین که عصر امروز دوشنبه 17 شهریورماه در حسینیه امینی‌ها برگزار شد، اظهار کرد: از جامعه قرآنی می‌خواهیم به ما کمک کنند تا آموزش در حوزه‌های حرفه‌ای و تخصصی را در استان‌ها تقویت کنیم. باید تلاش کنیم کارگاه تخصصی با اساتید استانی و ملی داشته باشیم تا با برگزاری آن نخبه‌ها را شناسایی کنیم و در عین حال تدابیر حمایتی لازم را داشته باشیم. به حجت‌الاسلام خاموشی پیشنهاد داده‌ام در صورت عدم برگزاری مسابقات بین‌المللی در سال جاری ۲ میلیارد تومان را برای راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه اختصاص دهیم تا در کنار اعتبار ۲ میلیاردی بانک عامل، صندوقی ۴ میلیارد تومانی برای قرآنیان تشکیل شود. البته شما جامعه قرآنی باید مدیریت آن را برعهده گیرید.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: در استان قزوین جامعه قرآنی باید به مدیرکل اوقاف استان کمک کند تا ارتباط و جلسات تخصصی در حوزه قرآن برگزار شود. از ابتدای انقلاب همه ما در جلسات قرآنی با قرآن مأنوس شدیم؛ امروز برای افزایش سطح جلسات قرآنی باید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم؛ در این جلسات به اندازه وسع و مطالبه مخاطب برای انتقال تکنیک‌ها تلاش خواهیم کرد.

وی اشاره کرد: بیش از ۴۰ سال از برگزاری مسابقات قرآن در کشور می‌گذرد و باید بازبینی جدی در آئین‌نامه‌ها، روش‌ها و نظم و انضباط در داوری داشته باشیم چون آئین‌نامه‌ها موجب ریزش مخاطب شده است.

مسابقات قرآن کریم از ثبت‌نام تا پایان باید مورد ساماندهی قرار گیرند و جامعه قرآنی باید در اجرا و برنامه‌ریزی کمک و همراهی لازم را داشته باشند. مسئولان اوقاف استان نیز از فردا با تشکیل ستاد، برای مسابقات قرآنی سال آینده برنامه‌ریزی کنند تا تحولی در مسابقات شکل گیرد.

قره‌شیخلو اظهار کرد: پیشنهاد شده است که آئین‌نامه‌ها برای دوره‌های پنج ساله تعریف شوند و هر پنج سال مورد بازبینی قرار گیرند. همچنین در سازمان اوقاف شاخصه تعریف شده‌ای برای داوری نداریم به همین جهت در نیمه دوم سال جاری ساماندهی داوران را اجرایی خواهیم کرد. این طرح به استان‌ها ارسال شده است و افراد علاقه‌مند به داوری باید در آزمون شرکت کنند تا داوری و انتخاب داور ضابطه‌مند باشد.

وی بیان کرد: مسابقات قرآن کریم از ثبت‌نام تا پایان باید مورد ساماندهی قرار گیرند و جامعه قرآنی باید در اجرا و برنامه‌ریزی کمک و همراهی لازم را داشته باشند. مسئولان اوقاف استان نیز از فردا با تشکیل ستاد، برای مسابقات قرآنی سال آینده برنامه‌ریزی کنند تا تحولی در مسابقات شکل گیرد.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: مردم باید بیشتر با قرآن کریم آشنا و مأنوس شوند به همین منظور جامعه قرآنی باید جذابیت لازم را ایجاد کند. بقاع متبرکه قطب‌های فرهنگی هستند که در این راستا مطلوب است از ظرفیت بقاع متبرکه استفاده کنیم.

فرهنگ انس با قرآن کریم در ایران ضعیف است و قرآن در نیازهای روزانه تعریف نشده است. باید جامعه قرآنی با مردم ارتباط داشته باشند تا مردم با قرآن کریم انس پیدا کنند.

وی ابراز کرد: ۲۰۰ بقعه شاخص درجه یک در کشور وجود دارد که سه بقعه در قزوین واقع است؛ اگر در سطح هر بقعه به صورت هفتگی یک جلسه برگزار شود سالانه بیش از ۲۰۰۰ کرسی قرآن در کشور برگزار خواهد شد. البته در شرایط فعلی و به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

قره‌شیخلو تصریح کرد: تشکیل یک حلقه آموزش قرآن کریم در بقاع متبرکه لازم است و ضرورت دارد حلقه‌های تخصصی قرآن در بقاع متبرکه تشکیل شود. باید تلاوت و تفسیر را با هم گره بزنیم؛ همچنین از لحاظ تخصصی هم نیاز داریم قاریان اهل فهم و معنا باشند.

وی تأکید کرد: با کمک جامعه قرآنی باید فضایی ایجاد شود که مردم از آن استقبال کنند. تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در گروی وجود ۶۰ میلیون فرد مأنوس با قرآن کریم است.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: فرهنگ انس با قرآن کریم در ایران ضعیف است و قرآن در نیازهای روزانه تعریف نشده است. باید جامعه قرآنی با مردم ارتباط داشته باشند تا مردم با قرآن کریم انس پیدا کنند.

قره‌شیخلو در پایان تأکید کرد: در سازمان اوقاف به‌دنبال کیفی‌سازی هستیم و کیفیت برایمان مهم است. جامعه قرآنی کمک کند تا امسال مسابقات را در سطح کیفی مطلوبی برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha