صحیفه سجادیه نمودی از عرفان نظری و عملی است
کد خبر: 3922907
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

صحیفه سجادیه نمودی از عرفان نظری و عملی است

یک دکترای علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه صحیفه سجادیه نمودی از عرفان نظری و عملی است، گفت: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه 2 کار مهم را انجام دادند هم معارف عرفانی را به ما آموختند و هم راه رسیدن به قرب الهی را بیان کردند. در حقیقت حضرت سجاد (ع) در قالب دعا، معارف دینی، مطالب عرفانی، معادشناسی و خداشناسی را به ما آموزش دادند.

صحیفه سجادیه نمودی از عرفان نظری و عملی است

داود معماری، استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره با سالروز شهادت امام سجاد (ع) اظهار کرد: اکثریت افراد جامعه علی‌رغم ارادت قلبی و محبت نسبت به اهل‌بیت (ع) و قرآن کریم، معرفت و شناخت کافی از سیره معصومین (ع) و قرآن کریم ندارند چون معرفت ما به سخنرانی‌ها و منابر محدود می‌شود و اهل مطالعه دقیق و گسترده نیستیم.

وی عنوان کرد: شیعیان کلیتی از زندگی معصومین می‌دانند که گاها ممکن است همان هم دچار تحریف‌شده باشد؛ حضرت سجاد (ع) به مصلحت الهی در کربلا بیمار شدند و به این واسطه امامت باقی ماند؛ متأسفانه تا چند سال پیش از امام سجاد (ع) به‌عنوان امام زین‌العابدین بیمار یاد می‌کردند که این تعبیر نادرست است ایشان تنها در حادثه کربلا بیمار بودند و پس‌ازآن اقدامات بزرگی برای اسلام انجام دادند.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: حتماً باید اطلاعات خود را نسبت به سیره معصومین (ع) گسترش داده و تحقیق کنیم تا با تحریفات و دروغ آمیخته نباشد. ما باید به‌عنوان یک شیعه و دانشجو از اظهارات احساسات در هیئت‌ها در محافل مذهبی، معرفت خود را نسبت به سیره اهل‌بیت (ع) افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: برخلاف تصور عموم مردم، امام سجاد (ع) در دوران مهمی امامت را بر عهده داشتند و دوران امامت ایشان مهم‌ترین دوره در تاریخ امامت و اسلام محسوب می‌شود.

معماری عنوان کرد: حضرت سجاد (ع) 37 سال امامت شیعیان را بر عهده داشتند و این دوران، از حساس‌ترین دوران‌ها بود؛ امام سجاد (ع) بعد از شهادت امام حسین (ع) از عصر عاشورا امامت را بر عهده گرفتند.

انتقال پیام عاشورا نخستین اقدام امام سجاد (ع) بود

وی اشاره کرد: بعد از عاشورا اسلام در حساس‌ترین برهه خود قرار داشت. بعد از عاشورا هیچ حقی برای شیعیان قائل نبودند و آنان را به رسمیت نمی‌شناختند که امام سجاد (ع) به چند کار مهم پرداختند. نخستین کار حضرت زنده نگه‌داشتن پیام عاشورا و انتقال آن به نسل‌های بعد بود؛ در مورد عاشورا 2 گفته وجود داشت نخست روایتی بود که از جانب بنی امیه و سپاه عمر نقل می‌شد و امام حسین (ع) را فردی شورشی جلوه می‌داد و روایتی دیگر از جانب امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و دیگر اسرای کربلا مطرح و نقل می‌شد که صحیح‌ترین روایت بود.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: امام سجاد (ع) نگذاشتند حادثه عاشورا از بین رفته و تحریف شود، در حقیقت انتقال پیام عاشورا به نسل‌های آینده یکی از مهم‌ترین کارهای حضرت سجاد (ع) بود.

وی گفت: نکته مهم دیگر این است زمانی که حضرت سجاد (ع) در عاشورا به امامت انتخاب شدند شیعه در حال انقراض بود و مهم‌ترین شخصیت‌های شیعه مانند امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیده بودند و تقریباً می‌توان گفت که بغیر از حضرت سجاد (ع) و تعداد اندکی شیعه، کسی باقی نمانده بود و علاوه بر تحریف اسلام، ظواهر دین هم در حال از بین رفتن بود.

معماری عنوان کرد: امام سجاد پس از 37 سال تلاش توانستند علما و دانشمندان بسیاری را تربیت کنند به‌گونه‌ای که مدینه مهد پرورش دانشمندان شد و امام صادق و امام باقر (ع) 4000 شاگرد و دانشمند تربیت کردند.

امام سجاد (ع) باعث احیای اسلام شد

وی اظهار کرد: باید ببینیم چطور شد اسلامی که در عاشورا در اضمحلال بود بعد از 37 سال 4000 نفر شاگرد و دانشمند تربیت کرد. امام سجاد (ع) اسلام و تشیع در حال نابودی را نجات داد و باعث احیای اسلام، تشیع و رونق دین شد و در دوران و اوج خفقان بزرگ‌ترین کار را انجام دادند.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: حضرت سجاد (ع) از بازار برده‌فروشان برده‌ها و اسرا را خریداری و در منزل به‌عنوان شاگرد تربیت می‌کردند و حکومت هم فکر می‌کرد این افراد بردگان امام هستند؛ حضرت سجاد (ع) هرساله در عید فطر بردگانی را که به‌عنوان دانشمند تربیت کرده بودند را آزاد می‌کردند و بدین ترتیب حکومت متوجه تربیت دانشمندانی از سوی امام نمی‌شد.

امام سجاد (ع) با دعا؛ مغز دین را ارائه داد

وی گفت: هرچند که فقه و احکام شرعی پوسته و ظاهر دین هستند اما امام سجاد (ع) با دعا و عرفان؛ مغز و اصل دین را برای مردم گسترش داد. امام سجاد (ع) در کتاب صحیفه سجادیه 54 دعا را گردآوری کرده‌اند؛ حضرت سجاد (ع) در موضوعاتی مختلف مانند پدر و مادر، مرزداران، کلام، اخلاق، کسب روزی دعاهایی را مطرح کردند که علاوه بر صحیفه سجادیه، در مفاتیح و دعاهای منقول حضرت در ماه رمضان نیز آمده است.

معماری بیان کرد: حضرت سجاد (ع) کتابی به نام «رساله حقوق» هم دارد که در آن حقوق مردم، معلم، همسایگان، شهروندان و حتی حیوانات نیز آمده و حق هر کسی در آن بیان شده است.

وی با تأکید بر اینکه صحیفه سجادیه نمودی از عرفان نظری و عملی است، اضافه کرد: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه 2 کار مهم را انجام دادند هم معارف عرفانی را به ما آموختند و هم راه رسیدن به قرب الهی را بیان کردند. در حقیقت حضرت سجاد (ع) در قالب دعا، معارف دینی، مطالب عرفانی، معادشناسی و خداشناسی را به ما آموزش دادند.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام سجاد (ع) بدون تردد در تاریخ 250 ساله امامت شیعه، دوره امامت حضرت سجاد (ع) تأثیرگذارترین دوره بوده است.

انتهای پیام
captcha