کد خبر: 3948129
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

حضرت فاطمه (س) تجلی تمام‌نمای قرآن کریم بودند

یک دکترای علوم قرآن و حدیث گفت: پیامبر (ص) آینه و تجلی قرآن کریم بودند چون آموزه‌های قرآن کریم را به خوبی شناخته و در خود پیاده کرده بودند، حضرت فاطمه (س) نیز تجلی تمام‌نمای قرآن کریم بودند اگر بخواهیم شبیه حضرت فاطمه (س) باشیم باید آموزه‌های قرآن کریم را بیاموزیم و در خود پیاده کنیم.

یکشنبه ارسال شود// حضرت فاطمه (س) تجلی تمام‌نمای قرآن کریم بودند

داوود معماری، استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: ما گاهی خواسته یا ناخواسته سیره معصومین را به شکلی ارائه و تبلیغ می‌کنیم که از دسترس مردم و به‌ویژه جوانان دور می‌شود بنابراین خیلی از افراد فکر می‌کنند نمی‌توانند از آنان الگوبرداری کنند.

وی ادامه داد: فاصله بین ما و معصومین (ع) یک حقیقت است و این‌گونه نیست ما آنان را نباید به‌گونه‌ای ترسیم کنیم که نشود از آنان الگوبرداری کرد. در کتب و مقالات و منابر و حتی فیلم‌ها یکی از مشکلات ما این است به گونه‌ای از معصومین تصویرسازی می‌کنیم که غالباً مردم آنان را غیرقابل دسترس تلقی می‌کنند.

این دکترای علوم قرآن و حدیث بیان کرد: در عین حال که می‌دانیم ائمه اطهار(ع) نمونه یک انسان کامل و خلیفه‌الله هستند اما باید شخصیت معصومین و پیامبران و حضرت زهرا(س) را به‌گونه‌ای معرفی و تبلیغ کنیم که در دسترس خودمان باشد و بتوانیم از آنان الگوبرداری کنیم. در ارتباط با حضرت زهرا (س) باید بگوییم که شخصیت فردی و خانوادگی ایشان به‌عنوان دختر، همسر، مادر و حتی به عنوان یک شهروند از آموزه‌های قرآنی و عقلانی جدا نیست.

وی عنوان کرد: «وحی و آموزه‌های قرآن کریم»، «عقلانیت» و «فطرت الهی» سه منبع برای تربیت انسان و مکمل هم هستند و می‌توانند در تربیت یک انسان نقش داشته باشند. اگر کسی به این سه منبع اشراف داشته و از آنان به خوبی استفاده کند می‌تواند یک تربیت انسانی و الهی و معنوی داشته باشد. حضرت زهرا (س) هر سه منبع را به طور کامل شناختند و توانستند برای تربیت خود و فرزندان، روابط اجتماعی و سیاسی از آن‌ها استفاده کنند.

معماری خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) و پیامبران تربیت شده این سه منبع بودند و به خوبی آن‌ها را شناختند و آموزه‌های این سه منبع را در زندگی خود پیاده کردند. باید سعی کنیم افراد در مراکز آموزشی و خانواده‌ها از این سه منبع شناخت کافی پیدا کنند؛ عقلانیت نیز باید در جامعه پررنگ باشد زيرا کمرنگ بودن عقلانیت یکی از نقاط ضعف جامعه است.

وی گفت: خانواده‌ها به گونه‌ای فرزندان خود را تربیت کنند که فطرت الهی انسان‌ها در آن‌ها خدشه نبیند. اگر این سه ملاک و منبع را داشته باشیم، خوب آن‌ها را بشناسیم و به خوبی از آن‌ها محفاظت و عمل کنیم ما هم می‌توانیم یک پیرو از پیروان خوب پیامبر (ص) باشیم.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اشاره کرد: پیامبر (ص) آینه و تجلی قرآن کریم بودند چون آموزه‌های قرآن کریم را به خوبی شناخته و در خود پیاده کرده بودند، حضرت فاطمه (س) نیز تجلی تمام‌نمای قرآن کریم بودند اگر بخواهیم شبیه حضرت فاطمه (س) باشیم باید آموزه‌های قرآن کریم را بیاموزیم و در خود پیاده کنیم.

وی افزود: باید عقلانیت را در خودشناخته و تقویت کنیم تا زندگی ما تجلی عقلانیت باشد و در کنار آموزه‌های وحیانی از آموزه‌های عقلانی نیز استفاده کنیم؛ اگر بخواهیم خود را به ائمه(ع) نزدیک کنیم باید سه منبع اصلی تربیت را بشناسیم و آموزه‌ها را در خود و دیگران تقویت کنیم.

چگونه فاطمی شویم؟

معماری اظهار کرد: اگر بخواهیم فرزندان، اطرافیان و در نهایت جامعه ما یک جامعه فاطمی باشد باید سه گام مهم برارداریم؛ گام نخست این است که سیره حضرت زهرا (س) را درست بشناسیم که در این میان شناخت درست و بدون جعل و تغییرات و تحریفات زندگی معصومین بسیار مهم است و اولین قدم باید شناخت بی‌پیرایه، صحیح و عالمانه سیره این بزرگواران باشد.

وی عنوان کرد: در گام بعدی باید سعی کنیم بعد از شناخت سیره ائمه اطهار (ع) خودمان به آنان عمل کنیم، ممکن است مطالب زیادی را بدانیم اما بدان عمل نکنیم. یکی از مشکلات جامعه ناشی از عمل نکردن به دانسته‌هایمان است. بعد از شناخت سیره معصمومین، عمل کردن و پای‌بندی به سیره این بزرگواران بسیار مهم است.

این دکترای علوم قرآن و حدیث اشاره کرد: گام سوم بسیار مهم است که در این گام باید سیره معصومین (ع) را بعد از شناخت و عمل کردن، به صورت علمی و هنری و جذاب تبلیغ کنیم. اغلب فیلم‌هایی که در خصوص معصومین (ع) می‌سازیم جذاب نیستند، باید از خودمان بپرسیم چند اثر هنری مانند فیلم در خصوص حضرت زهرا (س) خلق کرده و ایشان را به دنیا معرفی کرده‌ایم؟! ما نمی‌توانیم با برخی از سریال‌های ساخته شده، معصومین را به مردم جهان معرفی کنیم چون این آثار از لحاظ علمی و تاریخی بسیار ضعیف بوده و جذاب نیستند.

در سخنرانی‌ و عزداری تفرقه نیندازیم

وی مطرح کرد: ائمه اطهار (ع) باید محور وحدت بین مسلمانان و حتی بین همه ادیان و انسان‌های شایسته باشند، فلسفه امامت برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی بوده است، درعین حال که باید در خصوص حضرت زهرا (س) مراسم بگیریم و سخنرانی کنیم باید مراقب باشیم عزاداری و سخنرانی ما به گونه‌ای باشد که موجب تفرقه نشود.

معماری ادامه داد: سیره حضرت علی(ع) در زمان خلیفه بودن و حتی سایر ائمه اطهار(ع) به‌گونه‌ای بود که سعی داشتند از تفرقه جلوگیری کنند و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز همواره تأکید دارند اگر مراسمی برگزار می‌شود نباید باعث انشقاق و اختلاف بین مسلمانان شود، نباید به بهانه تبلیغ ارزش‌های شیعه به بزرگان و شخصیت‌های اهل سنت توهین کنیم.

اختلاف شیعه و سنی را به اساتید واگذار کنیم

وی متذکر شد: باید سعی کنیم اختلافات را در بین مردم حذف و آنان را به علما درحوزه‌ها و دانشگاه‌ها واگذار کنیم چون در کلاس‌های حوزه و دانشگاه همه باسواد بوده و با علوم قرآنی و حدیث آشنا هستند و می‌توانند مباحث تاریخی زندگی حضرت زهرا (س) و سایر ائمه اطهار (ع) را با دلیل و سند علمی بررسی کنند و برای اهل سنت توضیح داده و آنان را قانع کرد.

امامت باید محور وحدت باشد نه محور اختلاف

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) افزود: اگر بخواهیم با احساسات و بدون دلیل علمی سخن بگوییم چنین عزاداری نه تنها مفید نخواهد بود بلکه در دراز مدت می‌تواند چهره شیعه را در دنیا تخریب کند بنابراین باید مراقب باشیم امامت محور وحدت باشد نه محور اختلاف!

وی گفت: 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و باید یک آسیب‌شناسی در خصوص نوع تبلیغات ائمه اطهار(ع) در رادیو، تلویزیون، رسانه‌ها و کلاس‌های حوزه و دانشگاه داشته باشیم چون در این مدت آن‌طور كه باید و شاید نتوانستیم این حضرات را حتی در ایران به خوبی به مردم معرفی کنیم. باید از خود بپرسیم چه مقدار توانسته‌ایم چهره ائمه اطهار(ع) را در سایر نقاط جهان معرفی کنیم، چقدر توانسته‌ایم رمان و کتاب خوب بنویسیم و یا اینکه فیلم بسازیم؟!

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان یادآور شد: سایر کشورها با ساخت سریال‌های جذاب مردم را به سوی خود جذب می‌کنند ولی ما با سرمایه‌های غنی تاریخی موفق نبودیم و اینجاست که مشخص می‌شود عملکرد ما صحیح نیست و باید آسیب‌شناسی به معنای واقعی انجام شود؛ در صورت موفقیت می‌توانیم فرهنگ اسلامی و شیعی را در سطح جهان به مردم دنیا معرفی کرده و آن را گسترش دهیم.

انتهای پیام
captcha