واکسیناسیون کرونا در قزوین آغاز شد
کد خبر: 3953174
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
همزمان با سراسر کشور؛

واکسیناسیون کرونا در قزوین آغاز شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه فجر، امروز ۲۱ بهمن‌ماه ۹۹ واکسیناسیون کادر درمان بخش آی سی یوی کرونای بیمارستان بوعلی استان قزوین را آغاز کردیم.

واکسیناسیون کرونا در قزوین آغاز شد

به گزارش ایکنا از قزوین، پیمان نامدار امروز ۲۱ بهمن در حاشیه آغاز واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کووید۱۹، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز سراسری تزریق واکسن کرونا در قزوین، تصریح کرد: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه فجر، امروز ۲۱ بهمن‌ماه ۹۹ واکسیناسیون کادر درمان بخش آی سی یوی کرونای بیمارستان بوعلی استان قزوین را آغاز کردیم.

وی افزود: واکسن‌های متعدد و متفاوتی توسط WHO دارای تأییدیه است که سازمان غذا و دارو آن‌ها را تأیید کرده و در حال واردات به کشور است، واکسن اسپونتیک V واکسن روسی و یکی از واکسن‌های اثربخش در حوزه ایمنی ویروس کرونا است که اثربخشی اثبات‌شده آن تا به امروز ۹۱.۶ درصد اعلام شده است، البته تمام اعدادی که برای اثربخشی واکسن‌های مختلف گفته می‌شود ممکن است برای افراد مسن و غیرمسن و افراد داری نقص ایمنی متفاوت باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: معنای ۹۱.۶ درصد بر این مبنا است که اگر ۲ دوز این واکسن به فاصله ۲۱ روز تزریق شود ۹۱.۶ درصد اطمینان وجود دارد که فردی که واکسن را دریافت کرده دچار ویروس کووید ۱۹ نخواهد شد.

وی یادآور شد: در سطح دنیا اولین واکسن‌هایی که شروع به تزریق شد واکسن فایزر بیون تک و واکسن مدرنا ساخت دو شرکت آمریکایی بود در حال حاضر با توجه به جهش‌هایی که این ویروس در انگلیس و آفریقای جنوبی پیداکرده است یک سری از مقالات علمی و بررسی‌ها مبنی بر این است که شاید این واکسن‌ها نیاز به تجدید نظر داشته باشد، کلیه واکسن‌ها این شرایط را دارند چراکه واکسن کووید ۱۹ برای اولین بار در جهان در حال تزریق است و ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این مرحله کادر درمان مراقبت‌های ویژه شامل پزشک، پرستار، خدمات، منشی و تمام کسانی که مستقیماً در بخش مراقبت‌های وِیژه بیماران حاد تنفسی فعالیت دارند تزریق می‌شود، حدود ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان با احتساب افرادی که شیفت‌های مختلف در بیمارستان‌های دیگر را انجام می‌دهند حدود ۳۰۰ نفر واکسن را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: بعد از تزریق واکسن به این افراد، کادر درمان بالای ۴۰ سال و افراد سالمند در اولویت دوم قرار دارند، بیماران نقص ایمنی و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای شدید و دچار بدخیمی هستند اولویت دیگر ما محسوب می‌شوند، اولویت برای تزریق به این صورت است که سیستم بهداشتی درمانی از طریق مراکز خدمات جامع سلامت که در کل استان وجود دارد و بالغ‌بر ۹۸ درصد جمعیت استان حداقل یک‌بار از این سامانه خدمات گرفتند، توسط مراقبین سلامت و بهورزان افراد در اولویت شناسایی می‌شوند و بعد از فراخوان آن‌ها، به مراکز اعلام‌شده مراجعه و واکسیناسیون انجام می‌شود.

نامدار تأکید کرد: تخمین زده می‌شود تا ژانویه سال آینده درصورتی‌که ایمنی بر همین مقدار بماند و جهشی در ویروس اتفاق نیفتد و واکسن به تعداد کافی برای جهان وجود داشته باشد بازهم این ویروس نیاز به ماسک دارد، شروع واکسیناسیون برای این نیست که پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم، برای آنکه به ایمنی در سطح جامعه برسیم و افراد سالمند و درخطر ایمن شوند باید ۵۰ درصد افراد جامعه واکسینه شوند.

وی اظهار کرد: واکسن هرزمانی که به ما برسد ما نیز تزریق می‌کنیم، افرادی که واکنش حساسیتی شدید دارویی و غذایی تجربه کردند بعد ازنظر پزشک باید واکسن تزریق کنند، افرادی که قبل از تزریق واکسن بیماری حاد تب‌دار یا غیر تب‌دار مشکوک به کووید ۱۹ داشته باشند نیز واکسن دریافت نمی‌کنند حداقل دو ماه قبل نباید بیماری مشکوک به کووید ۱۹ داشته باشند.

انتهای پیام
captcha