«غدیر» نقطه اتصال همه مکاتب بشری است
کد خبر: 3983112
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

«غدیر» نقطه اتصال همه مکاتب بشری است

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین گفت: «غدیر» مقایسه حکومت الهی با سایر حکومت‌ها از هر منظری است اگر به واقعه غدیر نگاه کنیم نقطه اتصال همه مکاتب بشری بوده و ویژه تشیع نیست بلکه مختص عالم خلقت است.

«غدیر» نقطه اتصال همه مکاتب بشری است

به گزارش ایکنا از قزوین، محسن حق‌شناس، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز شنبه ۱۹ تیر در محل ستاد غدیر استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: چهار واقعه عظیم بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور در عالم وجود دارد و اهمیت واقعه غدیر به‌قدری زیاد است که تمام آمال و آرزوهای انبیا در بعثت آنان با واقعه غدیر به منصه ظهور رسید.

وی با بیان اینکه غدیر حلقه اتصال نبوت با ولایت و امامت است، افزود: آینده جهان با برنامه‌ای که پیامبر در برکه غدیر طراحی کردند ترسیم می‌شود بدون شک «غدیر» تنها فرهنگی است که ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای بشری را دارد.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین تصریح کرد: «غدیر» مقایسه حکومت الهی با سایر حکومت‌ها از هر منظری است اگر به واقعه غدیر نگاه کنیم نقطه اتصال همه مکاتب بشری بوده و ویژه تشیع نیست بلکه مختص عالم خلقت است. غدیر به معنای اعلان شکست کفر و نفاق است؛ به‌عنوان عضوی از جامعه‌ای اسلامی و دنیوی باید بیشتر از گذشته «غدیر» را پاس بداریم و منتشر کنیم.

وی بیان کرد: در خطبه غدیر بالاترین تبلیغ ولایت حضرت امیرالمؤمنین است و رسانه می‌داند که چه تکلیفی بر عهده تک‌تک ماست غدیر را باید از لسان اهل‌بیت (ع) تعریف کنیم چون این‌گونه زیباتر خواهد بود.

حق‌شناس با اشاره به اینکه خطبه غدیر امام رضا (ع) و حضرت علی (ع) در خصوص غدیر مغفول مانده است، اشاره کرد: پیامبر تنها یک‌بار به حج واجب مشرف شدند که آن هم به حجه‌الوداع معروف است، اصل خطبه غدیر توسط پیامبر قرائت شد و یک خطبه غدیر از زبان حضرت علی (ع) و یک خط نیز از امام رضا (ع) وجود دارد. اگر غدیر را فقط در ۱۸ ذی‌الحجه ببینیم جفا به غدیر است چون غدیر یک فرآیند است.

وی اضافه کرد: علی (ع) فرمودند غدیر روز کامل شدن دین، روز آشکار ساختن پیمان‌ها از نفاق، بیان حقایق و روز رانده شدن شیطان است که انبیا وعده دادند؛ همه پیامبران الهی وصی خود را در روز غدیر انتخاب می‌کردند.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین ادامه داد: امام رضا (ع) نیز فرمودند غدیر روز برطرف کردن اندوه، روز فرونهادن بار گناهان، روز هدیه دادن و بخشش، روز گستراندن علم، روز خبر خوش، روز استجابت دعا، روز پوشیدن لباس‌های نو و درآوردن لباس‌های سیاه، روز بیرون کردن اندوه‌ها و روز مسابقه است. غدیر روز رقابت با همدیگر برای تبلیغ ولایت است و این تبلیغ، رسانه، خانه، مدرسه و شهر نمی‌شناسد.

وی اظهار کرد: تبلیغ غدیر یک تکلیف است که اهل‌بیت (ع) برای ما گذاشتند سعی ما این است در بنیاد غدیر به‌هیچ‌عنوان جریانات قائم به ما نشوند تمام تلاش ما این بوده است که مانند نخ تسبیح باشیم و دیده نشویم تنها مهره‌ها را به هم وصل کرده و هماهنگ‌کننده باشیم.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان در برنامه‌ها، تبلیغ بنیاد غدیر صورت نمی‌گیرد بلکه غدیر را تبلیغ می‌کنیم تلاش داریم غدیر جریان مردمی و معرفتی باشد چون این جریان می‌تواند نشاط، شور و عمق پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه گمنامی غدیر تبعات بدی برای ما خواهد داشت، گفت: بنیاد غدیر در تمامی پیام‌رسان‌ها صفحه رسمی دارد و به‌عنوان برجسته‌ترین استان در حوزه تولید محتوا و فضای مجازی فعالیت داریم، تربیت مربی غدیر مسابقه ملی خطبه غدیر ازجمله برنامه‌های دهه امامت و ولایت است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین یادآور شد: در تمام طول سال در بنیاد غدیر تلاش کردیم تا غدیر را به مردم معرفی کنیم و هیچ هفته‌ای بدون برنامه نبودیم و برنامه‌هایی مانند در محضر نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه و کلاس‌های متعدد حضوری و مجازی برگزار شده است، از غدیر سال گذشته تا امسال ۹۳ جلسه آموزشی برگزار کرده‌ایم.

وی اشاره کرد: در خصوص تبیین محتوا باید بگویم که باید روی محتوای غدیر کار ویژه صورت گیرد فقدان محتوا باعث خواهد شد غدیر را فراموش کنیم برای محتواسازی فعالیت کرده و تلاش داریم از اصالت واقعه غدیر و حکومت الهی و ولایت به بهترین شکل دفاع کنیم.

حق‌شناس با بیان اینکه تأمین بخشی از هزینه جشن‌ها توسط بنیاد صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تأمین اقلام فرهنگی در همه نقاط استان انجام می‌شود و در تمامی شهرستان‌ها حضور داریم و حتی در برخی روستاها نماینده بنیاد غدیر حضر دارد و در واقع برای ما اصل، تبلیغ غدیر است.

وی گفت: تمام تلاش ما این است که کمک‌ها باعث ترویج و تبلیغ فرهنگ علوی شود در بخش شهرستان‌ها تقویت صندوق تسهیلات غدیر را شاهد بودیم و شهرستان آبیک در این بخش به‌صورت جدی ورود پیدا کرده است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین تصریح کرد: شهرستان‌های البرز و آبیک برنامه‌های غدیریه خوبی داشته‌اند و از قربان تا غدیر در شهر الوند برنامه اجرا خواهیم کرد و جشن‌ها چند هزار نفره خواهد بود. البته پیاده‌روی شادی نیز در سه شهرستان به‌صورت باشکوه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سبک زندگی غدیر سبک زندگی ولایتی است، افزود: لباس مشکی و غذای نذری نشانه ماه محرم است و فرهنگ‌هایی نیز در این ماه وجود دارد اما در غدیر برای فضاسازی کار خاصی انجام نداده‌ایم امسال در حوزه خوراک، پوشاک و مباحث معرفتی وارد کار شده‌ایم، برای مثال توزیع شربت نبات را برای اولین بار انجام خواهیم داد.

حق‌شناس اعلام کرد: اطعام غدیر مورد تأکید است به همین منظور توزیع بیش از ۳۰۰ هزار پرس اطعام علوی در روز غدیر در دستور کار قرار دارد. در دهه امامت و ولایت ۱۳ زندانی جرائم غیرعمد با کمک مردم و ستاد غدیر قزوین از زندان رهایی پیدا خواهند کرد و روز دوشنبه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و زهرا (س) مراسم ازدواج آسان برای ۱۱ زوج برگزار خواهد شد. اولین جشنواره خطابه غدیر ویژه دانشجویان طلاب و اساتید برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حوزه فضاسازی شهری، سازمان زیباسازی شهرداری سال گذشته به‌صورت جدی پای‌کار آمده و امسال هم انتظار می‌رود نمادهای ولایت را در دهه ولایت و امامت شاهد باشیم. از کسانی که مراسم غدیر را برگزار می‌کنند خواهش داریم شأن مراسم غدیر و ولایت را پاس بدارند.

حق‌شناس اظهار کرد: سال گذشته ۲۰۰۰ پرچم به منازل اهدا کردیم و امسال امیدواریم این تعداد افزوده شود و مردم در ایام شاد پرچم سبز و در عزای اهل‌بیت پرچم مشکی بر سر در خانه خود نصب کنند.

وی گفت: در بازسازی واقعه غدیر با همکاری کانون پرورش فکری و در خصوص تئاتر نیز با مهدکودک‌های استان همکاری داریم چون اگر در سنین خردسالی فرهنگ غدیر در جان کودکان بنشیند از فتنه‌های آینده در امان نمانده و بیمه خواهند شد.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین مطرح کرد: سال گذشته ۶۰۰ کلیپ از نونهالان استان دریافت شد که هر یک داستان غدیر را تعریف کرده و یا شعر سروده بودند این مطالب باعث می‌شود کودک و نوجوان در سنین کودکی با مفهوم غدیر آشنا شود.

وی گفت: تمام برنامه‌ها طبق دستورالعمل ستاد کرونا برگزار خواهد شد تا این لحظه دستوری از ستاد کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری جشن‌های غدیر اعلام‌نشده است و امیدواریم ۱۷ و ۱۸ ذی‌الحجه مراسم غدیر را در فضای باز برگزار کنیم البته تمامی مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: چهارپایه خوانی از دیگر مراسم‌های دهه ولایت و امامت خواهد بود که توسط تبلیغات اسلامی در نقاط مختلف شهر اجرایی خواهد شد؛ گذر غدیر را برای امسال احیا خواهیم کرد بر همین اساس در خیابان شهدا گذر غدیر برپاشده و غرفه‌ها از مسجد جامع تا عالی‌قاپو تشکیل‌شده و فضاسازی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha