مساجد می‌تواند بهترین مرکز آموزش شهروندی باشد
کد خبر: 4016650
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲

مساجد می‌تواند بهترین مرکز آموزش شهروندی باشد

یک عضو شورای شهر قزوین گفت: وقتی منطقه‌ای جزو شهر شد باید فرهنگ شهروندی در آن رواج پیدا کند و ما نیز باید گام‌های اصلی را در این حوزه برداریم. مساجد می‌توانند بهترین مرکز آموزش شهروندی باشند و خواسته‌های فرهنگی را برآورده کنند، در هر منطقه که فرهنگسرا ایجاد می‌کنیم، باید فرهنگسرا را با نظارت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ضمیمه مساجد کنیم.

فاطمه اشدری

به گزارش ایکنا از قزوین، فاطمه اشدری، عضو شورای شهر قزوین، در جلسه کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین که امروز ۶ آذر ۱۴۰۰ با محوریت بسیج و مطالبه‌گری در موضوعات شهری با حضور خبرنگاران بسیجی قزوین برگزار شد، با اشاره به هفته بسیج تصریح کرد: بسیج کلمه با ابهتی است که همواره در خط مقدم جبهه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.

وی افزود: در ایام کرونا که اغلب مردم با مشکلات معیشتی روبه‌رو بودند، بسیج در قالب بسیج محلات، بسیج دانشجویی و... با بسته‌های کمک مؤمنانه به کمک مردم آمد، بسیجی‌ها سعی کردند گرفتاری‌های مربوط به حوزه معیشت را رفع کنند، درواقع بسیج می‌تواند با درنظر گرفتن کرامت انسانی مردم گام‌های بلندی بردارد.

این عضو شورای شهر قزوین با اشاره به استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان در مدیریت شهری، اظهار کرد: در دوره چهارم شورای شهر، کارگروه قزوین ۲۰+ باهدف استفاده از ظرفیت نخبگان در پروژه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت آغاز به کارکرد، این کارگروه در شورای دوره پنجم به کارگروه شمس باهدف هم‌افزایی نخبگان با مدیران شهری در امتداد کارگروه قزوین ۲۰+ تغییر نام پیدا کرد.

وی بیان کرد: شورای ششم نیز مرکز پژوهش و تحقیق شهرداری را ایجاد کرده است که هیئت‌مدیره آن مشخص‌شده و مسئول مرکز پژوهش رئیس شورای شهر است، در این مرکز افراد متخصص به‌عنوان عضو مرکز پژوهش انتخاب می‌شوند و امیدواریم که اقدامات اساسی در این حوزه صورت بگیرد؛ ما تلاش کردیم بر اساس تجارب افراد کار کنیم، در این مرکز با شکل علمی دادن به جریان، مطالعات لازم انجام می‌شود و برای نیازهای شهر و زیرساخت‌هایی که لازم است پیشنهادهایی ارائه خواهد شد.

اشدری در ادامه با اشاره به مشکلات نواحی منفصل شهری، تأکید کرد: نواحی منفصل شهری مانند ناصرآباد و مشعلدار سال‌ها شرایط روستایی داشتند و نمی‌شود یک‌باره امکانات شهری در آنجا ایجاد کرد، این مناطق بافت روستایی دارند درحالی‌که از آن‌ها عوارض شهری مطابق ماده ۱۰۰ گرفته می‌شود؛ درحالی‌که عوارض ساخت روستایی در کمیسیون ۹۹ تعیین می‌شود، تلاش کردیم عوارض مربوط به مناطق منفصل را به حداقل برسانیم و از سوی دیگر خدمات اولیه ارائه شود.

وی یادآور شد: وزارت کشور هنوز تعریفی برای نواحی منفصل شهری و بافت جدید ارائه نکرده است درحالی‌که باید درآمدی برای آن‌ها در نظر گرفته شود، این مناطق پیش‌ازاین روستا بودند و حالا شهر شده‌اند؛ وزارت کشور باید هزینه‌ای که به دهیاری اختصاص می‌داد را به بودجه شهر اضافه کنند تا به نواحی منفصل شهری برسد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: بر اساس تعداد جمعیت از ارزش‌افزوده می‌توان برخوردار باشیم، اما این میزان به‌قدری نیست که از حالت روستایی به شهری برسد و بتوانیم زیرساخت را فراهم کنیم؛ از طرفی مردم در این نواحی به دنبال مسائل فرهنگی هستند به‌طوری‌که قبل از درخواست آسفالت، به دنبال تأسیس فرهنگسرا هستند، این برای ما بسیار ارزشمند است که مردم‌ دوست دارند از خدمات فرهنگی و هنری استفاده کنند.

وی بیان کرد: وقتی منطقه‌ای جزو شهر شد باید فرهنگ شهروندی در آن رواج پیدا کند و ما نیز باید گام‌های اصلی را در این حوزه برداریم، مساجد می‌توانند بهترین مرکز آموزش شهروندی باشند و خواسته‌های فرهنگی را برآورده کنند، در هر منطقه که فرهنگسرا ایجاد می‌کنیم باید فرهنگسرا را با نظارت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ضمیمه مساجد کنیم.

اشدری اظهار کرد: گاهی اوقات پیمانکاران فرهنگی برنامه‌هایی در محلات برگزار می‌کنند که باعث ناراحتی خانواده‌های محله می‌شود بنابراین نیاز است نظارت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و مسجد را در کنار هم داشته باشیم و برنامه‌های فرهنگی متناسب با فرهنگ هر محله بومی‌سازی شود، در گام اول این امر در فرهنگسرا و مسجد سنجیده اجرایی خواهد شد؛ با همکاری مساجد و فرهنگسراها اتفاق خوبی خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: مساجد ازلحاظ آموزش اعتقادی قوی هستند ولی در موقعیت خاص می‌شود از فرهنگسرا استفاده کرد، نیاز تربیتی است که بچه‌ها به‌روز باشند بنابراین لازم است فرهنگسرا نیز داشته باشیم اما برنامه‌ها باید بومی و منطبق با فرهنگ محله باشد.

احیای شورایاری‌ها

این عضو شورای شهر تصریح کرد: در دوره پنجم شورا، شورایاری حذف شد ما به‌منظور تقویت و احیای شورایاری جلسات مختلفی برگزار کردیم، وزارت کشور شورایاری را حذف کرده است و دیگر در تعریف وزارت کشور شورایاری جایی ندارد اما ما تصمیم داریم شورایاری را با نگاه مشاوران تخصصی ایجاد کنیم، درواقع تلاش می‌کنیم با حضور و مشارکت مردم به محلات رسیدگی کنیم.

وی تأکید کرد: بعد از احیای شورایاری‌ها، شورایاری بانوان نیز تشکیل می‌شود، در هر شورایاری حداقل 2 خانم حضور دارند که با حضور همه خانم‌ها در یک گروه، شورایاری بانوان را تشکیل می‌دهیم تا با کمک یکدیگر مسائل مربوط به زنان را در محلات احصا و رسیدگی کنند و در قالب یک شورایاری همفکری کنند.

اشدری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از شورایاری‌هایی که باید موردتوجه قرار بگیرد شورایاری رسانه است، اصحاب رسانه در بین مردم حضور دارند و به مسائل و مشکلات مختلف محلات اشراف دارند از طرفی همواره در کنار مسئولان هستند و در خصوص پروژه‌ها آگاهی دارند بنابراین شورایاری رسانه می‌تواند در حل مشکلات شهری بازوی قدرتمندی برای شورای شهر باشد.

وی تأکید کرد: آگهی پیمانکاری شهرداری نیز باید به‌طور عادلانه به رسانه‌ها اختصاص داده شود، در حال حاضر مناقصه‌ها و مزایده‌ها و کلیه آگهی‌ها در رسانه‌های خاصی منتشر می‌شود که برخی حتی ۴۰ نسخه چاپی هم ندارند، این در حالی است که همه مردم حتی افرادی که در روستا هستند باید نسبت به فراخوان‌های شهرداری آگاه شوند، گاهی اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد و می‌گویند فقط یک یا ۲ پیمانکار اعلام آمادگی کردند و همین امر باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.

این عضو شورای شهر یادآور شد: عدم اطلاع‌رسانی به معنای کم‌کاری رسانه نیست بلکه رسانه را در جریان کار قرار نداند و اجازه ندادند که شفاف‌سازی صورت بگیرد، شورای شهر، شورای شهرداری نیست و باید برای بهبود وضعیت مردم تلاش کند و در این میان بایدشفاف‌سازی صورت بگیرد، در حال حاضر نیز در کمیسیون عمران و شهرسازی لایحه‌ای که در صحن مطرح می‌شود باید پیوست روزنامه داشته باشد، اگر شورایاری رسانه وارد موضوع داخلی شهرداری شود باید پاسخگو باشیم.

انتهای پیام
captcha