کد خبر: 4030660
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

حضرت زهرا(س)؛‌ بانویی جریان‌ساز در نهضت نوپای شیعه

زهرا عسگری، مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه حضرت زهرا(س) عصمت را از پدر به ارث برده‌اند و به‌ طریق‌ اولی دارای شخصیتی منفعل و ایستا نبودند،‌ گفت: ایشان بانویی است جریان‌ساز که با درایت و بصیرت خود، نهضت نوپای شیعه را در ادوار آغازین یاری و همراهی کرده است.

حضرت زهرا (س)

برخی از آیات قرآن کریم مانند آیهٔ تطهیر در شأن اهل‌بیت(ع) نازل‌ شده است، که حضرت صدیقه زهرا(س) نیز یکی از آن پنج نور پاک است. زندگی و سیره حضرت زهرا(س) سراسر آموزنده است، بانویی که تولدش از دامن خدیجه کبری، همسر پیامبر گرامی اسلام(ص) و در کانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه‌ها و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تکبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب (کوثر) به او عطا کرد.

زهرا عسگری، مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه فاطمه زهرا(س) الگوی حضور سیاسی زن مسلمان و الگوی زنان جهان است اظهار کرد: زنان مطرح و تأثیرگذار صدر اسلام، زنانی پویا و مستقل بوده و در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، مشارکتی فعال داشته‌اند؛ به‌ عنوان‌ مثال، حضرت خدیجه(س) در عرصه اقتصادی و تجارت، فعالیتی گسترده داشتند؛ همچنین نقش بی‌بدیل حضرت زینب(س) در اشاعه فرهنگ عاشورا غیرقابل‌ انکار است؛ حضرت زهرا(س) نیز به‌عنوان دختر پیامبر، همسر ولایت و مادر امامت، در زمینه‌های سیاسی، نقشی مؤثر و چشمگیر داشته‌اند؛ از این رو آنچه در این باب مغفول مانده است، پرداختن به نقش‌های اجتماعی این بانوان در شکل‌گیری فرهنگ شیعی و ترویج و توسعه آن است.

وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) در حمایت از ولایت و گسترش و تثبیت فرهنگ شیعی، نقشی منحصربه‌فرد ایفا کردند که در خطبه فدکیه، این مسئولیت اجتماعی به نحوی شایان، بیان و ابراز شده است؛ پس حضرت زهرا(س) به‌عنوان تنها زن معصوم عالم خلقت که عصمت را از پدر به ارث برده، به‌ طریق‌ اولی دارای شخصیتی منفعل و ایستا نبوده، بلکه بانویی است جریان‌ساز که با درایت و بصیرت خود، نهضت نوپای شیعه را در ادوار آغازین خود، یاری و همراهی کرده است که این نقش و تأثیرگذاری به زمان صدر اسلام محدود نمی‌شود؛ بلکه هنوز نیز حمایت و عنایت‌های معنوی ایشان، پشتوانه تثبیت و گسترش فرهنگ علوی است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در ایفای نقش فرزندی خود تا جایی پیش می‌روند که «ام‌ ابیها» لقب می‌گیرند و نشان می‌دهد در ایفای مسئولیت فرزندی خود تا چه اندازه موفق عمل کرده‌اند؛ همچنین در ایفای نقش همسری با حمایتگری‌های همه‌جانبه خود، به اسوه حسنه در این زمینه تبدیل می‌شوند. در بحث تربیت فرزندان نیز، فرهنگ سرخ عاشورا و رشادت‌های حضرت زینب(س) گواه این مدعاست که در هر سه عرصه سکوت، صلح و قیام، نقش تربیتی این بانوی بزرگ مشهود و غیرقابل‌ انکار است.

وی گفت: همه فرزندان حضرت زهرا(س) نیز به تأسی از مادر، شهادت در راه خدا را از ایشان به ارث برده و در مبارزه با ظلم و ستم جباران روزگار خویش، تلاش و مجاهده جانانه کرده و در راستای بسط و اشاعه اهداف اسلام ناب محمدی کوشیده‌اند که موعود شیعه نیز از تبار ایشان است که نقش و جایگاه اصیل زن را در اسلام نشان می‌دهد و تصریح می‌کند که برخی انحرافات در باب جایگاه زنان، هیچ ارتباطی با روح اسلام نداشته و نتیجه کج‌نظری‌ها و تعصب‌ورزی‌هاست.

این پژوهشگر با اشاره به الگو بودن فاطمه زهرا(س) برای دختران و زنان افزود: شخصیت والای حضرت زهرا(س) در تشریح نقش دختران در قبال خانواده، شرح و بیان وظایف زنان در حمایت از همسران و همچنین وظایف و مسئولیت‌های مادرانه، اسوه‌ای است حسنه که نه‌تنها برای زنان اسلام؛ بلکه برای تمامی بانوان جهان، در تمامی ادوار، نمونه و الگویی شایسته به شمار می‌رود؛ زیرا نتایج تربیتی ایشان در تاریخ اسلام نشان می‌دهد که اهداف تربیتی این بانوی بزرگوار اسلام، چه ثمرات درخشانی را به بار آورده است که فرهنگ عاشورا، شهادت، قیام و ... مولود همین فرهنگ ناب تربیتی است که حتی این آموزه‌ها امروزه نیز قابلیت تأسی و پیروی داشته و در حل مشکلات تربیتی نسل حاضر و آشنایی زنان با مسئولیت اجتماعی خود راهگشاست.

انتهای پیام
captcha