«جهاد تبیین» از وارونگی حقایق جلوگیری می‌کند
کد خبر: 4035514
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵

«جهاد تبیین» از وارونگی حقایق جلوگیری می‌کند

امام‌جمعه موقت قزوین با بیان اینکه در «جهاد تبیین» باید گذشته درخشان انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن تبیین شود گفت: اگر ملتی دستاوردهای خود را ببیند و واقعیات و توانمندی خود را درک کند اعتماد به نفس پیدا می‌کند.

امام جمعه موقت قزوین جهاد تبیین

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی خضری، امام‌جمعه موقت قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: «جهاد» در مقابل تعریف دشمن تعریف می‌شود، همان‌طور که مقام معظم رهبری تشریح کردند چون کلمه «جهاد» از باب مفاعله است دوطرفه است، وقتی کلمه جهاد را استفاده می‌کنیم، طرف مقابل یا همان دشمن هم باید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: «جهاد تبیین» تلاش برای مقابله با دشمن است تا به اهدافش نرسد. امروز مهم‌ترین اقدام و عرصه‌ای که دشمن برای مقابله و تضعیف انقلاب اسلامی تعریف کرده، عرصه شناختی است؛ یعنی به لحاظ دستگاه محاسباتی تلاش می‌کنند دستگاه محاسباتی جامعه و مردم را دچار اختلال کنند تا مردم در تشخیص و اقدامشان دچار اشتباه شوند.

امام‌جمعه موقت قزوین تأکید کرد: اقدامات و تصمیمات ما وابسته به دستگاه شناختی است لذا دشمن در این حوزه کار می‌کند و اگر موفق به ضربه در عرصه شناختی شود طبیعتاً در حوزه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی و اجتماعی نیز آسیب‌های جدی خواهیم دید.

وی تشریح کرد: «جهاد تبیین» یک جهاد بنیادین، مبنایی و با اولویت بالاست لذا ما برای اینکه به سمت اهداف بیانیه گام دوم حرکت کنیم لازم است که عرصه را برای مردم به‌صورت واضح بیان کنیم تا دوست و دشمن نقاط ضعف و قوت را بشناسند و حقایق را وارونه نبیند بلکه واقعیت‌ها را همان‌گونه که هست ببینند. دشمن تلاش می‌کند مردم واقعیات را وارونه ببیند و از طرفی دشمن سعی دارد ظرفیت‌ها و موفقیت‌های ما را پنهان کند لذا در «جهاد تبیین» باید از وارونگی حقایق جلوگیری کنیم.

خضری بیان کرد: در «جهاد تبیین» باید گذشته درخشان انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن تبیین شود؛ اگر ملتی دستاوردهای خود را ببیند و واقعیات و توانمندی خود را درک کند اعتماد به نفس پیدا می‌کند، اگر ملتی توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را نبیند ناامید خواهد شد و از حرکت دست برمی‌دارد.

وی تصریح کرد: ملت ایران در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی باید واقعیت‌های دنیای امروز و نسبت انقلاب اسلامی را با جریان‌های دنیای امروز مانند واقعیت تمدن غرب را درک کند و اضمحلال جبهه باطل را ببیند، این‌ها برای رفتن به سمت تمدن اسلامی کمک خواهد کرد چون موجب امیدواری و حرکت خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در «جهاد تبیین» به مبانی معرفتی نیاز داریم چون تمدن اسلامی مبتنی بر اصول، عقاید و باورهای ماست لذا باید در مقابل سیر شبهات و ویروس‌های فکری که تلاش می‌کنند باور و ایمان را از جامعه ما بگیرند جهاد تبیین داشته باشیم تا مبانی اسلام و انقلاب را به‌طور شفاف بیان کنیم، انتقاد و تفکرات باطل را جداسازی کنیم و بین تفکر درست و غلط تفاوت قائل شویم چون برای ساخت بنای تمدن اسلامی باید به این مبانی تکیه کنیم.

وی اضافه کرد: در «جهاد تبیین» باید به واقعیت‌های امروز توجه داشته باشیم و دوست و دشمن را معرفی کنیم، دشمن تلاش می‌کند دوستان را دشمن و دشمنان را دوست معرفی کند، دشمن در جنگ روایت‌ها تلاش دارد شهید را خائن و خائن را شهید معرفی کند بنابراین باید تلاش کنیم تفکیک قائل شویم و جبهه دوستان و دشمنان را برای مردم تبیین کنیم.

خضری توضیح داد: برای تبیین بیانیه گام دوم و بیان دستاوردهای گذشته و راه پیش‌رو به اذهان فعال و زبان گویا نیاز داریم که این طرح کلی را درک کرده باشند و برای مردم بازگو کنند، مشکلی داریم این است که امروز تعداد اذهان فعال و زبان‌های گویایی که در عرصه ترویج بیانیه گام دوم تلاش می‌کنند کم است، مبلغین این مسیر نسبت به نیاز جامعه کم است، نیاز داریم که مردم، نخبگان و اقشار مختلف وارد صحنه شوند و این وظیفه دستگاه تبلیغی و عده‌ای خاص نیست. مردم باید احساس مسئولیت کنند و خودشان را در ساخت تمدن اسلامی سهیم کنند و یکی از بهترین کارهایی که همه اقشار می‌توانند انجام دهند این است که بیانیه گام دوم را خوب تحلیل کرده و آن را به جامعه ارائه کنند.

وی بیان کرد: از زمان امام صادق(ع) هیئت مسئولیت جهاد تبیین را داشته است، رهبر معظم انقلاب فرمودند که «هیئت» کانون «جهاد تبیین» است؛ هیئت و منبر یک رسانه است؛ امروز در کنار رسانه منبر رسانه‌های جدید را داریم که باید به کمک رسانه منبر آیند و این جایگاه را تقویت کنند. رسانه‌های جدید منعکس‌کننده و بازگوکننده رسانه منبر باشند رسانه‌های امروز هماهنگی لازم را با رسانه هیئت و منبر ندارند لذا دستگاه رسانه‌ای و فعالان باید به کانون هیئت کمک کنند.

امام‌جمعه موقت قزوین افزود: جهاد وقتی در جایگاه خود قرار می‌گیرد که ما دشمن را لمس و درک کنیم تا وقتی که جبهه شیطانی که باور، ایمان‌ و ذائقه مردم را هدف قرار داده است را باور نکنیم طبیعتاً انگیزه کافی را برای جهاد نخواهیم داشت و دچار غفلت خواهیم شد چون وقتی انسان دشمن را نشناسد دچار غفلت می‌شود و دشمن می‌‎تواند سنگرهای شناختی ما را فتح کند.

خضری در پایان سخنانش یادآور شد: باید نسبت به حرکت دشمن هوشیار باشیم و مبلغین، مروجین و نخبگان باید حقیقت و حرکات دشمن را برای جامعه بازگو کنند و رسانه‌ها نیز این وظیفه را برعهده دارند، در گام نخست باید وضعیت جبهه گسترده تبلیغی و رسانه‌ای دشمن را ترسیم کنیم و به نمایش درآوریم.

انتهای پیام
captcha