سه‌شنبه‌های سینمایی مسجد حسینی قزوین
کد خبر: 4048170
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

سه‌شنبه‌های سینمایی مسجد حسینی قزوین

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس باباشاهوردی، امام محله‌ای در قزوین با فعالیت‌های متنوعی که در عرصه‌های فرهنگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به وضعیت نیازمندان دارد، موجب رونق مسجد حسینی در محله راه‌آهن شده است.

مسجدی در قزوین

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس باباشاهوردی، برگزیده استانی مهرواره اوج، پنج ماهی است که امامت پایگاه فرهنگی اجتماعی محله «راه آهن» قزوین را برعهده گرفته است. پیش از این ۴ سال در محله «آخوند» این شهرستان مشغول به خدمت‌رسانی بود و کارهای خوبی را در آنجا دنبال کرد که با مطالبه گری به نتیجه رسیده است؛ از ساخت پارک گرفته تا تأسیس فرهنگسرا و سالن ورزشی که در حال انجام هستند و یا تکمیل شده‌اند.

در ایام کرونایی و در کنار آن گرانی ارزاق، کار را برای مردم سخت کرده بود. اما در همین گیر و دار کاسبانی بودند که تلاش می‌کردند تا از آلام مردم بکاهند یا لااقل بر درد آن‌ها نمک نپاشند. از اقدامات خوبی که توسط امام محله راه آهن صورت گرفت و مورد استقبال اهالی واقع شد، تقدیر از کسبه منصف محله بود. به گفته این امام محله در این برنامه که با همکاری حوزه هنری و شورای شهر و دیگر نهادها صورت گرفت تقدیرنامه‌ای به همراه قطعه‌ای از فرش متبرک حرم امام رضا (ع) به این افراد تقدیم شد که بازخورد خوبی داشت.

امام پایگاه فرهنگی اجتماعی محله راه‌آهن در خصوص دیگر فعالیت‌های خود می‌گوید: در این محله یک بیمارستان اعصاب و روان وجود دارد که به‌طورمعمول کسی از بیماران این بیمارستان عیادت نمی‌کرد. ما چندین بار با همراهی مسجدی‌ها و هیئتی‌ها از این عزیزان عیادت کردیم. پرچم حرم امام حسین (ع) را بردیم و در روز پرستار از پرستاران این مرکز تقدیر کردیم و خود این عزیزان اعتراف می‌کردند که چنین کاری در این بیمارستان بی‌سابقه بوده است.

طرح دیگری که در مسجد حسینی محله راه‌آهن اجرا شد، طرح سینما مسجد بود. سه‌شنبه‌های سینمایی در این مسجد راه‌اندازی شده است و در قالب این طرح فیلم‌های کوتاه، مستند و نظایر آن در مسجد اکران می‌شود و این مسجد به این لحاظ در رتبه اول استان قرار دارد. این طرح در کنار فراهم کردن شرایط برای حضور نوجوانان برای دیدن فیلم در سینما، موجب جذب بیشتر نوجوانان به مسجد شده است.

جذب نوجوانان و جوانان به مسجد همواره یکی از دغدغه‌های حاج آقای بابا شاهوردی بوده است؛ او دلیل موفقیت خود را در این عرصه ارتباط چهره به چهره با این قشر می‌داند و در این خصوص می‌گوید: با برنامه‌های ورزشی و شرکت دادن نوجوانان در این برنامه‌ها و دخیل کردن آن‌ها در امور مسجد مانند مکبری و اذان گفتن و نظایر آن، زمینه‌ساز حضور این عزیزان در مسجد شدیم.

با کمک خیرین نسبت به تهیه البسه برای نوجوانان کم برخوردار اقدام شد که این خود سبب جذب آنان شد. در روزهای اول حضور حاج آقای بابا شاهوردی تعداد انگشت شماری از نوجوانان در مسجد حضور پیدا می‌کردند اما در حال حاضر این تعداد از ۳۰ نفر فراتر رفته است.

سه‌شنبه‌های سینمایی مسجد حسینی

وی در خصوص اقدامات خود در ایام کرونا نیز می‌گوید: کاری که مورد توجه مردم قرار گرفت این بود که به همراه بزرگان محله از بیماران و افراد مسن محله عیادت می‌کردیم. با توجه به اینکه مجالس ترحیم برگزار نمی‌شد، به خانواده‌هایی که عزیزی از دست داده بودند سر می‌زدیم و مجالس روضه برگزار می‌کردیم.

این امام محله با کمک فعالان جهادی محله آخوند اقدام به شناسایی خانواده‌های نیازمند این محله کرده بود. در کنار این در مناسبت‌های مختلف نظیر روز پدر یا روز مادر از پدران و مادرانی که کسی را نداشتند تقدیر می‌شد. پخش ارزاق به نیازمندان محله هم یکی از کارهای مستمری است که همچنان در محله راه آهن نیز در حال انجام است.

اقدام قابل تحسینی که در این محله صورت گرفته است تشکیل قرارگاه آل الله است؛ با این کار مساجد منطقه در قالب این قرارگاه گرد هم می‌آیند و نسبت به شناسایی نیازمندان اقدام می‌کنند و به صورت متمرکز از نیازمندان حمایت می‌شود و بسته‌های معیشتی به صورت متمرکز بین آن‌ها توزیع می‌شود. در این قرارگاه روحانیون محله، فرماندهان پایگاه‌های بسیج و معتمدین محله حضور دارند و برای محرومیت‌زدایی تلاش می‌شود.

حجت‌الاسلام باباشاهوردی درباره فعالیت‌های خود در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیز می‌گوید: با جدیت به دنبال مبارزه با اعتیاد هستیم. به همین منظور تاکنون بیش از ۳۰ نفر را برای ترک اعتیاد به کمپ معرفی کرده‌ایم و در کنار آن، پیگیر حل مشکلات آن‌ها و خانواده‌هایشان بوده‌ایم. برنامه‌ها و گعده‌هایی را هم در این کمپ‌ها برگزار می‌کنیم.

در قالب قرارگاه آل‌الله و با توجه به شناسایی‌های صورت گرفته اقداماتی نظیر تأمین جهیزیه و تعمیرات خانه نیازمندان و تلاش در جهت درمان بیماران صورت گرفته است.

منبع: مهر

انتهای پیام
captcha