به گزارش ایکنا از قزوین، نقی سیاهکالی مرادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، در نشست با خبرنگاران که ظهر امروز ۱۰ اردیبهشت در ادارهکل آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: شهید مطهری دارای اندیشههای والایی بود که آثار این شهید گرانقدر پس از چند دهه میتواند مورد استفاده معلمان و دانشآموزان قرار گیرد؛ شهید مطهری در حوزههای مبارزه با ساواک و مبارزه با کمونیستها و گروههای نواندیش تلاش میکرد برای اینکه گروهک فرقان نتوانست استدلالهای این شهید را بپذیرد او را به شهادت رساند.
وی ادامه داد: در هفته معلم و برنامههای متعددی به مانند هر سال برگزار خواهد شد در این هفته از ۲۵ معلم نمونه استانی و پنج معلم نمونه کشوری تقدیر خواهیم کرد. روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ با حضور استاندار و امام جمعه با شهدا تجدید پیمان خواهیم داشت، ساعت ۱۱ معلمین منتخب با استاندار و ساعت ۱۲:۳۰ با امام جمعه دیدار خواهند داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: در قزوین ۲۷۶ شهید دانش آموز و ۵۸ شهید معلم داریم که طی این هفته با خانواده شهدای دانش آموز دیدار خواهیم داشت. ۱۴ اردیبهشت به همراه معاونان به صورت نمادین در مدارس حضور پیدا کرده و همچنین از معلمان دارای بیماری صعبالعلاج نیز عیادت خواهیم کرد؛ همچنین طی این هفته با خانواده ۲ معلم که در کرونا فوت کردند دیدار خواهیم داشت. همایش تجلیل از معلمان فرزند شهید و حضور در مناطق ۱۴ گانه آموزش و پرورش از دیگر برنامههای این هفته خواهد بود.
وی اشاره کرد: طی ۲ سال اخیر که آموزشهای مدارس بهصورت مجازی بوده است اصل فراموشی بر دانشآموزان حاکم شده است. در مدارس باید حرمت دانش آموزان حفظ شود و این کار در دوران ابتدایی حائز اهمیت است که اگر این مقوله مورد توجه قرار نگیرد صدمات روانی جبرانناپذیری را بر دانشآموزان وارد میکند بنابراین مشاوران پرورشی میتوانند با زبان نرم ورود پیدا کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش تشریح کرد: برخی از خانوادهها چارچوبهای مدرسه را نمیپذیرند و برای پذیرش بهدنبال چرایی میگردند اما باید بگوییم ما موظف هستیم در مدارس چهارچوبها و هنجارها را رعایت کنیم، اگر خانوادهها و رسانهها با سیستم آموزشی همدل شوند چالشهای ما در مدارس کمتر خواهد بود البته باید بگوییم گاهی اوقات معلمان مظلوم واقع میشوند و گاهی نیز دیده شده است که شأن معلم دچار خدشه شده است بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که این اتفاقات شکل نگیرد و شأن معلم و دانش آموز بهصورت همزمان حفظ شود. باید به دانش آموزان بیاموزیم که معلم حرمت دارد اما فضا و تربیت مجازی باعث شده نسبت به این مقولهها غفلت کنیم.
وی افزود: طی ۲ سال گذشته سیستم آموزشی عنوان کرد که تعطیلی مدارس آسیبزاست و اکنون پس از ۲ سال متوجه آسیبهای آن میشویم و همین کار مربیان را در مدارس دشوار کرده است.
سیاهکالی مرادی اظهار کرد: در استان قزوین ۲۱۰۰ معلم کمبود داریم و تا سه سال آینده برخی از معلمان کنونی بازنشسته خواهند شد که برای کمبود معلم استمرار استفاده از معلمان و استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است؛ همچنین پیشنهاد کردیم دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان با ۱۲ ساعت تدریس به کمک بخش آموزشی بیایند و علاوه بر آن مدیران و معاونین مدارس نیز موظف به ۶ ساعت حضور در کلاس درس شدند.
وی تأکید کرد: در انتصابات به ۲ مقوله تخصص و تعهد توجه ویژه خواهیم داشت چرا که در آموزش و پرورش مدیر آموزشی و پرورشی هستیم و سعی میکنیم سیاسی کاری نکرده و خود را در این امر متعهد کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد: از ۱۳ فروردین تا به امروز تعداد معلمانی که به کرونا مبتلا شدن به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد، در روزهای نخست بازگشایی مدارس در فرردین ماه ۸۴ درصد دانشآموزان در سر کلاس درس حاضر شدند اما امروز این میزان با اطمینان والدین به ۹۶ درصد رسیده است برای تهیه ملزومات بهداشتی در مدارس چهار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم.
وی اعلام کرد: در سفر رئیسجمهور به قزوین ۱۶۲میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کردن پروژههای نیمهتمام مصوب شد که امیدواریم با جذب این اعتبارات اتفاقات خوبی در استان رقم بیفتد. با توجه به کمبود سرانه ورزشی در سطح مدارس پنج سالن ورزشی و ۲۵ چمن مصنوعی در داخل مدارس راهاندازی خواهیم کرد که ۴۰ درصد اعتبار آنها تأمین شده و ۶۰ درصد نیز از جانب سایر دستگاهها و خیرین تأمین خواهد شد که با راهاندازی این مراکز بهبود سرانه ورزشی را شاهد خواهیم بود.
سیاهکالی مرادی اظهار کرد: در حوزه مباحث تربیتی مربی و معاون پرورشی دارند؛ معاونین موظف هستند در حوزه مسائل تربیتی فعالیت کنند، از آنان خواسته شده است به نکات تربیتی توجه کرده و به آنان بپردازند، از خانوادهها نیز خواسته شده است به مباحث تربیتی توجه کنند اما گاهی دچار تعارض هستیم چراکه مطالب بیان شده از سوی معلمان و مربیان پرورشی با مطالب بیان شده از جانب خانوادهها در تناقض است و دانشآموزان دچار تعارض میشوند بنابراین اگر خانوادهها با سیستم آموزشی و پرورشی همراهی کنند در امر تربیت نیز موفق خواهیم شد.
وی اضافه کرد: ۱۲ سال پیش تعداد قابل توجهی مربی قرآنی جذب آموزش و پرورش شدند و مدارس قرآنی شکل گرفتند اما از هشت سال پیش تا به امروز این مدارس تعطیل شدند که امید داریم با جذب نیروهای متخصص قرآنی فعالیت ویژه در حوزه قرآن اتفاق بیفتد، البته باید این نکته را نیز متذکر شودم که موسسات قرآنی قزوین در تربیت حافظان موفق عمل کرده است و میتوانیم از این ظرفیت در مدارس استفاده کنیم.
انتهای پیام