ضرورت راه‌اندازی فرهنگسرای قرآن و عترت در قزوین
کد خبر: 4056995
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

ضرورت راه‌اندازی فرهنگسرای قرآن و عترت در قزوین

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین با اشاره به تخصصی شدن فرهنگسراها گفت: راه‌اندازی فرهنگسرای قرآن و عترت در قزوین ضرورت دارد چراکه مشکلات مؤسسات قرآنی بسیار است و متولی خاصی در این حوزه نداریم.

محمودی کلایه شهرداری قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد محمودی‌کلایه، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، در نشست خبری که شنبه، ۲۴ اردیبهشت در خانه امام‌جمعه شهیدی قزوین برگزار شد، گفت: در ابتدای کار بزرگترین مشکل سازمان این بود که نیاز به هویت‌بخشی جدی داشت، بنابراین باید هویت سازمان را بازیابی یا بازتعریف می‌کردیم.

وی افزود: مأموریت‌های غیرتکلیفی سازمان را از نقش خود خارج کرده بود بنابراین در گام اول تلاش کردیم به رسالت اصلی سازمان برگردیم، سهم فرهنگ را به دوش سازمان گذاشتند و در این میان یکی از مسائل به زمین مانده مسائل اجتماعی بود، سازمان مستقلی در این حوزه وجود نداشت و صرفاً در نام سازمان از کلمه اجتماعی استفاده می‌شد، بنابراین معاونت اجتماعی تعریف کردیم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین اظهار کرد: تلاش داریم در ریشه‌ها اصلاحاتی ایجاد کنیم اگرچه این امر زمان‌بر اما ضروری است، در ثمره این اصلاحات مسائل مالی سازمان برطرف شد، در حال حاضر بدهکاری نداریم و هر تعهد مالی بعد از انجام کار پرداخت می‌شود، این امر اتفاق مهمی است که در مجموعه شهرداری نیز مشابه آن وجود ندارد.

محمودی یادآور شد: در کنار همه کارها که برنامه‌ریزی می‌کنیم، مشکلاتی هم داریم و برخی از سازمان‌ها به علت برطرف شدن انتظاراتشان از ما دلخور هستند؛ برخی از انتظارات جزو مأموریت‌های ما نیست برای مثال در حوزه کمیته امداد تبلیغات وظیفه ماست اما کار کردن در این حوزه جزو وظایف ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون، اموال شهرداری متعلق به مردم شهر است و حاکمیت و دولت سهمی در اموال مردم ندارند، هر موضوعی که خارج از منفعت شهری باشد نیز منع جدی، قانونی و منع شرعی دارد؛ برخی حمایت‌ها جنبه فرهنگی ندارد اما بعضی‌ها انتظار دارند که ما انجام دهیم.

این مسئول بیان کرد: در موضوع اسراف‌ها باید فرهنگ‌سازی شود مواردی مانند چاپ ۱۵ هزار مترمربع بنر، بدهی کلانی ایجاد می‌کند؛ انتظار برخی از شهرداری نیز پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی شهر است اما ما پشتیبان نهادهای مردمی هستیم که پای کار باشند، اگر قرار باشد صرفاً حمایتگر و پشتیبان باشیم در چنین جایگاهی کافی است به جای سازمان خودپرداز نصب و پول پرداخت کنیم.

وی تأکید کرد: پول‌پاشی بدون توجه به اسناد بالادستی مطلقاً تکلیف سازمان ما نیست، حمایت از مجموعه‌ها و فعالیت‌هایی که اثر شهری ندارد رویکرد ما نیست؛ برای مثال در گذشته دوره‌ای از مسابقات برگزار می‌شد که بیشترین مخاطب آن ۴۰ نفر بود و این برنامه به عنوان طرح سازمانی تلقی می‌شد، این برنامه‌ها باب میل ما نیست چرا که برنامه باید شمول بیشتری داشته باشد.

این مسئول در ادامه با اشاره به تخصصی شدن فرهنگسراها خاطرنشان کرد: فرهنگسراها نیز براساس هویت شهر تخصصی می‌شوند چرا که اهل قزوین باید به قزوینی بودنشان افتخار کنند، یکی از فرهنگسراها در حوزه قرآن و عترت خواهد بود چرا که مشکلات مؤسسات قرآنی زیاد است و متولی خاصی در این حوزه نداریم.

محمودی تأکید کرد: در بحث واگذاری فرهنگسراها به دنبال نگاه اقتصادی و سفارشی‌سازی‌ها نیستیم، با توجه به ضوابط قانونی خصوصی‌سازی‌ها انجام خواهد شد؛ دولت و نهاد شهرداری اگر بخواهد به صورت مستقل در حوزه واگذاری‌ها ورود پیدا کند به دنبال واگذاری این مراکز به نیروهای مردمی با توجه به تخصص‌ها و رویکردهاست و در این راستا فرهنگسراها از نگاه پیمانکاری خارج خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین بیان کرد: ما نگاه سیاسی نداریم و دست سیاست از فرهنگ و هنر ما کوتاه است، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین حیاط خلوت هیچ گروه و جناحی نیست و قصد داریم به سمت شفافیت‌ها حرکت کنیم؛ ما وقف مردم هستیم و هرچه که مصلحت عامه و عمومی در آن دیده نشود را یک امر خلاف تکلیف می‌دانیم.

انتهای پیام
captcha