عملیات بیت‌المقدس نقطه عطف دوران دفاع مقدس است
کد خبر: 4059265
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳

عملیات بیت‌المقدس نقطه عطف دوران دفاع مقدس است

یک رزمنده قزوینی گفت: تاریخ جنگ هشت ساله با استکبار جهانی به ۲ بخش قبل و بعد فتح خرمشهر تقسیم شده و از این جهت عملیات بیت‌المقدس نقطه عطف در دوران ساله دفاع مقدس محسوب می‌شود.

آزادی خرمشهر

محمدعلی حضرتی، رزمنده و جانباز قزوینی در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین بیان کرد: خرمشهر در قرن ۱۹ و ۲۱ میلادی ۲ بار توسط دولت‌های عثمانی و انگلیس مورد تجاوز قرار گرفت که در نهایت در همه این اشغال‌ها، مذاکرات سیاسی موجب بازگشت خرمشهر به ایران شد، البته مذاکرات مبتنی بر واگذاری امتیازات بود و اولین بار واگذاری هرات به افغانستان برای نگه‌داشتن خرمشهر انجام شد.

وی افزود: اهمیت نقش رزمندگان در عملیات آزاد سازی خرمشهر اینجا مشخص می‌شود که ما توانستیم خلاف گذشته بدون اینکه حتی یک وجب از خاک کشور به یغما برود با شهادت، شجاعت و حماسه رزمندگان، دشمن را بیرون کنیم تا خرمشهر آزاد شود.

این جانباز دفاع مقدس گفت: تاریخ جنگ هشت ساله با استکبار جهانی به ۲ بخش قبل و بعد فتح خرمشهر تقسیم شده و از این جهت عملیات بیت‌المقدس نقطه عطف در دوران هشت ساله دفاع مقدس محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت استراتژیک خوزستان، اظهار کرد: از گذشته تاکنون خوزستان اهمیت فوق العاده‌ای از لحاظ اقتصادی داشته و دارد؛ بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت و گاز در خوزستان است، منابع عظیم نفتی در کنار خاک حاصل‌خیز و توسعه کشاورزی و دامداری در این منطقه موجب شده؛ خوزستان به معنی واقعی کلمه یک منطقه استراتژیک محسوب شود.

حضرتی با اشاره به موقعیت خاص خوزستان بیان کرد: این منطقه در دهه ۴۰ خورشیدی مورد توجه ایران و عراق بود و از همان سال‌ها نقشه پدافندی برای خوزستان توسط این کشورها آماده شده و ایران تقریباً ۲۵ دژ مرزی از خرمشهر تا طلایه طراحی و چند دستگاه مهم را تقویت کرده و همچنین ذخیره‌سازی سلاح و مهمات به اندازه‌ای که توانایی مقابله ۴۸ ساعته در برابر دشمن داشته باشد را تدارک دیده بود.

وی ادامه داد: عراقی‌ها از همان سال‌ها برای حفاظت از بصره یک کانال طراحی کرده، همچنین امکانات پاسگاهی در شلمچه فراهم و زمینی که میدان مین و خاکریزهای هندسی متفاوتی بود مسلح کرده بودند.

این پژوهشگر تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است پیش از جنگ عراق یک گردان مرزی در خرمشهر در دژ مستقر بود و لشگر ۹۲ زرهی خوزستان به ترتیب فکه، کوشک و خرمشهر براساس مأموریت‌های پدافندی تقسیم شده بودند اما عراق با سپاه سوم که کارآمدترین و آماده‌ترین نیروهای رزمی را داشت به منطقه خوزستان حمله کرد.

وی افزود: سپاه سوم عراق شامل چهار لشگر زرهی، ۲ لشگر مکانیزه، ۲ لشگر پیاده و چهار تیپ زرهی و نیروی مخصوص به اضافه ۲۶ گردان نیروی مخصوص بود.

توقف برنامه تصرف سه روزه خوزستان

این جانباز قزوینی خاطرنشان کرد: با مقاومت مردم، نیروهای سپاه پاسداران و لشگر ۹۲ زرهی اهواز و با حضور شهید چمران در منطقه و اتخاذ تصمیم‌های تاکتیکی بسیار مؤثر، برنامه دشمن برای تصرف سه روزه خوزستان متوقف شد، استفاده از پدافند آبی منطقه و رها کردن آب‌های جاری در دشت برای جلوگیری از پیشروی نیروی زرهی تا توپخانه عراق که مستقیماً اهواز را مورد حمله قرار می‌داد؛ از جمله این اقدامات بود.

وی اضافه کرد: در طول یک سال و نیم بیش از ۳۰ عملیات در منطقه خوزستان انجام شد؛ عملیات نصر در دی‌ماه توسط لشگر ۱۶ زرهی قزوین به اتفاق سپاه حمیدیه اهواز صورت گرفت که در ابتدا موفق بود اما در اثر پاتک‌های سنگین دشمن مجبور به عقب نشینی شدیم و حتی بخش‌هایی از مواضع قبلی نیز از دست خارج شد.

حضرتی با اشاره به توان نظامی عراق افزود: زمانی که از نیروهای دشمن صحبت می‌کنیم یعنی سخن از یک نیروی بسیار  توانمند، باتجربه و به شدت جنگجو در میان است و کار رزمندگان ما عقب زدن یک دشمن ورزیده و با تجربه بود به همین دلیل از این مقاومت به عنوان یک حماسه یاد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: اینکه امام راحل فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد به این دلیل است که وقتی خداوند صداقت و نیت خالصانه رزمندگان را دید نصرت خود را نازل کرد که این نصرت موجب خواری دشمنان شد.

این نویسنده در ادامه گفت: خرداد ماه سال ۶۱ عملیات بیت المقدس موجب آزادسازی ۶ کیلومتر از خاک خوزستان شد و عملیات شکست حصر آبادان که «ثامن الائمه» نام گرفت موجب آزادسازی ۱۵۰ کیلومتر از خاک آبادان شد و بلافاصله طرح ریزی عملیات طریق القدس در بستان و چذابه صورت گرفت و پس از شکست عراق محدوده شمالی آبادان آزاد و زمینه برای عملیات فتح المبین فراهم شد.

وی اضافه کرد: در عملیات فتح‌المبین نیز پیروزی‌های بزرگی به دست آمد و تعداد زیادی از نیروهای دشمن به اسارت ما درآمدند. مدت زمان بسیار کوتاه عملیات‌های فتح المبین و بیت‌المقدس فضایی را فراهم کرد که عراقی‌ها فرصت نفس کشیدن نداشته باشند زیرا تصور می‌کردند ایرانی‌ها پس از عملیات فتح المبین در غرب خوزستان متمرکز شده و فکر نمی‌کردند رزمندگان ایران بتوانند از هارون عبور کنند.

حضرتی تصریح کرد: در جبهه میانی قرارگاه فتح، لشگر ۹۲ ارتش خوزستان، تیپ ۵۵ هوا برد، سه تیپ سپاه که عمدتاً از اصفهان بودند و در قسمت جنوبی که هدف اصلی عملیات آزادسازی خرمشهر بود لشکر ۲۱ حمزه، تیپ ۲۳ نوهد و سه تیپ سپاه پاسداران حضور داشتند.

وی در پایان گفت: این تیپ‌ها با استعداد لشگر وارد میدان شدند و سازمان آن‌ها یاران تیپ بود که نیروهای قزوین به صورت چهار گردان مستقل و دیگر گروه‌های آزاد وارد عمل شدند و این عملیات به طرز معجزه آسایی با لطف خدا به پیروزی رسید.

انتهای پیام
captcha