حفظ سلامتی از مؤلفه‌های سبک زندگی از دیدگاه قرآن است
کد خبر: 4060059
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

حفظ سلامتی از مؤلفه‌های سبک زندگی از دیدگاه قرآن است

مشاور حوزه علمیه قزوین گفت: حفظ سلامتی از مؤلفه‌های سبک زندگی از دیدگاه قرآن است، در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که به شاخصه‌های سلامت توجه کرده که در این بین تغذیه و خواب از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

سلامتی در قرآن

فاطمه عبادی، مشاور حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: حفظ سلامتی از مؤلفه‌های سبک زندگی از دیدگاه قرآن است، در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که به شاخصه‌های سلامت توجه کرده است و انسان را به سمتی سوق داده که در زندگی خود روشی را طی کند که سلامت را در پی داشته باشد، برای مثال در تغذیه آیات فراوانی داریم که به‌صورت کلی مطرح کرده که خوراکی‌های حلال و طیب بخوریم. از خوراکی‌هایی که دارای فایده هستند نظیر عسل در قرآن یاد شده و بعضی از آیات از خوردن برخی چیزها ازجمله مسکرات نهی کرده است.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم سلامتی را مطرح کنیم می‌گوییم خواب و خوراکت چطور است، یعنی خواب و تغذیه ۲ مؤلفه اصلی سلامتی هستند، در آیه ۹ سوره نبأ آمده است «وَجَعَلْنَا نَوْمَکمْ سُبَاتًا؛ و خواب را برای شما مایه (قوم حیات و) استراحت قرار دادیم» الان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی ناشی از اختلال در خواب است و حتی متخصص خواب داریم که چرا خواب یک نفر ناآرام است، خواب ناآرام تأثیرات منفی در روح و روان بیمار خواهد داشت.

مشاور حوزه علمیه قزوین افزود: یکسری ناهنجاری‌های روانی نشئت گرفته از خواب بهم‌ریخته است همه این‌ها به این بازمی‌گردد که خواب امر مهمی است. خداوند فرموده است من خواب را مایه آرامش شما قرار دادم، در قرآن کریم دستوراتی در خصوص درست خوابیدن مطرح شده است لذا باید به این مقوله توجه داشته باشیم و به موقع و به اندازه بخوابیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی در بحث سلامتی، مرتبط با پوشاک است، در قرآن کریم خداوند در ۲ مورد خطاب به پیامبر می‌گوید بلندشو و کار انجام بده، یکی از این کارها در آیه ۴ سوره مدثر آمده است «َثِیابَک فَطَهِّرْ؛ و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه‌دار» در شأن نزول این آیه آمده است، جامه‌ای که روی سایر لباس‌ها می‌پوشیدند بلند بود و روی زمین کشیده می‌شد و علاوه بر آن که از بُعد روانی تکبر داشت از جهت نظافتی به زمین کشیده می‌شد، مراد از نزول آیه این بود که لباس خودت را جمع کن که آلوده نشود.

عبادی بیان کرد: در آیاتی که در مورد آب هست خداوند می‌فرماید ما آب را بر شما نازل کردیم که خودتان را با آن پاکیزه کنید، پس معلوم است که مقوله پاکیزگی و طهارت امر مهمی است که قرآن کریم بدان تأکید کرده است تا آن را در زندگی فردی رعایت کنیم.

مشاور حوزه علمیه قزوین در پایان متذکر شد: سایر اخلاقیات مانند خوش‌رویی و خوش‌خلقی در بُعد فردی زندگی قرآنی قرار می‌گیرد، وقتی آیات قرآن را مرور می‌کنیم آیات زیادی بر اخلاقیات تأکید دارد تا جسم و جان خود را پرورش دهیم.

انتهای پیام
captcha