محور صدور احکام در دستگاه قضا عدالت باشد
کد خبر: 4066297
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

محور صدور احکام در دستگاه قضا عدالت باشد

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: آنچه به عنوان حکم صادر شود باید بر مبنای عدالت باشد. بنابراین عدالت و حق از نکات حائز اهمیت است، در قانون هم آمده که کاری کنیم مردم حق و عدالت را در زندگی خود ببینند و این کار بر عهده دستگاه قضا است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که جمعه سوم تیر ۱۴۰۱ در مسجدالنبی (ص) برگزار شد ضمن اشاره به هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: آنچه به عنوان حکم صادر شود باید بر مبنای عدالت باشد تا هر کسی این حکم را دید احسنت بگوید، خداوند در آیه ۲۶ سوره صاد فرمود «یا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَی فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ». خداوند به داود پیغمبر فرمود من تو را خلیفه در زمین قرار دادم تا حق را حکم و در بین مردم اجرا کنی، بنابراین عدالت و حق از نکات حائز اهمیت است، در قانون هم آمده که کاری کنیم مردم حق و عدالت را در زندگی خود ببینند و این کار بر عهده دستگاه قضا است.

وی افزود: امام علی (ع) درحالی‌که کفش‌های خود را در آستانه جنگ پینه می‌زد فرمود این حکومت برای من به اندازه این کفش‌هایی که هیچ ارزشی ندارند، بی‌ارزش‌تر است مگر آن که حقی را احیا کنم و باطلی را بمیرانم و این حدیث یک بشارت است که نشان می‌دهد اگر حقی را احیا کنیم در حقیقت کلام امیرالمؤمنین (ع) را احیا کرده‌ایم.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، ما نباید از شعار عدل علوی فاصله بگیریم، عدالت و عدالت‌خواهی را نباید فراموش کرد و امروز نیز این معنا بایستی با جدیّت دنبال شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به ایام برگزاری مراسم حج، عنوان کرد: نبوت، وحی، ولایت اهل بیت (ع)، قرآن و حیات طیبه از نقطه کعبه به همه عالم نشر پیدا کرد و گسترش یافت، ملتمسانه از خداوند بخواهیم همانگونه که راه کربلا را باز کرد، راه مکه و مدینه نیز به همین شکل باز شود تا جمعیت عاشق برای پیاده‌روی آنجا نیز خود را آماده کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم که با اعمال حج ابراهیمی (ع) شاهد عزت و عظمت مسلمین باشیم، نمازهای عید قربان و عید فطر که برای نشان دادن عظمت اسلام و اسلامیان است باید نمادهای حج ابراهیمی باشد.

این مسئول یادآور شد: شهادت امام جواد(ع) نیز پیش رو داریم، این امام همام جمله‌ای دارند که امروز خیلی لازم داریم این جمله را سرلوحه فرهنگ و رفتار خویش قرار دهیم، حضرت فرمودند هرکه گوش به گوینده‌ای دهد انگار که او را پرستیده، پس اگر گوینده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید به راستی که ابلیس را پرستیده است، ما نیز هرجا سخن می‌گوییم باید خدایی حرف بزنیم نه این که طبق هوای نفس سخن بگوییم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: برای مثال ممکن است کلیپی در فضای مجازی قرار داده باشند که هدفش این است که علیه خادمان مردم سیاه نمایی کند و مردم را به جان هم بیندازد، در مردم یاس و ناامیدی تولید کند، امید مردم را تیره و تار نشان دهد، مردم ناراحت شوند و نسبت به آینده تصور بدی داشته باشند، چنین موضوعی حرف و خواسته شیطان است، اما خدا دائم به ما امید می‌دهد، هرکه حرف از ناامیدی به میان آورد سخنگوی شیطان است.

وی افزود: درست است که فقر در حال آسیب رسانی به مردم است اما با بیان حرف شیاطین فقر برطرف نمی‌شود، شیاطین خودشان تولیدکنندگان فقر هستند، شیاطین همان تحریم‌کنندگان هستند، شیاطین همان محتکرین هستند، مگر این‌ها می‌توانند فقر را از بین ببرند؟ همین‌ها می‌آیند در گوش ما یاس و ناامیدی را القا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha