نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است
کد خبر: 4073844
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است

پنجم مرداد ماه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور به فرمان امام خمینی (ره) است. نخستین نماز جمعه در کشور در سال ۱۳۵۸ به امامت آیت‌الله طالقانی(ره)، جهت ایجاد همبستگی و انسجام بین مسلمانان در دانشگاه تهران اقامه شد.

سالروز اقامه نماز جمعه

به گزارش ایکنا از قزوین، پیشینه برپایی نخستین نماز جمعه در قزوین نیز به تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۰ بر می‌گردد که به امامت مرحوم آیت‌الله هادی باریک‌بین، اولین امام جمعه قزوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شد. در هشت تیر ماه سال ۱۳۶۰ مرحوم آیت‌الله باریک‌بین از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه قزوین معرفی و ۱۲ تیر سال ۱۳۶۰ اولین نماز جمعه به امامت ایشان در مسجدالنبی(ص) قزوین اقامه شد. آیت‌الله باریک‌بین مجاهدی نستوه و انقلابی و از مبارزین جدی و پای کار علیه رژیم طاغوت بود که به واسطه همین مبارزات تبعید شد. ایشان همواره در عمل به دستورات و فرامین بنیان‌گذار کبیر انقلاب پیشگام بود و مردم را نیز از اندیشه‌های امام راحل آگاه کرده و آنان را دعوت به حضور در این مسیر می‌کرد.

تا اواسط دهه ۷۰ تعداد شهرهایی که در قزوین در آن نماز جمعه برگزار می‌شد بسیار اندک بود و مردم شهرهایی نظیر محمدیه، الوند و اقبالیه باید جهت شرکت در نماز جمعه به قزوین می‌آمدند که به مرور زمان، با توجه به افزایش میزان مشارکت مردم در این قرارگاه عبادی سیاسی، بر تعداد شهرهایی که نماز جمعه در آن‌ها اقامه می‌شد، افزوده شد.

در اواخر عمر بابرکت مرحوم آیت‌الله باریک‌بین، ایشان به‌دلیل کهولت سن و بیماری از رهبر معظم انقلاب تقاضا کردند که امام جمعه دیگری را به‌جای ایشان منصوب کنند و مقام معظم رهبری نیز در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی را که سابقه مبارزات جدی انقلابی و حضور در دفاع مقدس داشت، به‌‌عنوان امام جمعه قزوین منصوب کردند. البته آیت‌الله عابدینی پیش از این نیز امام جمعه موقت قزوین بود و نخستین خطبه نماز جمعه خود را در سال ۱۳۷۷ در قزوین ایراد کرد.

از سال ۹۴ با هدف جذب همه اقشار علی‌الخصوص نوجوانان و جوانان به نماز جمعه در قزوین برنامه‌های گوناگونی به این قرارگاه افزوده شد که حتی برخی از این برنامه‌ها به‌عنوان برنامه‌های نمونه کشوری مورد تقدیر و تمجید قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به طرح‌های دانش‌آموزی میعاد و مصباح اشاره کرد.

همچنین یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده در نماز جمعه، طرح نهضت خدمت است که هر هفته مسئولین یکی از دستگاه‌ها در محل نماز جمعه حاضر شده و به مشکلات مردم در آن حوزه رسیدگی می‌کنند. یکی دیگر از برنامه‌های جذاب نماز جمعه قزوین نیز اکران فیلم‌های سینمایی ارزشی در محل مصلاهای نماز جمعه در استان است که هر هفته ساعاتی پیش از اقامه نماز جمعه انجام می‌شود.

اکنون پس از گذشت ۴۳ سال از اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، قریب به یک هزار نماز جمعه در شهرهای مختلف سراسر کشور و بیش از ۲۰ نماز جمعه در شهرهای مختلف استان قزوین برگزار می‌شود، که رهبر فرزانه انقلاب ضمن اینکه آن‌ها را قلب فرهنگی شهر خوانده‌اند، در رابطه با آن‌ها فرموده‌اند: «نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. قرارگاه جزو تعبیرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و این چیزهاست. ما در حال جنگیم، منتها جنگ نظامی نیست؛ جنگ معنوی است، جنگ اعتقادی و ایمانی است، جنگ سیاسی است».

یادداشت از معصومه امینی 

انتهای پیام
captcha