هویت ملی ایرانیان در سایه اسلام تکامل یافت
کد خبر: 4074167
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۴

هویت ملی ایرانیان در سایه اسلام تکامل یافت

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: هویت ملی ما در لایه اسلامیت و ایرانیت تکامل پیدا کرده و به لایه تشیع مزین و در انقلاب اسلامی نیز به انقلابی‌گری آراسته شده است.

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور

به گزارش ایکنا از قزوین، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، شب گذشته، ششم مرداد در مراسم بزرگداشت استاد محمدعلی کریمخانی، اظهار کرد: به برکت نام و یاد این خادم دستگاه آل‌الله در استان قزوین هستیم و شکی نیست که محور اصلی اجماع ملی و تکریم و تداوم هویت ملی ما ایرانیان محبت اهل بیت(ع) است، خاندانی که نه تنها شرط دینداری هستند بلکه برای هر فطرت بیداری قصه الهام‌بخش، دوست‌داشتنی و اسوه است.

وی اظهار کرد: در زیارت جامعه غیرمعروف عبارتی است که می‌گوید برای ما همین که در معیت قبور شما طواف می‌کنیم بسیار ارزشمند است بنابراین اینکه ما امروز خادمین امام رضا (ع) را دوست داریم محور مهم هویت ملی است و نشان می‌دهد عاطفه ملی ما هدایت شده است.

امامی تصریح کرد: عاطفه ملی و خاطره ملی از ابعاد مهم تمدن‌سازی است که می‌تواند متعلق به یک بنای تاریخی، قهرمان بزرگ و یا حتی یک قربانی مظلوم مدفون در یک مکان باشد و واقعیت این است که عاطفه ملی ما به اهل بیت(ع) و بقیه اجزای نمادساز، هویت ملی ما را به خود مشغول کرده است. در معماری، هنر لباس و موسیقی به این عاطفه ملی‌ که محبت اهل بیت(ع) است ضریب دادیم و محور این عاطفه نیز دهه نخست محرم است.

وی اضافه کرد: اگر در عاطفه ملی مردم آوازی مانند آمدم ای شاه پناهم بده نهاده شده است و چنین درخشیده، یعنی این امر نسبت جدی با ضریب محبت اهل بیت(ع) دارد چراکه هر هنری که ضرب در محبت اهل بیت(ع) شود در عاطفه ملی تاریخ ما ضرب خواهد شد. هنرمندی اگر عاطفه ملی و آن لحظه را درک و دریافت کند حتماً در دل‌های ایرانیان فارغ از قومیت و رنگ و زبان خواهد نشست و این نشستن در دل ممکن نیست مگر اینکه ما جایگاه محبت اهل بیت(ع) را در جامعه‌ بفهمیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با تأکید بر اینکه چه زیبا گفتند برای حسین‌ بن‌ علی(ع) در دلها حرارتی است که هرگز سرد نمی‌شود، ادامه داد: این بیان قدسی راهنمای روشنی است که ما منطق عاطفه ملی را در کشور درک کنیم.

امامی تصریح کرد: خدا را شاکریم که هویت ملی ما در لایه اسلامیت و ایرانیت تکامل پیدا کرده و به لایه تشیع مزین شده و در انقلاب اسلامی نیز به لایه انقلابی‌گری آراسته شده است و درواقع این توجهی که مردم ما به مسائلی نظیر استکبارستیزی و مقاومت جهانی دارند به واسطه انقلاب اسلامی کامل شد. اینجاست که درک می‌کنیم چرا هر مسئله‌ای با لایه اسلامیت گره خورده افتخار و حضور مردم را به همراه دارد و این چه راهنمای خوبی برای هنرمند ایرانی است که خود را سرباز هویت ملی ایران می‌داند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در پایان گفت: همه ما از اثر ماندگار مرحوم کریمخانی خاطره داریم و امیدواریم این حال و این اثر جاری شده در آثار ایشان همچنان تداوم پیدا کند و امیدواریم که محرم و صفر خوبی را در پیش داشته باشیم سرشار از عاطفه تجلی‌یافته در شعر و شعور عمومی و بتوانیم از این اندیشه در تغییر سبک زندگی بهره گیریم.

یادآور می‌شود که برنامه «صدای حرم» با حضور جمعی از مسئولان، خادمان رضوی، هنرمندان و دوستداران اهل بیت(ع) در راستای بزرگداشت مرحوم کریمخانی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین پنجشنبه شب ششم مرداد از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مرکز همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

انتهای پیام
captcha