بالندگی حوزه‌های علمیه در گرو توجه به آیات قرآن است
کد خبر: 4088627
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

بالندگی حوزه‌های علمیه در گرو توجه به آیات قرآن است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: شکل‌گیری حوزه علمیه با سایر نهادهای علمی دنیا متفاوت است؛ اگر حوزه‌های علمیه بر اساس انتظار خداوند و مطالبات آیات قرآن کریم از ما مدیریت شوند ماندگار و بالنده خواهند شد. 

عابدینی امام جمعه قزوینبه گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین، در مراسم تکریم و معارفه مدیران جدید و سابق حوزه علمیه قزوین که امروز هفتم مهر در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در آیه ۱۲۲ سوره توبه آمده است: وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ و (هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد) نباید مؤمنان همگی بیرون روند (و رسول را تنها گذارند) پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند، خداوند می‌خواهد بنای دین محکم و حقایق و معارف دینی برای امت آشکار شود. همه می‌دانیم که حضرت محمد (ص) و تمامی انبیا مدرسانی بودند که به وسیله خداوند متعال تعلیم یافته بودند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۱۵۱ سوره بقره آورده است: كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ چنانکه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت می‌کند و نفوس شما را (از پلیدی جهل) پاک و منزّه می‌گرداند و به شما تعلیم کتاب و حکمت می‌دهد و آنچه را نمی‌دانید به شما می‌آموزد، لذا این آموزه‌ها برای انسان فرستاده شده است. هرچند دوران امام صادق (ع) و امام باقر (ع) دوران شکوفایی دین بود اما علم‌آموزی در دوران تمامی ائمه اطهار (ع) جریان داشت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه عالمان ربانی را می‌ستایند و در پایان این خطبه به آسیب‌ها و آفات مراکز علمی یا همان حوزه‌های علمیه می‌پردازند. ائمه اطهار (ع) سرمایه‌هایی را برای محتوا بیان کردند که این محتوا در اختیار ما قرار دارد، حال باید از خود بپرسیم که چقدر توانستیم این اقیانوس را ببینیم و بشناسیم؟ بنابراین طلاب حوزه علمیه باید این اقیانوس عظیم را بشناسند.

وی افزود: حضرت علی (ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه در وصف انبیا بیان می‌کنند که همه افراد این گنج‌هایی در درونشان وجود دارد که انبیا باید این گنج‌ها را رشد دهند و در عصر امروز حوزه‌های علمیه این وظیفه خطیر را برعهده دارند.

آیت‌الله عابدینی متذکر شد: نحوه شکل‌گیری حوزه علمیه با سایر نهادهای علمی دنیا متفاوت است؛ اگر حوزه‌های علمیه بر اساس انتظار خداوند و مطالبات آیات قرآن کریم از ما مدیریت شوند ماندگار و بالنده خواهند شد. انتظار داریم مدیر جدید حوزه علمیه استان پس از مدت زمان مشخصی حوزه علمیه استان را ارتقا دهد و شاهد پرورش بزرگانی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام
captcha