استاد اخلاق یا اخلاق استاد
کد خبر: 4092349
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳

استاد اخلاق یا اخلاق استاد

مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: اگر سؤال کنند استاد اخلاق کیست می‌گویم استاد اخلاق در مدرسه علمیه استاد ادبیات، فقه و اصول است؛ چراکه تربیت اخلاقی طلاب فقط وظیفه یک استاد مشخص به نام استاد اخلاق و درسی خاص نیست.

حوزه علمیه قزوینحجت‌الاسلام‌ والمسلمین اصغر عرفانی، مدیر حوزه علمیه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به نقش اساتید حوزه علمیه در پرورش طلاب گفت: اساتید نقش بسیار خطیری در تربیت طلاب دارند و باید در این عرصه تلاش کنند که در تربیت و تهذیب سربازان حضرت ولی‌عصر(عج) گام‌های استواری بردارند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اخلاق استاد در مدرسه علمیه برای طلاب الگو است و طلبه از سبک زندگی و اخلاق استادش پیروی می‌کند به گونه‌ای که در بعضی مواقع می‌بینیم طلبه به تدریج شبیه استاد می‌شود چون با او همنشین بوده و رفتار خود را با نحوه رفتار استاد منطبق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر از بنده سؤال کنند که استاد اخلاق کیست می‌گویم استاد اخلاق در مدرسه علمیه همان استادی است که دروس ادبیات، فقه و اصول را تدریس می‌کند؛ همین فرد استاد اخلاق است چنانچه طلبه‌ای بخواهد از اخلاق و رفتار او الگو بگیرد در همین کلاس‌ها می‌تواند به خوبی منش استاد را دریافت کند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: بنابراین تربیت اخلاقی طلاب تنها وظیفه یک استاد مشخص به نام استاد اخلاق و درسی خاص نیست، بلکه تمام اساتید حوزه باید برای تربیت اخلاقی طلبه‌ها احساس وظیفه و اقدام کنند.

وی گفت: اساس پرورش طلبه، ارتباط اخلاقی و علمی استاد با شاگرد است؛ چنانچه تناقض رفتاری در استاد حوزه وجود داشته باشد تربیت و پرورش طلبه تراز ممکن نیست، تناقض رفتاری از این جهت که استاد در کلاس درس موضوعی را بیان کند ولی در خارج از کلاس به آنچه گفته عمل نکند.

این مسئول ادامه داد: یکی دیگر از وظایف اساتید این است که تلاش کنند طلبه را با مباحث علمی در کتاب‌ها به‌صورت عملی وارد کار کنند، نه اینکه کلاس صرفاً برای تدریس متون باشد و آموزش عملی اتفاق نیفتد.

وی تأکید کرد: تلاش، همفکری و متحد شدن اساتید حوزه علمیه قزوین برای برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت حوزه باید به‌عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار داشته باشد، بنابراین لازم است تمام ظرفیت‌ها برای ارتقای علمی و اخلاقی حوزه فعال شود.

حجت‌الاسلام‌ عرفانی در پایان بیان کرد: صیانت از هویت حوزه و شخصیت طلبه‌ها از دیگر رسالت‌های اساتید حوزه علمیه است و این امر با ارتباط سازنده استاد و شاگرد محقق خواهد شد، در واقع اساتید در خط مقدم تحقق اهداف و برنامه‌های علمی و معنوی حوزه و طلاب قرار دارند.

انتهای پیام
captcha