خوش‌رویی و استحکام روابط در جامعه
کد خبر: 4102066
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

خوش‌رویی و استحکام روابط در جامعه

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور استان قزوین با اشاره به اصول شکل‌گیری و تداوم روابط سالم در جامعه، گفت: یکی از اصول تداوم روابط سالم در جامعه حسن‌خلق و خوش‌رفتاری است.

خوش‌رویی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی کاظمی‌نژاد، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور استان قزوین، با حضور در برنامه «تا آسمان» شبکه استانی سیمای‌ قزوین سوم آذر در ادامه مباحث ارتباط‌ موثر به موضوع «خوش‌خلقی» پرداخت و گفت: خواسته‌ها و آرزوهای ما در ارتباط صحیح مطرح می‌شود و در طول ارتباط مؤثر است که مشکلات و سوء‌تفاهم‌ها و دشمنی‌ها رفع خواهد شد، اگر این ارتباط دچار اختلال شود سلامت‌روان انسان هم به خطر خواهد افتاد. 

وی بیان کرد: اصولی بر شکل‌گیری و تداوم روابط سالم حاکم است که حسن‌خلق و خوش‌رفتاری یکی از آن‌هاست. ارزشمندترین ویژگی انبیاء و صدیقان و راستگویان هم خوش‌اخلاقی است. 

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور استان قزوین اظهار کرد: برخی می‌گویند من خوش‌اخلاقم اگر همسرم بگذارد، اگر بچه‌ها اذیت نکند، اگر استاد و همسایه و همکار با من مدارا کنند؛ یعنی خوش‌رویی آن‌ها مشروط به آن است که در خلأ باشند، در شرایط آزمایشگاهی و گلخانه‌ای زندگی کنند. مگر می‌شود در زندگی شرایط خلأ ایجاد کرد که کسی به کسی حرفی نزند و چیزی در درون و برون افکار او را به هم نریزد و آن فرد خوش‌رفتار و سرحال باقی بماند؟

 وی تصریح کرد: ما به این دنیا آمده‌ایم که آزموده و پخته و ساخته شویم، تا شرایط امتحان پیش نیاید و در ارتباط و آزمایش قرار نگیریم اشکالات و ضعف‌ها دیده نمی‌شود، این فرصت خوبی است تا متوجه شویم در چه زمینه‌ای ضعف داریم تا آن را رفع کنیم.

 کاظمی‌نژاد تأکید کرد: حسن‌خلق و خوش‌اخلاقی نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد و طبق روایات ما کسی که خوش اخلاق است دوستان بسیاری پیدا می‌کند. اگر ما به‌دنبال اخلاق‌های خوب هستیم باید راه آن و علم آن را به‌دست آوریم و پس از دانستن به دنبال الگوهای شایسته بگردیم و در امتداد آن‌ها حرکت کنیم و یکدیگر را در این مسیر یاری کنیم.

داشتن خلق نیک نیازمند یاری دیگران است

وی خاطرنشان کرد: ما در مسیر رشد اخلاقی به یاری یکدیگر نیازمندیم و تواصوابالحق و تواصوابالصبر یعنی یکدیگر را به حق و مسیر درست دعوت کنیم و صبر داشته باشیم، درست کردن، ساخته‌شدن و آراسته‌شدن به اخلاق‌های نیکو و پیراسته‌شدن از اخلاق‌های بد به صبر و حوصله نیاز دارد و یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

 این مشاوره تربیتی یاأاور شد: فضای مجازی ما را عجول و کم‌صبر و پرسرعت بار آورده در حالی‌که اتفاقات به سرعت رقم نمی‌خورد و تغییرات به یکباره پدیدار نمی‌شود، شتابزدگی کار شیطان است و خیلی وقت‌ها همین عجله کردن، کار دست انسان می‌دهد و کاملاً در تضاد با حسن‌خلق است.

وی با اشاره به کلام معصومین در خصوص خوش‌رفتاری گفت: امام‌صادق(ع) می‌فرماید که خوش‌اخلاقی خانه‌ها و شهرها را آباد و عمر انسان را زیاد می‌کند و در مقابل بد‌اخلاقی فضای جامعه را تباه و سرد، عمر‌ها را کوتاه کرده و غم و تنهایی و فشار‌های روحی‌روانی و رنجیده‌شدن از یکدیگر را در پی دارد. 

کاظمی‌نژاد خاطرنشان کرد: دل‌تنگی برای خانه، شوق رسیدن به اعضای خانواده، شادی در کنار یکدیگر، برخورداری از حمایت عاطفی هم در زمان مشکلات و دلداری دادن‌ها در کیفیت و کمیت زندگی بسیار تأثیرگذار است که در مقابل آن بد‌اخلاقی سبب ایجاد تنش‌های خانوادگی و بروز بیماری‌های قلبی و دردهای روان‌تنی خواهد شد.

پذیرش دیگران لازمه‌ حسن خلق است

وی گفت: یکی از موارد بنیادی در حسن‌خلق «پذیرش» است اینکه یکدیگر را بپذیریم و تحمل کنیم، وقتی حسن‌خلق باشد دیگر از جنگ و دعوا و تنش و سرزنش خبری نیست.

این کارشناس فرهنگی گفت: معمولاً مفاهیم را در مواجهه با مخالف آن بهتر درک می‌کنیم یعنی بسیاری مواقع چیزی را با ضد آن می‌فهمیم، حالا که رابطه‌ای را از دست داده‌ایم تازه می‌فهمیم که ارتباط با همسر، فامیل، بستگان و همسایه چقدر ارزشمند بوده اما آن را با بداخلاقی و سوء‌خلق و ترش‌رویی از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرماید که آدم بد‌اخلاق خود را شکنجه می‌دهد، انسان بد‌اخلاق از خدا فاصله می‌گیرد، از بندگان خدا دور می‌شود، افسرده شده و حتی کارهای خوبش را تباه می‌کند تا در مقابل عمرش کوتاه شده و خانه‌اش ویران می‌شود و درنهایت بدخلقی گناهی نابخشودنی است و آثار منفی بسیاری در پی دارد.

کاظمی‌نژاد ضمن بیان اینکه ما بدخواه و دشمن داریم، تأکید کرد: شیطان و شیطان‌صفتان و غریزه‌ خشم و سوء‌نیتی که در وجود ما قرار دارد هدفی جز ایجاد فاصله و کینه و دشمنی بین افراد ندارد. فرد بداخلاق منزوی می‌شود، با خدا و خلق خدا قطع رابطه می‌کند و کسی دیگر سراغی از او نمی‌گیرد، کم‌کم افسرده شده و خود درگیری پیدا می‌کند و این مسئله سبب خشم‌های افراطی، انفجاری و گسترده می‌شود و همه جامعه با هم درگیر می‌شوند، ایراد می‌گیرند، گذشته را شخم زده و آینده بدی را رقم می‌زنند‌.

همدلی عامل ایستادگی در برابر دشمن

وی ادامه داد: در مقابل خوش‌خلقی افراد جامعه را در کنار هم حفظ می‌کند، ما اگر برای مقابله با دشمنان خارجی نیروی نظامی و دفاعی قوی داریم و از مرزها حراست می‌کنیم؛ برای حفظ و حراست درون جامعه ایران اسلامی به نرم‌افزار خوش اخلاقی نیاز داریم تا در سختی‌ها، مشکلات و حوادث کنار یکدیگر باشیم، نقشه دشمن را بخوانیم و اجازه ندهیم ما را عصبانی کند، ما باید پدیده‌ها را بشناسیم تا بتوانیم در جهت مقابله و رفع آنها اقدام کنیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور استان قزوین اظهار کرد: بداخلاقی ریشه در جهل و ناآگاهی دارد و مردم دشمن چیزی‌هایی هستند که در موردش شناختی ندارند، باید دوست و دشمن را بشناسیم از شگردهای او آگاه شویم و حوصله کنیم تا امور به تدریج اصلاح شود. ما حس زیبایی شناختی داریم و به زیبایی و آراستگی بها می‌دهیم اما این زینت ظاهر است و درون خود را باید با خلق نیکو زینت داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روانشناسی اجتماعی اصلی وجود دارد که اگر من شاهد یک رفتار بد باشم نسبت به آن اعتراض می‌کنم اما اگر خودم عامل آن رفتار بد باشم اشکالی ندارد و توجیه مناسب آن را پیدا می‌کنم؛ ما به جای خرده گرفتن و خشمگین شدن از دیگران بهتر است راه اصلاح خود را در پیش بگیریم تا به مرور زمان جامعه و اطرافیان ما هم اصلاح شوند.

انتهای پیام
captcha