ازدواج در تهذیب نفس اثرگذار است
کد خبر: 4105450
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲

ازدواج در تهذیب نفس اثرگذار است

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با بیان روایات و احادیث درباره امر ازدواج، گفت: نبی مکرم اسلام(ص) اصرار بر تهذیب نفس دارند و ازدواج یکی از موارد اثرگذار در تهذیب نفس است. 

اسلامی نماینده قزوین در خبرگان  

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله علی اسلامی، نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته، ۱۶ آذرماه با حضور در برنامه «تا آسمان» شبکه استانی صدا و سیمای مرکز قزوین، در باب ازدواج و اهمیت آن، گفت: همه بشریت به نوعی در این بحث شریک هستند چون می‌خواهند زندگی کنند، آرامش داشته باشند و نسل بشر را ادامه دهند و همه این اتفاقات در سایه ازدواج و زندگی‌ مشترک رقم خواهد خورد.

وی اظهار کرد: یکی از موارد مربوط به ازدواج اولاد است، فرزندآوری موضوعی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که از جهات مختلف می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد چون یکی از برکات ازدواج و تشکیل خانواده ازدیاد نسل مومنان است.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دین و مکتب و مذهب ما و به‌طور کلی شریعت آسمانی به ازدواج توجه ویژه‌ای دارد و سعی کرده مردم در سایه این شرایط، زندگی مشترک پایدار و مؤثری را تجربه کنند. 

وی پیرامون تأکید روایات و احادیث بر امر ازدواج، بیان کرد: انبیای الهی برای اصلاح جامعه فرستاده شدند تا مردم را تهذیب کنند و خُلق کریمانه و اخلاق نیک را به آنها آموزش داده و به پاکی و سلامت دعوت کنند؛ به‌ویژه نبی مکرم اسلام(ص) اصرار بر تهذیب نفس دارند و ازدواج یکی از موارد اثرگذار در تهذیب نفس است. 

آیت‌الله اسلامی تأکید کرد: با ترویج ازدواج می‌توان بخش زیادی از گناهان را در جامعه تعطیل کرد، بسیاری از افرادی که از ازدواج گریزانند گرفتار مسائل شهوانی و هوسرانی شده و در جامعه گناه می‌آفرینند و فضای جوامع و جوانان را آلوده کرده و نسل بشر را به سمت تباهی سوق می‌دهند.

وی با اشاره به روایت «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»، گفت: پیامبر فرمودند، به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل کنم. پیامبر آمده تا بر اخلاق و کرامت‌های بشری بیفزاید، تا مردم را متخلق به اخلاق حسنه کند و در این میان ازدواج عامل مهمی برای حفظ اخلاق و دیانت است تا فرد به آلودگی نیفتد و مسائل ناپسند اخلاقی را مرتکب نشود.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با بیان حدیثی از بحارالانوار بیان کرد: در واقع این حدیث پیامبر خطاب به یک فرد نیست بلکه همه مردم در هر عصری مخاطب این کلام هستند؛ پیامبر به یکی از اطرافیانش فرمود که آیا همسرداری؟ آن فرد جواب داد خیر هنوز ازدواج نکرده‌ام! پیامبر فرمودند وضع مالی و اقتصادی تو چگونه است؟ گفت درآمد خوبی دارم! پس پیامبر فرمود ازدواج کن چون بدون همسر و شریک، زندگی سپری نمی‌شود که اگر ازدواج نکنی جزو گناهکاران خواهی بود و سلامت و شایستگی تو تباه خواهد شد. «شرارکم عُزّابکم» بدترین شما، افراد مجرد هستند.

مشورت و تحقیق لازمه انتخاب همسر است

 وی در ادامه بیان کرد: در زمان انتخاب همسر حتماً بعد از مشورت با صاحبان کمال و تجربه، والدین و بزرگترهای صاحب‌نظر با چشمِ باز تحقیق کامل، درست و دقیق در مورد گزینه مورد نظر انجام دهید که با توسل به اهل‌بیت(ع) و اعتماد به خدا و بدون وجود هرگونه شک و شبهه و ابهامی وارد زندگی مشترک شوید و هرگز بی‌گدار به آب نزنید.

آیت‌الله اسلامی اظهار کرد: جوانان را در زمان مقتضی به ازدواج هم درآورید، والدین راهنما و پشتیبان باشند تا جوانان پیش از آنکه به ورطه گناه کشیده شوند مسئولیت زندگی مشترک را پذیرفته و دین خود را کامل کنند و با آرامش به اعتلای روحی و معنوی خود بپردازند.

وی احادیثی از پیامبر(ص) مکرم اسلام در تشویق به واسطه‌گری برای ازدواج مطرح کرد و گفت: کسی که واسطه‌ ازدواج ۲ مومن شود و آنها را انس داده و به ازدواج ترغیب کند خداوند در آن دنیا حورالعین را به ازدواج او در خواهد آورد چون مقدمات ازدواج جوان را آماده کرده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری گفت: بهترین هدایت‌گری آن است که بین ۲ جوان برای ازدواج حلقه واسطه شویم، اگر واسطه شوید و مسلمانان را به سرمنزل ازدواج برسانید روز قیامت خداوند نگاه ویژه‌ای به شما خواهد داشت. 

وی در پایان با بیان حدیثی از امام رضا(ع) اظهار کرد: دختران رشید و بالغه خود را به ازدواج درآورید، اگر میوه‌های رسیده را از درخت نچینید، ضایع خواهند شد. تصمیم بگیرید دختران و پسران جوان را به سمت زندگی مشترک راهنمایی کنید تا در محضر خدای متعال مأجور باشید.

انتهای پیام
captcha