تقارن ماه رمضان و نوروز پیوند سنت‌های دینی و ملی است
کد خبر: 4128664
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

تقارن ماه رمضان و نوروز پیوند سنت‌های دینی و ملی است

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: ماه رمضان با نوروز مشترکاتی دارند، یعنی مواردی هست که هم مربوط به ماه رمضان و هم مربوط به نوروز است، یکی از آنها همین تحول و دگرگونی و دیگری صله‌رحم است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که امروز، ۲۶ اسفندماه در مسجدالنبی(ص) برگزار شد، گفت: از خدای متعال می‌خواهیم همان‌طور که این طبیعت با تحولات طبیعی، نو و زنده می‌شود و شادابی، نشاط و سرسبزی را به ما نشان می‌دهد، دل‌های ما هم به برکت قرآن، رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) نورانی، سرسبز و بانشاط باشد.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان با عید نوروز مشترکاتی دارند، یعنی مواردی هست که هم مربوط به ماه رمضان و هم مربوط به نوروز است، یکی از آن‌ها همین تحول و دگرگونی است، در طبیعت در هنگام بهار سنگ‌ها متحول نمی‌شود، اگر قلب آدم‌ها سنگ شده باشد ماه رمضان هم نمی‌تواند برای آن کاری کند اما اگر قلب خودش را به خدا و دین عرضه کند و تصمیم بگیرد برکات خدایی را دریابد، خدا چنین دلی را زیر و رو، منعطف و بهاری می‌کند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در هنگام تحویل سال نو می‌خوانیم «یا مقلب القلوب والابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال»، این‌را راجع‌به طبیعت می‌خوانیم و می‌گوییم خدایا ما داریم می‌بینیم تو خاک مرده را زنده کردی، این زمین مرده را سرسبز و بانشاط کردی و به گل‌های رنگارنگ و معطر آراستی، آیا دل ما از این خاک سخت‌تر است و استعداد ما از این خاک کمتر است؟ پس حال ما را هم خوب کن، تحول در ما ایجاد کن و دل‌های ما را بهاری کن.

وی گفت: این دعای مربوط به تحویل سال است، در دعاهای هر روزه تعقیبات نماز ماه مبارک رمضان هم می‌خوانیم «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک»، آنجا درباره تحول در طبیعت است، اینجا راجع‌به خودمان که متحول می‌شویم سخن می‌گوییم، یعنی هم نوروز و هم ماه مبارک رمضان برای بهاری کردن عالم است، یکی برای بهاری کردن عالم و دیگری برای بهاری کردن دل آدمی است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بهار جشنی است که همه موجودات عالم اعم از ابر، باد، ماه، خورشید، حیوانات و پرندگان در آن شریک هستند، آدمیان هم از این جشن خوشحال و شاداب می‌شوند اما بهار ماه مبارک رمضان برای تحول و بهاری کردن دل‌های انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز موجب پیوند سنت‌های دینی و ملی می‌شود، تصریح کرد: سومین وجه اشتراک صله‌رحم است، سنت‌ها به ما می‌گویند در سال نو باید به دیدن خویشاوندان، دوست و آشناها برویم، در ماه مبارک رمضان هم این سفره‌های افطاری، مهمانی رفتن‌ها و مهمان دعوت‌کردن‌ها همان است که این دو پدیده مهم و سنت‌های ملی و دینی را به هم وصل می‌کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: نو شدن در عید طبیعت همه عالم را نو می‌کند، در پایان ماه رمضان هم آن شخصی که به خوبی از عهده وظیفه روزه‌داری برمی‌آید، نو می‌شود، یعنی توبه، استغفار و قرآن او را متحول و نو کرده‌اند.

وی گفت: ویژگی دیگری که بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان دارند امیدبخشی است، هر کس روحیه‌اش خسته و افسرده شده، بداند همان‌طور که عید نوروز عالم را زیر و رو و طبیعت را به امید و نشاط بدل می‌کند، ماه مبارک رمضان هم انسان را نو می‌کند، حزن، غم، اندوه، غصه، استرس و اضطراب از او دور می‌شود، این حالت نو شدن را در عید سعید فطر مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha