عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی مختص شیعه نیست
کد خبر: 4134062
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
امام جمعه قزوین مطرح کرد؛

عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی مختص شیعه نیست

امام جمعه قزوین گفت: امیرالمؤمنین(ع) منادی عدالت بود، عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی مختص شیعه نیست، هر انسانی در هر کجای عالم وقتی فریاد عدالت‌خواهی را بشنود استقبال می‌کند، امیرالمؤمنین(ع) یگانه عدالت‌مداری بود که منویات نبی‌اکرم(ص) و قرآن را در عدالت‌خواهی اجرا کرد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در مراسم احیای شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان که در مسجد امام‌خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) روی همه ملت‌ها اثرگذار بودند، آن حضرت آمدند تا رسالت جهانی پیامبر(ص) برای جهانیان شناخته شود. خداوند در آیه 158 سوره اعراف به رسول خدا(ص) فرمود به مردم بگو در هر کجای زمین که هستید تا روز قیامت من پیغمبر شما هستم؛ بنابراین چنین پیغمبری باید کسانی را داشته باشد که نامش را عالمگیر کنند.

اوی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود من شهر علم هستم و علی باب آن است، امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان محک شناختن پیغمبر(ص) و عظمت آن حضرت و دین اسلام است، امیرالمؤمنین(ع) و همه امامان ما باب‌های رحمت خدا هستند و ما از طریق آنان هدایت می‌شویم.

وی بیان کرد: حال باید دید امیرالمؤمنین(ع) برای اهل عالم چه آورده که مردم بتوانند از درب ولایت آن حضرت قرآن، پیامبر(ص)، اسلام و دین را بشناسند و با خدا آشنا شوند؟ امیرالمؤمنین(ع) منادی عدالت بود، عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی مختص شیعه نیست، هر انسانی در هر کجای عالم وقتی فریاد عدالت‌خواهی را بشنود استقبال می‌کند، امیرالمؤمنین(ع) یگانه عدالت‌مداری بود که منویات نبی‌اکرم(ص) و قرآن را در عدالت‌خواهی اجرا کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در محراب عبادت به‌خاطر شدت و جدیت در عدالت به شهادت رسید، یعنی ای شیعیان امیرالمؤمنین(ع) همه باید این معنا را در زندگی دنبال کنید و پای عمل به آن بایستید.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از چیزهایی که امیرالمؤمنین(ع) برای مردم عالم آورده، صداقت است، امیرالمؤمنین(ع) در دنیایی که سرشار از حیله و نیرنگ بود، بر پایه صداقت و راستی ایستاد و در ابتدای حکومتش فرمود من به کتاب خدا، سنت پیامبر(ص) و سیره خود عمل خواهم کرد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 41 نهج‌البلاغه فرموده ای مردم، هر کس می‌خواهد به یک جا برسد، با صداقت می‌رسد، هیچ سپری مانند صداقت، شخصیت، کرامت و موفقیت را برای انسان به ارمغان نمی‌آورد، متأسفانه ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اکثر مردمش به حیله و نیرنگ، زرنگی می‌گویند، مرگشان باد.

هدیه امیرالمؤمنین(ع) به مردم جهان

وی یادآور شد: یکی دیگر از چیزهایی که امیرالمؤمنین(ع) برای اهل عالم آورد، حرّیت و آزادگی است، اکنون چقدر در دنیا کلمه آزادی و زن را به دروغ بر زبان می‌آورند، بعد همین زن را نابود کرده و ابزار منویات استعماری خود قرار می‌دهند و از نام مقدس او سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که قرآن با احترام از زن یاد می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) در وصیت‌نامه‌شان به فرزند خویش فرمود مبادا برده این و آن شوی، خدا تو را آزاد آفریده است، این آزادگی را به هیچ قیمتی به هیچ‌کس نفروش.

این مسئول خاطرنشان کرد: حرّ در دشت کربلا حریت خود را نشان داد، امام حسین (ع) به او فرمود مادرت اسم خوبی روی تو گذاشته است، تو در دنیا و آخرت آزاده هستی، یعنی او به موقع فهمید که باید برگردد و با امامش باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که امیرالمؤمنین(ع) برای همه مردم دنیا آورده، عبادت و بندگی است، عبادت فقط مخصوص مسلمانان نیست، همه مردم دنیا و همه موجودات عالم اعم از حیوانات، گیاهان، ریگ‌های بیابان و قطرات آب دریا مشغول عبادت هستند، خداوند در آیه 44 سوره اسراء فرمود «تسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورا » یعنی آسمان‌هاى هفتگانه و زمين و هر كس كه در آن‌هاست او را تسبيح مى‏‌گويند و هيچ چيز نيست مگر اينكه در حال ستايش تسبيح او مى‏‌گويد ولى شما تسبيح آن‌ها را درنمى‏‌يابيد به راستى كه او همواره بردبار و آمرزنده است.

دسته‌بندی عبادات از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)

وی گفت: امیرالمؤمنین (ع) عبادت را برای اهل عالم جهت‌دار کرد و فرمود عبادت‌کنندگان سه دسته هستند، یک دسته از آن‌ها از ترس عبادت می‌کنند، چون شنیده‌اند اگر عبادت نکنند به جهنم می‌روند، این عبادت بردگان است، دسته دیگری به طمع بهشت عبادت می‌کنند، عبادت این‌ها عبادت تجار و بازاریان است، دسته سوم عبادت احرار و آزادگان است، این‌ها به خاطر محبتی که به خدا دارند عبادت می‌کنند، این‌ها خود را محتاج عبادت می‌دانند و با عبادت شرف، تقوا و آبرو پیدا می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: یکی دیگر از چیزهایی که امیرالمؤمنین (ع) برای ما به ارمغان آورده، حق‌مداری است، در روایت از رسول گرامی اسلام آمده که علی با حق است و حق به دور علی می‌گردد، دیگران به دور حق می‌گردند، اما حق به دور علی (ع) می‌گردد، یعنی آن حضرت معیار تشخیص حق هستند.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) بعد از ضربت خوردن، در وصیت‌نامه‌شان فرمودند حق‌گو باشید؛ یک زمانی دشمن می‌خواست کاپیتولاسیون را به ملت ما تحمیل کند، امام(ره) می‌دانست که اگر با این موضوع مخالفت کند زندان، تبعید و مشقت به‌دنبال آن است، اما حق را گفت و خدا به خاطر حق‌گویی به او عزت، عظمت، اعتبار، آبرو بخشید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) فرمود هیچ آدم عزتمندی حق را رها نکرد مگر اینکه ذلیل شد و هیچ آدم ضعیف و ناتوانی به حق نچسبید مگر اینکه خدا به او عزت عنایت کرد؛ امیرالمؤمنین(ع) برای همه ابناء بشر حق را به ارمغان آورد، از همه این‌ها نتیجه می‌گیریم آینده جهان، آینده امیرالمؤمنین(ع) است و مردم دنیا به‌دنبال امیرالمومنین(ع) می‌گردند، ما شیعیان باید کاری کنیم که مردم راه را گم نکنند.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) مظلوم بود، اما در تمام عمر با ظلم مبارزه کرد، در آخرین وضعیت هم که به سختی کلمات بر زبانشان می‌آمد، فرمودند دست از مبارزه با ظلم برندارید، بنابراین ما باید با ظالمان خصومت داشته باشیم، مسلح و قدرتمند باشیم تا به این صورت دشمن از ما حساب ببرد، امیرالمؤمنین (ع) هم سفارش کرده که همه باید با همه وجودشان برای این منظور قیام کنند.

امیدآفرینی و امیدبخشی ارمغان امیرالمؤمنین(ع)

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چیزهایی که امیرالمؤمنین(ع) برای همه مردم دنیا به ارمغان آورد، امیدبخشی و امیدآفرینی بود، خداوند می‌فرماید زمانی که ستمگران عالم را ناامن کرده‌اند، قائم ما قیام می‌کند و دنیا را پر از عدل و داد می‌کند، اکنون ستمگران، مستکبران، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها کاری کرده‌اند که مردم احساس امنیت نمی‌کنند، اما کسی خواهد آمد که بساط ظلم و جور جهانی را بر خواهد چید و زمین را به امنیت می‌آراید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که امیرالمؤمنین (ع) برای اهل عالم آورده، فتوّت و جوانمردی است، این‌ها بین‌المللی است و مختص شیعیان و مسلمانان نیست، همه در هر جای عالم دوستدار فتوّت و جوانمردی هستند، امیرالمؤمنی (ع) نیز تفسیر جوانمردی بود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) پایه‌گذار وحدت توحیدی هستند، حضرت می‌فرمایند از همدیگر بگذرید و کینه نداشته باشید، شیطان خیلی بهانه‌ها را برای ما غلیظ می‌کند تا در مقابل هم بایستیم، اما حضرت فرمودند تا می‌توانید وصلت، محبت و برادری‌تان را حفظ کنید و همدیگر را ببخشید، این پیام بین‌المللی امیرالمؤمنین (ع) است.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) پایه‌گذار علوم برای اهل عالم بود، آن حضرت فرمودند من به اسرار، رموز و راه‌های آسمان از راه‌های زمین آگاه‌تر هستم، یعنی رمزی از علوم نیست که من ندانم، اکنون هر دانشمندی این را می‌شنود افسوس می‌خورد که چرا امیرالمؤمنین (ع) را ندارد که سؤالاتش را از او بپرسد.

امام جمعه قزوین گفت: شهادت‌طلبی یکی دیگر از چیزهایی است که امیرالمؤمنین(ع) برای اهل عالم آورده است، در دفاع مقدس عزیزانی که خط‌شکن بودند و غواصانی که فاو را فتح کردند شهادت‌طلب بودند، این‌ها التماس می‌کردند و از خدا شهادت می‌خواستند و برای شهادت به میدان می‌رفتند.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید یک روز به رسول خدا(ص) عرض کردم در فلان جنگ رفقای من شهید شدند، من از شهادت محروم ماندم اما شما به من وعده شهادت داده بودی، پیامبر(ص) فرمود حتما‌ً فتنه‌هایی به پا می‌شود و تو شهید می‌شوی، اما به من بگو آن زمانی که در آستانه شهادت قرار می‌گیری چگونه صبر خواهی کرد؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمود اینجا که جای صبر نیست، اینجا جای بشارت و شکر است، شما به من بشارت شهادت می‌دهی و من باید شاکر خدا باشم که شهادت روزی من شده است.

روز قدر به شب قدر متصل است

وی گفت: شب قدر در سال یک بار اتفاق می‌افتد، هر شبی در سال می‌تواند شب احیا باشد، اما شب قدر یک شب است، در روایات داریم که در شب نوزدهم اندازه‌ها مشخص می‌شود، یعنی اندازه خیرات و برکاتی که قرار است در زندگی ما بیاید و اندازه شرّها و بدی‌هایی که می‌خواهد از ما دور شود مشخص می‌شود. در شب بیست‌ویکم این اندازه‌ها نهایی می‌شوند و باید بدانیم که روز قدر هم شب قدر است، یعنی روز قدر هم به شب قدر متصل است.

وی اظهار کرد: بسیاری از علما و روایات ما را تشویق به شب بیست‌و‌سوم به‌عنوان لیله‌القدر می‌کنند، این شب هم شب نزول قرآن است و هم شب نزول ولایت علی (ع) و اولاد آن حضرت است و ما هم به همه این‌ها محتاجیم، هر چه به آخر شب نزدیک می‌شویم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در این شب باید خواسته‌های مهم از خدا بخواهیم، توبه و استغفار کنیم، تلاش کنیم در طول سال ارتباط خود را با قرآن بیشتر کنیم، امامان را بشناسیم، احادیث‌شان را بخوانیم و در زندگی‌مان به کار بگیریم، همچنین در این شب برای مریض‌ها و آنان که تزلزل اعتقادی دارند دعا کنیم که این بدترین بیماری است، به جوانانی که دچار شک و تردید هستند کمک کنیم و جواب سؤالات آن‌ها را بدهیم و برای امام و رهبرمان دعا کنیم که هر چه عزت و اقتدار است از تدبیر و درایت اوست، همچنین برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) نیز دعا کنیم تا گره از کار جهان باز شود.

انتهای پیام
captcha