ائمه جماعت، جامعه را از ضرورت حفظ منابع برای آیندگان آگاه کنند
کد خبر: 4145068
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

ائمه جماعت، جامعه را از ضرورت حفظ منابع برای آیندگان آگاه کنند

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در جمع ائمه جماعات استان قزوین، گفت: ائمه جماعت‌ با تأکید بر ضرورت الگوی صحیح مصرف، جامعه را نسبت به تکلیفی که در برابر حفظ منابع برای آیندگان دارد آگاه و هشیار‌ کنند‌.

مصرف برق

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، ابوالفضل موتابها، مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در جمع ائمه جماعات استان قزوین، در جمع ائمه جماعات سراسر‌ استان‌ قزوین که از مجموعه نیروگاه شهید رجایی بازدید کردند، ائمه جماعت‌ را معتمدان مردم در مساجد و محلات دانست و از آن‌ها خواست با اشاره به فرآیند سخت‌ تولید برق موضوعات مدیریت مصرف را برای شهروندان تبیین کنند.

مديرعامل نیروگاه شهید رجایی از ائمه‌ جماعات که صاحبان تریبون در میان‌ مردم هستند خواست تا در کنار آموزه‌های دینی، جامعه را با فرهنگ درست مصرف در همه ابعاد زندگی به ویژه آب و برق‌ آشنا و رعايت این مهم را به نسل‌های بعدی منتقل کنند‌.

وی با بیان اینکه منابع سوخت بی‌نهایت نیست و ما در برابر آیندگان وظیفه داریم تا با مصرف درست، این منابع ارزشمند را برای آن‌ها نیز حفظ کنیم‌، بیان کرد: انتقال این مفهوم به جامعه از طریق امامان جماعت که مورد اعتماد مردم هستند، بهتر و تاثیر گذار تر خواهد بود‌.

موتابها افزود: بیش از ۹۲ درصد برق مستمر و پایدار کشور توسط نیروگاه‌‌های حرارتی همانند نیروگاه شهید رجایی تولید و تأمین می‌شود و هم‌اکنون حدود ۷۰۰ نفر پرسنل واحدهای مختلف این شرکت  را به‌صورت شبانه‌روزی صیانت، نگهداری و راهبری می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی در داخل کشور تولید می‌شود و وجود این پتانسیل در کشور موجب افتخار است و باعث خوشبختی است که ما در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم.

به گفته موتابها طراحی و ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی دست‌کم چهار سال زمان‌ لازم دارد و با توجه به اینکه تولید هر کیلووات ساعت برق‌ حدود ششصد دلار هزینه دارد بنابراین ساخت، نصب و راه‌اندازی نیروگاهی مانند نیروگاه شهید رجایی نیازمند حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و این نشان از هزینه‌های بالای ساخت مجموعه نیروگاهی دارد‌.

موتابها درخصوص قیمت تمام شده انرژی الکتریکی در کشورمان، اظهار کرد: انرژی برق کالای تمیز، پاک، ارزان و در دسترس است که به سختی تولید می‌شود و اگر قرار باشد بهای واقعی تولید آن بر مبنای قیمت جهانی سوخت و آب مصرفی ‌محاسبه شود هزینه‌ تمام شده انرژی الکتریکی برای تحویل به شهروندان حدود ۱۰۰ برابر قیمت فعلی خواهد بود ولی هم اکنون این انرژی پاک به قیمت ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه در نیروگاه‌‌های سیکل ترکیبی مصرف آب کمتر از نیروگاه بخاری است‌، بیان کرد: در مجموعه‌‌ای همانند نیروگاه شهید رجایی که برج خنک کننده آن از نوع برج خشک است برای تولید هر مگاوات برق ۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود‌ و در مجموع مصرف سالیانه آب در نیروگاه شهید رجایی در مقایسه با مصرف آب استان کمتر از یک دهم درصد است.

این مسئول بیان کرد: در خرداد ماه امسال مصرف برق نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و اگر نرخ افزایش به همین‌ صورت صعودی باشد جای نگرانی دارد‌.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته با برنامه‌ریزی و تمهیدات وزارت نیرو اعم از افزایش ظرفیت تولید برق، ارتقاء توان نیروگاه‌ها، رفع اشکالات واحد‌های نیروگاهی و انجام کامل برنامه‌های تعمیراتی همراه با رعایت الگوی صحیح مصرف بهینه از سوی مردم در مصارف خانگی، نه تنها افزایش مصرف نداشتیم بلکه حدود سه درصد نیز نسبت به سال قبل کاهش مصرف برق داشتیم و همراهی خوب مردم ناترازی بین تولید و مصرف را کاهش داد.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه تحمل گرمای ۳۷ درجه برای همه ما بسیار سخت است، گفت: در برخی استان‌ها دمای هوا نسبت به استان قزوین بسیار بالاتر است و هموطنان ما حتی تا بیش از ۵۰ درجه را تحمل می‌کنند بنابراین ما باید با مدیریت مصرف، زمینه را برای دسترسی همه استانها به نعمت برق فراهم کنیم‌.

انتهای پیام
captcha