چشم‌انداز انقلاب امام خمینی(ره) بازگشت اخلاق به حاکمیت بود
کد خبر: 4145180
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

چشم‌انداز انقلاب امام خمینی(ره) بازگشت اخلاق به حاکمیت بود

مشاور پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در رویداد بین‌المللی گستره جغرافیایی اندیشه امام(ره)، گفت: امام چشم‌انداز حرکت انقلابی خود را بازگشت به اخلاق در حکومت و سیاست تصویر کرده بود، چراکه حکومت نبوی بر اخلاق‌محوری تأکید دارد.

علی داستانی

به گزارش ایکنا از قزوین، علی داستانی، مشاور پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در رویداد بین‌المللی گستره جغرافیایی اندیشه امام(ره) با عنوان «امام خمینی(ره) و تمدن جهان اسلام» که شب گذشته، دهم خرداد در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امروز دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران با قدرت رسانه‌ای بر امام راحل تهاجم کرده و اندیشه و عمل او را تحریف می‌کنند. اندیشه امام راهگشاست و باید دوستداران امام به میدان بیایند و با تلاش مضاعف در حفظ و نشر آثار و تفکرات امام، که تبیین ولایت‌فقیه و اسلام ناب محمدی است اقدام کنند.

وی اظهار کرد: امام به‌عنوان یک شخصیت بین‌المللی مطرح است و نخبگان جهان با تعابیر متعدد از ایشان یاد می‌کنند که ملجأ و پناه تمام آزادی‌خواهان و مستضعفان و مفسر اصیل اسلام ناب است. اندیشه امام نه تنها بعد داخلی بلکه بعد جهانی دارد.

مشاور پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: نگاه محققانه به سیره و اندیشه امام، بیانیه قیام، طول نهضت و بعد از آن پیروزی انقلاب؛ احیای تمدن اسلامی را مطرح می‌کند که در جای جای اندیشه خود عزت و عظمت مسلمانان در تمدن اسلامی را بازخوانی کرده و به علل افول و تفرقه اشاره می‌کند. غربی‌ها در انحطاط‌ هستند و در مقابل شاهد تمدن‌سازی جهانی مسلمین هستیم.

امام خمینی(ره) به دنبال حاکمیت اخلاق بود

وی بیان کرد: وقتی سخن از اندیشه امام است، اندیشه دینی و اسلام ناب مدنظر است که امام از اسلام به‌عنوان دین ترقی سیاسی، آزادی، آزادگی، استقلال، محبت، رافت، اغماض و قانونِ مستند به برهان و متکی به منطق یاد می‌کند و به دنبال مکتب تذهیب و انسان‌سازی است.

داستانی گفت: در ابتدای انقلاب شعار غالب مردم استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود اما امام جمهوریت و اسلامیت را مطرح کرد و در پی حاکمیت اخلاق بود چرا که امام یکی از بزرگان اخلاق محسوب می‌شود که خدامحوری در اندیشه و عمل او مهمترین اصل است و معتقد است حرکت باید انسان را به‌جایی برساند که نهایت آن کلمه توحید و توحید کلمه باشد.

وی افزود: امام وقتی در پایان کلاس‌‌های درس خود، مناجات شعبانیه را می‌خواند قلب‌ها را منقلب می‌کرد. امام چشم‌انداز حرکت انقلابی خود را بازگشت به اخلاق در حکومت و سیاست تصویر کرده بود چون در اسلام حکومت و سیاست عاری از  اخلاق، بی‌ارزش است و حکومت نبوی بر اخلاق‌محوری تأکید دارد.

این کارشناس تخصصی حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: حرکت امام از آغاز تا پایان بر اساس توجه به فرهنگ‌سازی در ایران و جهان شکل گرفته است. فرهنگ موافق اسلام بسیار غنی است. امام کار فرهنگی را آغاز کرد چون فرهنگ منشأ بسیاری از مسائل است. اگر بتوانیم اصول و مبانی را با منطق و استدلال و برهان تبیین کنیم و اگر مردم بیدار شوند دیگر هیچ قدرت مادی نمی‌تواند در برابر آنان ایستادگی کند.

ماحصل نهضت امام(ره) در داخل و خارج از کشور

وی اظهار کرد: مقاومت‌هایی که امروزه در گوشه و کنار جهان شاهد هستیم، نتیجه تفکر انقلاب اسلامی است چون از ابتدا مخاطبان امام همه مستضعفان و مظلومان جهان بودند و او معتقد بود باید تشکل‌های بزرگ اسلامی و انسانی داشته باشیم و هرکس که در برابر استعمار و استثمار بایستد ما با او هستیم.

داستانی افزود: ماحصل نهضت امام در داخل و خارج از کشور، تاکید بر کار فرهنگی و عزت‌بخشی به مردم بود. در اندیشه‌ امام مردم همه کاره‌اند. اگر مردم به چیزی یا کسی رأی دادند که ما قبول نداشتیم، ما به نظر آن‌ها احترام خواهیم گذاشت. مردم مقررات اسلامی می‌خواهند پس کار فکری و فرهنگی انجام دهیم ولی در کار مردم دخالت نکنیم.

وی ادامه داد: در اندیشه امام توجه به جهان اسلام از باب صدور فکر و اندیشه است اما دخالت در امور کشورداری آن‌ها ممنوع است. امام معتقد بود اول خود نظام باید مقتدر شود و سپس روابطی بر پایه چارچوب‌ها و احترام با دنیا برقرار کنیم تا برکت این موهبت را مردم احساس کنند. امام معتقد است باید برای مردم حق انتقاد قائل باشیم و جامعه باید ظرفیت خود را بالا ببرد. امام جایگاه ویژه برای حقوق مردم و آزادی مردم مطرح کرد؛ درواقع عمل امام، عمل به جمهوری اسلامی است.

مشاور پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در پایان گفت: از اساسی‌ترین مبانی امام در تمدن اسلامی، اخلاق و آزادی و انسانیت است؛ مردم در چارچوب مقررات آزادند، مردم انقلاب کردند تا جمهوری اسلامی مستقر شود. در طول تاریخ هیچ فقیه و مرجعی به اندازه امام برای مردم جایگاه قائل نبود، امام با مردم شروع کرد، با مردم ادامه داد و با بدرقه مردم رفت.

انتهای پیام
captcha