مسجد مردمی‌ترین ساختار در جمهوری اسلامی است
کد خبر: 4146038
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

مسجد مردمی‌ترین ساختار در جمهوری اسلامی است

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسجد مردمی‌ترین ساختار در جمهوری اسلامی است،‌ گفت: مساجد به عنوان محل تلاقی حکمرانی اسلام باید جایگاه ویژه، متولی واحد، بودجه اجرایی و ردیف بودجه داشته باشند.

فاطمه محمدبیگی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قزوین، فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با محمدحسین باغبان‌ها، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین که امروز، ۱۶ خرداد در دفتر نماینده مردم قزوین در مجلس برگزار شد، گفت: مسجد ظرفیت خوبی برای انجام کار فرهنگی است و کار فرهنگی در روستاها بسیار جواب می‌دهد زیرا مردم تشنه این فعالیت‌ها هستند ولی ما مسجد را فراموش کردیم و متأسفانه در مجلس ردیف بودجه‌ای برای مسجد نداریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهاد مسجد دارای ۲۵ و ۲۶ متولی است، بیان کرد: طرح مدیریت یکپارچه مساجد در کمیسیون فرهنگی درحال آماده‌سازی است زیرا در حال حاضر نهادهای مختلفی را در مساجد داریم که متولی هستند.

وی ادامه داد: مدرسه، مسجد، منزل، محله و مادر موضوعات مهمی است که اگر روی اینها سرمایه‌گذاری کنیم هم دنیا و هم آخرت را داریم و نقطه تلاقی همه اینها مسجد است و همه اینها باید با مسجد مرتبط باشند.

محمدبیگی تصریح کرد: اگر بتوانیم مساجد را فعال کنیم مدارس و محلات تأثیر می‌گیرند و از همین روی هم امام خمینی (ره) فرمودند مساجد سنگر است و طبق تحقیقی هم که انجام شده است جاهایی که مساجدشان فعال‌تر است بزه و آسیب‌های اجتماعی در آن مناطق کمتر است.

وی ادامه داد: در آیات قرآن به صورت متعدد به مسجد اشاره شده و بحث مدیریت و حکمرانی مسجد بسیار اهمیت دارد و مسجد به عنوان محل تلاقی حکمرانی اسلام باید جایگاه ویژه، متولی واحد، بودجه اجرایی و ردیف بودجه داشته باشد و نقش مردم در مساجد باید پررنگ باشد زیرا مسجد مردمی‌ترین ساختار در جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نقش مسجد باید به صورت ویژه دیده شود و این نقش پذیری ویژه باید به شکوفایی، پویایی و فعالیت مسجد بازگردد و متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که هیئت امنای مساجد بیشتر تبدیل به کلیدار شده‌اند و محدود بودن ساعت فعالیت و بسته بودن درب مساجد به روی مردم باعث کمرنگ شدن حضور مردم در این مکان‌های مقدس شده است که این موضوع را باید حل کنیم.

وی گفت: یکی از کارهایی که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید انجام دهند این است که فضای مکانی مسجد که خانه خداست باید به روی همه باز باشد و حتی پای کسی که به لحاظ حجاب هم مشکل دارد هم به مسجد باز شود و آن زمان این فرد هم حجاب را رعایت خواهد کرد و مساجد باید خاستگاه فرهنگ و هنر باشد و آموزش‌های مختلف در مسجد صورت گیرد.

محمدبیگی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت بانوان در مساجد یادآور شد: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که لازم است از ظرفیت بانوان در مساجد بیشتر استفاده شود بنابراین نقش بانوان را در مساجد جدی بگیرید و در بحث مدیریت مساجد، متناسب سازی محیط مسجد برای حضور بانوان و کودکان، اتاق مادر و کودک و حسینیه مساجد باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha