دریافت مالیات همراه با حفظ کرامت انسانی باشد
کد خبر: 4154129
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸

دریافت مالیات همراه با حفظ کرامت انسانی باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار با مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: در نحوه اخذ مالیات دقت شود، اعتماد و کرامت آدمی که مقابل شماست مهم‌تر از مالیاتی است که از او می‌گیرید، باید برای او ارزش قائل باشید.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در دیدار عزیزالله عباسپور، مدیرکل امور مالیاتی استان، گفت: یکی از موضوعاتی که در مالیات خیلی مهم است، موضوع عدالت مالیاتی است، یعنی لازم است مالیات از هر کس به همان قسط و قسمی که باید، اخذ شود.

وی اظهار کرد: برای مثال یک نفر صادقانه دار و ندارش را می‌گوید و شما مالیاتی را برای او تعیین می‌کنید؛ یا این همه کارمندانی که از آن‌ها مالیات گرفته می‌شود؛ در مقابلشان افرادی وجود دارند که درآمدهای نجومی دارند و راه فرار مالیاتی را هم می‌دانند، این‌ها از همه امکانات مملکت استفاده می‌کنند اما هنگام پرداخت مالیات غایب هستند، هنر شما باید به ارتقای تمکین مالیاتی همه مؤدیان منتهی شود و فقط یک قشر خاص را در بر نگیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید آثار پرداخت مالیات با جدیت بیشتری تبیین شود، ادامه داد: آگاهی دادن به مردم نسبت به اصل اخذ مالیات بسیار حائز اهمیت است، یعنی مردم بدانند که اگر ما متکی به مالیات نباشیم چه خواهد شد و از کدام کیسه قرار است خرج کنیم؟ در این صورت مجبوریم گاهی نفت خود را به کمترین قیمت بفروشیم یا برخی منابع و معادن را خام‌فروشی کنیم تا امور مملکت بگذرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مردم اگر بدانند همین مالیات‌ها به رفاه و آسایش خودشان بر‌می‌گردد در پرداخت مالیات جدیت خواهند داشت، هر کس با توجه به درآمدی که دارد مبلغی مالیات می‌دهد، این قطره‌قطره‌ها جمع شده و دریا می‌شوند و بازگشت آن باعث عمران و آبادانی جامعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در نحوه اخذ مالیات هم دقت شود، خداوند فرموده «و لقد کرّمنا بنی آدم»، خدا می‌خواهد این کرامت را همه جا ببیند، ما در نگاه‌های دینی این را می‌بینیم، برای مثال احترامی که در جامعه دینی به زن و مادر قائل هستیم ناشی از همین کرامت است.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: ما باید کرامت انسانی را پاس بداریم، این جزو دین ماست، شرایط باید برای مالیات‌دهنده هموار شود، اعتماد و کرامت آدمی که مقابل شماست مهم‌تر از مالیاتی است که از او می‌گیرید، باید برای او ارزش قائل باشید.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره توبه می‌فرماید «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»، یعنی از اموال آنان صدقه‌اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏‌شان سازى و برايشان دعا كن زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است و خدا شنواى داناست، این آیه به معنای اعمّ کلمه، مالیات را هم در بر می‌گیرد.

امام جمعه قزوین با تأکید بر هوشمندسازی فرایند اخذ مالیات، گفت: هوشمند کردن دخل و خرج نیز یکی از موارد مهم است، این ظرفیت هوشمندی آنقدر بالا، مهم و دقیق است که اگر ما بتوانیم از تمام ظرفیت آن استفاده کنیم تخلفات به حداقل می‌رسند.

وی در پایان بیان کرد: اگر کارگران و قشر حقوق بگیر جامعه ببینند باید بخشی از دستمزدی که دریافت می‌کنند را به عنوان مالیات پرداخت کنند اما صاحب شرکتی که نجومی سود می‌برد ممکن است به طرقی راه فرار مالیاتی را برای خود یافته باشد، ناامید می‌شوند لذا باید تلاش کنیم عدالت در این حوزه کاملاً برای همه مؤدیان مالیاتی ملموس باشد.

انتهای پیام
captcha