دشمنان امام حسین(ع) فهم غلطی از دین داشتند
کد خبر: 4158698
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
آیت‌الله عابدینی:

دشمنان امام حسین(ع) فهم غلطی از دین داشتند

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه روز عاشورا با بیان اینکه دشمنان امام حسین(ع) فهم غلطی از دین داشتند، گفت: کسانی که فقط نام دین را فهمیده بودند مقابل امام حسین(ع) ایستادند، اما کسانی که حقیقت دین را چشیدند تا آخرین نفس پای دین ایستادگی کردند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، ششم مردادماه مصادف با روز عاشورا در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران، در آیه ۷۸ سوره حج و آیه ۱۲۱ سوره بقره از کسانی سخن گفته که حق تقوا، حق جهاد، حق تلاوت قرآن و ارتباط و انس با قرآن را ادا می‌کنند و امام حسین(ع) قرآن ناطقی بود که در کربلا ارباً اربا شد و حق تلاوت را نسبت به قرآن کریم ادا فرمود.

وی ادامه داد: خداوند در رابطه با این‌گونه افراد که حق تقوا، حق جهاد و حق تلاوت را ادا می‌کنند، فرمود: «أُولَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»، مؤمن حقیقی این‌ها هستند و این مؤمنان حقیقی برای ما اسوه و چراغ فروزان هستند تا ما راه را گم نکنیم.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: در مناجات‌های حضرت موسی(ع) آمده است که از خدای متعال سؤال کرد که خدایا چرا تو اینقدر برای امت پیامبر(ص) اهمیت قائل هستی؟ چون انبیاء می‌دانستند که پیامبر خاتم نزد خدا چه جایگاهی دارد، خدای متعال در پاسخ فرمود به خاطر ۱۰ مورد امت پیغمبر خاتم اهمیت ویژه‌ای دارند، نخست به‌خاطر نماز. البته امت‌های دیگر هم نماز داشته‌اند، اما متفاوت بوده است، دوم به‌خاطر زکات، زکات در امت‌های پیشین بوده ولی در احکام دین اسلام جایگاه خاصی دارد، وقتی زکات ادا نشود، نماز هم ادا نمی‌شود، باطل می‌شود، مشکلات عدیده‌ای پیش می‌آید و خیلی از احکام مشکل پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: خداوند فرمود سوم به‌خاطر روزه، روزه‌ای که در اسلام وجود دارد ویژه است، در امت‌های پیشین روزه‌ها به نحو دیگری بود، ما باید روزشماری کنیم که ماه مبارک رمضان فرا برسد، این عزتی است که خدا به اسلام و مسلمین داده است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند فرمود سپس به‌خاطر حج، جهاد، جمعه و جماعت؛ یکی از ویژگی‌های پیروان رسول اکرم(ص) نماز جمعه و جماعت است، در ادامه خداوند فرمود به‌خاطر قرآن، خدای متعال به پیامبر خاتم قرآن داد، قرآن جامع کتاب‌های آسمانی است، چقدر از آیات قرآن از انجیل و تورات برای ما نقل کرده است.

وی بیان کرد: در ادامه خداوند فرمود به‌خاطر علم و دانش، علم و دانش در میان امت پیامبر خاتم جایگاه ویژه‌ای دارد، در پایان نیز خداوند فرمود به‌خاطر عاشورا، یعنی در این حدیث ما هم جمعه و هم عاشورا را می‌بینیم.

هتاکان به قرآن با عدالت می‌جنگند

امام جمعه قزوین ادامه داد: آن‌هایی که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند اسمشان مسلمان بود، نماز می‌خواندند، وقتی که فرمانده آن‌ها می‌خواست آنان را به جنگ تشویق کند می‌گفت بشتابید و برای عزیمت به بهشت به پا خیزید. چرا کار به اینجا کشید؟ رمز آن در بیانات اباعبدالله(ع) این طور آمده که حضرت فرمود مردم بنده دنیا هستند، دین لقلقه زبان آن‌هاست و تا زمانی که زندگی‌شان با دین می‌چرخد، دین مزاحمتی برایشان ندارد، اما همین که پای امتحان به میان آمد دینداران کم می‌شوند.

وی گفت: آن‌هایی که ادای دینداری در می‌آورند و دین را ابزار دنیای خود می‌کنند، خیلی حال خوبی ندارند، خدا کند ما آن‌طور نشویم، آن کسانی که مستقیماً دنیاپرست هستند و می‌گویند ما فقط برای دنیا می‌دویم، ارزششان بیشتر از کسانی است که ادای دینداری در می‌آورند اما دنبال دنیا می‌دوند، برای اینکه آن دسته اول دین را به بازی نمی‌گیرند ولی دسته دوم دین را برای رسیدن به مقاصد شیطانی و دنیاپرستی خود تبدیل به اسباب‌بازی کرده‌اند.

عابدینی با بیان اینکه دشمنان امام حسین(ع) فهم غلطی از دین داشتند، ادامه داد: حضرت فرمودند خدایا تو را شکر می کنیم که فهم عمیق و حقیقی دین را به ما دادی و با این بیان حضرت به ما نیز می فرمایند که دین را چگونه شناخته‌اید؟ آیا فقط نام دین را شناخته‌اید؟ یا حقیقت دین را می‌فهمید؟ کسانی که فقط نام دین را فهمیده بودند مقابل امام حسین(ع) ایستادند اما کسانی که حقیقت دین را چشیدند تا آخرین نفس پای دین ایستادگی کردند.

وی اظهار کرد: کسانی که خیمه‌های اباعبدالله‌الحسین(ع) را در چنین روزی به آتش کشیدند، همان‌ها قرآن‌سوزی می‌کنند، با عفاف و حجاب مشکل دارند. کسانی که قرآن به آتش می‌کشند یعنی با عدالت می‌جنگند و باید بدانند هیچ‌گاه کسی در مقابل عدالت پیروز نخواهد شد و روزی عدالت در عالم ماندگار خواهد شد و آن چیزی که می‌ماند پرچم علم، دانش، انسانیت و ارزش‌های الهی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha