رشد علمی کشور مرهون همت جهاد دانشگاهی است
کد خبر: 4160402
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

رشد علمی کشور مرهون همت جهاد دانشگاهی است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در جهاد دانشگاهی علم رکنی بسیار جدی است و همت جهاد دانشگاهی سبب شده است که رشد ۱۱ برابری علم را طی سال‌های پس از انقلاب شاهد باشیم.

دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین، در دیدار با اعضای جهاد دانشگاهی استان قزوین که امروز ۱۴ مرداد به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد صورت گرفت، گفت: واژه جهاد که پیشوند نام مبارک جهاد دانشگاهی است بی‌دلیل بیان نشده است، کلمه جهاد تعارفی و تشریفاتی نیست بلکه واقعی است و این واقعی بودن با آیه آخر «جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» ارتباط دارد، به معنای اینکه باید پای کلمه جهاد ایستاد.

وی اظهار کرد: در آیه آخر سوره حج خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید کارتان پیش برود باید حق جهاد را ادا کنید، یعنی جهاد حقی دارد و در قیامت باید پاسخگوی ادای این حق باشیم چرا که اگر از این کلمه استفاده می‌کنید باید واقعاً جهادی باشید؛ همان خدایی که گفت «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» برای فهمیدن حق جهاد فرمود «ویَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» یعنی آن‌هایی که حق جهاد را ادا می‌کنند به قرآن هم که می‌رسند حق تلاوت را ادا می‌کند و از طریق قرآن درک می‌کنند که جهاد، خدمت و رسالت یک انسان مسلمان جهادی چیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ» یعنی ای کسانی که ایمان آوردید حق تقوا را رعایت کنید، بنابراین سه حق جهاد، تلاوت و تقوا باید رعایت شود و اگر این سه مورد به هم گره خوردند خداوند یک تشویق نامه ویژه صادر می‌کند و کسی که این سه حق را رعایت کند مشمول تقدیرنامه خدا می‌شود.

وی بیان کرد: خداوند فرمود «إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُهُمۡ» یعنی مؤمن حقیقی کسی است که وقتی نام خدا را می‌شنود به هیجان می‌افتد و دلش می‌لرزد، «وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ» وقتی آیات قرآن بر او تلاوت می‌شود «زادَتْهُمْ إِیماناً» ایمان مؤمن حقیقی افزایش پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: قرآن می‌گوید اگر تو عطش دین داری افسرده و پژمرده‌ای، قرآن مثل آبی که می‌تواند عطش درخت را برطرف کند مشکلت را برطرف خواهد کرد اما آن درختی که به دلیل پوسیدگی ریشه‌هایش افسرده است هرچه بیشتر به آن آب دهیم پژمردگی آن بیشتر می‌شود چون بدون ریشه است؛ مؤمنین هر چه با قرآن و متن وحی الهی ارتباط داشته باشند نتیجه بهتری خواهند دید. «أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» ۲ مرتبه در قرآن بیان شده است، یک بار ابتدای سوره انفال و یک بار انتهای سوره انفال و این موضوع نشان می‌دهد معنای این واژه نقش کلیدی و قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: اگر ما انواع جهاد تقوایی، تلاوت قرآن و ارتباط با کلام خدا را در کنار هم قرار دهیم مشمول تشویق امیرالمؤمنین می‌شویم، فرمود «إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ» یعنی جهاد دری از درهای بهشت است و «فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أولیائِهِ» یعنی این در برای ورود هرکسی نیست، افرادی که پیش خداوند خاص هستند در به روی آن‌ها گشوده خواهد شد همانگونه که شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید کاظم آشتیانی خاص بودند و در به روی آنان باز شد.

آیت الله عابدینی بیان کرد: آنچه که جهاد دانشگاهی را در دنیا برجسته کرده این است که وقتی صحبت از جهاد می‌شود دیگر مدرک و مزد کنار می‌رود و قبل از همه این موارد اولین موضوعی که به ذهن می‌رسد این کار برای رضای خداوند متعال است؛ در جهاد دانشگاهی علم رکنی بسیار جدی است و همت جهاد دانشگاهی سبب شده است که رشد ۱۱ برابری علم را طی سال‌های پس از انقلاب شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ الله‏ُ فِی قَلْبِ مَنْ یشآءُ» یعنی علم نوری است که خداوند به قلب هرکس که بخواهد می‌افکند، اگر علم رکن شود و به نکات قرآنی نیز توجه شود جهش تماشایی و معجزه آسایی در میزان پیشرفت کشور رخ خواهد داد.

آیت الله عابدینی درخصوص لزوم مسئله‌یابی در استان و تلاش برای حل آن، بیان کرد: شناخت مسائل استان و پیدا کردن راه‌حل با استفاده از ظرفیت‌های استانی در جهت پیشرفت امری مهم و ضروری است که جهاد دانشگاهی باید در این مسیر پیشگام باشد همانگونه که برای حل مشکل درمان ناباروری تلاش می‌کند.

انتهای پیام
captcha