هدف حرفه خبرنگاری، ارتقای اقتدار فرهنگ اسلامی باشد
کد خبر: 4160757
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
آیت‌الله عابدینی در بازدید از ایکنا:

هدف حرفه خبرنگاری، ارتقای اقتدار فرهنگ اسلامی باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در بازدید از ایکنای قزوین، گفت: هدف خبرنگاران از فعالیت در این حرفه باید تقویت و ارتقای اقتدار فرهنگ اسلامی باشد.

بازدید امام جمعه قزوین از ایکنا

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین، در بازدید از دفتر ایکنا در قزوین، ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: روز خبرنگار روز پیوند خبرنگاران به حضرت زینب کبری(س) و پیوند به مقام  ولایت حضرت امام زین‌العابدین(ع) و حضرت امام باقر(ع) به‌عنوان خبرنگاران حادثه کربلاست.

وی ادامه داد: ارزش و اهمیت خبر ذاتی نیست، یعنی این‌گونه نیست که تمامی خبرها ارزشمند باشند. در قرآن بیان شده است که برخی خبرها را اگر کسی انتشار بدهد گناهکار است، برای مثال برخی خبرها که باعث لطمه به اقتصاد می‌شود، انتشار این‌گونه اخبار حرام است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: بنابراین انتشار  خبرها نیز می‌توانند واجب، حرام، مستحب، مکروه یا مباح باشند و ما باید در انتشار آن‌ها دقت کنیم که این خبر قرار است کجا را آباد کند؟ آیا اقتدار اسلام و اسلامیان را ارتقا می‌دهد؟ آیا فرهنگ جامعه را اعتلا می‌بخشد؟ آیا جلوی فساد و فحشا را می‌گیرد؟ آیا می‌تواند عنوان امر به معروف و نهی از منکر پیدا کند؟ آیا جنبه تأثیرگذاری معنوی و موعظه‌ای دارد یا خیر؟

وی بیان کرد: عرصه خبر عرصه بسیار پیچیده و حساسی است، وقتی این عرصه با قرآن و اهل‌بیت(ع) ارتباط پیدا می‌کند و گره می‌خورد، معنای دیگری می‌یابد، قرآن و اهل بیت(ع) عصمت و طهارت عزیزترین و مهم‌ترین گنجینه بشریت در عالم هستی هستند. اهالی قرآن این گنجینه را یافته‌اند و از آن بهره می‌برند، برخی نیز این گنج را نمی‌شناسند و به این گنج دسترسی پیدا نکرده‌اند. باید قدردان آن کسانی بود که برای شناساندن این گنج به آدم‌ها همت می‌گمارند. افرادی که فعالیت‌های قرآنی می‌کنند، هر چقدر خودشان قرآنی باشند، تأثیر کلامشان بیشتر می‌شود.

این مسئول افزود: ذکر حد و مرز ندارد، انسان باید دائم با ذکر ارتباط داشته باشند، قرآن معدن ذکر است، خداوند در آیه 9 سوره حجر می‌فرماید «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، یعنی بی‌تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‌ایم و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: قرآن معدن ذکر است، نماز نیز ذکر است چراکه تمامی جملات آن ریشه قرآنی دارد، همه اذکاری که می‌گوییم مانند تسبیحات حضرت زهرا(س)، ریشه قرآنی دارند؛ قرآن از یک سو ریشه در ملکوت دارد و از سویی نیز ریشه در فطرت انسان دارد، اگر با این گنج آسمانی بیشتر آشنا شویم سوز و گداز بیشتری پیدا می‌کنیم و سؤالات و دغدغه‌هایمان برای پیگیری مسائل حوزه قرآن بیشتر می‌شود.

وی ضمن تبیین اهداف سفیرانی که معرف فرهنگ اسلامی هستند، تصریح کرد: از منظر قرآنی دغدغه سُفرا و افرادی که در حوزه وزارت امور خارجه فعالیت می‌کنند، نباید فقط در حوزه مسائل اقتصادی و رونق صادرات و واردات باشد زیرا این دیدگاه قرآنی نیست. ما سفیر قرآن هستیم، اگر به یک کشور اروپایی رفتیم که دین اغلب مردم آنجا مسیحیت بود، باید به آنان بگوییم قرآن سفارش شما را به ما کرده است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در آیه 82 سوره مائده فرموده «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِک بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یسْتَکبِرُونَ»، یعنی مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‌اند دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت و قطعاً کسانی را که گفتند ما نصرانی هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی‌اند که تکبر نمی‌ورزند.

وی اظهار کرد: قرآن سفارش مسیحیان را به ما کرده و فرموده مسیحیان بهترین دوستان مسلمانان هستند، سفرای جمهوری اسلامی اگر این آیه را بدانند و برای مسیحیان در کشورهای دیگر بخوانند، مودت، دوستی و محبت ایجاد می‌شود و ارتباطات را تحکیم می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: در حوزه اقتصاد نیز آیات زیادی داریم که چون به آن‌ها توجه نکرده‌ایم دچار خسران شده‌ایم، برای مثال خداوند در آیه 5 سوره نساء فرموده «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکمْ قِیامًا وَارْزُقُوهُمْ فی‌ها وَاکسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا»، یعنی اموالتان را که خدا مایه قوام و برپایی زندگی شما گردانیده به سبک مغزان ندهید، ولی آنان را از درآمد آن بخورانید و لباس بپوشانید و با آنان به‌صورتی شایسته و پسندیده سخن گویید.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: اگر این آیه رعایت می‌شد اکنون موضوع شرکت‌های پیش‌فروش خودرو که تبدیل به یک بحران در کشور شده را نداشتیم. خداوند در این آیه فرموده مال خود را به دست سفیهان و دیوانگان نسپارید، خانواده‌هایی که در این موضوعات گرفتار شده‌اند، دار و ندار خود را به‌خاطر وعده‌های دروغ فروخته‌اند، اگر به این آیه عمل کرده بودند اکنون ما این بحران بزرگ را نداشتیم.

وی تصریح کرد: در زمینه فرزندآوری نیز این چنین است، خداوند فرموده فرزندان خود را به‌خاطر رزق و روزی نکشید، چرا که رزق آن‌ها و رزق شما را ما می‌دهیم، ما چقدر ضد این آیه قرآن عمل کرده‌ایم و چندین سال تبلیغات داشته‌ایم که دو فرزند کافی است؟ البته امروز دیگر متوجه شده‌ایم که چه خسارتی را متحمل شده‌ایم و چه کسانی باعث شده‌اند در چنین خسارت‌هایی بیفتیم.

امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین باید قرآن را برای مشکل‌گشایی ببینیم، دغدغه جدی ایکنا درباره قرآن ستودنی است، تلاش کنید این دغدغه‌ها را افزایش دهید، ذکر حد و مرزی ندارد، معدن همه ذکرها قرآن است، دست‌اندرکاران قرآنی استان اگر تجمیع شوند و با هم‌افزایی فعالیت کنند یقیناً استان برتر در حوزه قرآن در سطح کشور خواهد بود.

بازدید امام جمعه قزوین از ایکنا

انتهای پیام
captcha