بدترین دشمنان و بهترین دوستان مسلمانان چه کسانی هستند؟
کد خبر: 4175974
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
آیت‌الله عابدینی:

بدترین دشمنان و بهترین دوستان مسلمانان چه کسانی هستند؟

امام جمعه قزوین با اشاره به آیه ۸۲ سوره مائده، گفت: این آیه برای ما تکلیف مقاومتی ایجاد می‌کند، خداوند در این آیه می‌فرماید بدترین دشمنان مسلمانان یهودیان هستند، بهترین دوستان مسلمانان هم آن‌هایی هستند که به مسیحی بودن خود افتخار می‌کنند، چون این‌ها اهل زهد و عبادت‌اند و مستکبر نیستند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، در جلسه شورای سیاست‌گذاری چهارمین رویداد بین‌المللی و اولین همایش ملی مقاومت و جهان آینده، گفت: ریشه‌ها و مبانی مقاومت اسلامی باید برای مردم تبیین شود، اگر بخواهیم عرصه مقاومت اسلامی را تصویر کنیم و نیرو برای آن عرصه تربیت کنیم، باید از این مرحله آغاز کرد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۵۸ سوره اعراف می‌فرماید «قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا»، شما کدام آدم را می‌توانید در دنیا پیدا کنید که از این آیه مستثنی باشد؟ پس هر کدام از این آدم‌ها اگر این پیام را نشنیدند ما مقصر آن هستیم، این به معنای کار مقاومتی و فرهنگ مقاومت است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: آیه ۸۲ سوره مائده برای ما تکلیف مقاومتی ایجاد می‌کند، خداوند در این آیه می‌فرماید بدترین دشمنان مسلمانان یهودیان هستند، بهترین دوستان مسلمانان هم آن‌هایی هستند که به مسیحی بودن خود افتخار می‌کنند، چون این‌ها اهل زهد و عبادت‌اند و مستکبر نیستند.

وی خاطرنشان کرد: از این آیه مشخص می‌شود خداوند از ما می‌خواهد قطب‌مان مشخص باشد، دوقطبی‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا یا سنی و شیعه یا گویش‌های مختلف مردود هستند، تنها دوقطبی مورد تأیید دوقطبی بین مستکبران و مستضعفان است و یهودیان هم جزو قطب مستکبرانند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خداوند در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»، یعنی خداوند طرفدار مستضعفین است. خداوند در این آیه از کلمه «اُرید» استفاده نکرده، بلکه فرموده «نُرِيدُ»، یعنی باید همه را به میدان بکشانید و اراده کنید، در این صورت اراده خدای متعال هم پشتیبان شما خواهد شد، خداوند می‌فرماید من با مستضعفان هستم و اراده آن‌ها را حمایت می‌کنم تا آرمان‌های من محقق شود.

درجه اهمیت موضوع ولایت

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۲۵۷ سوره بقره می‌فرماید «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»، این آیه محور کار امام خمینی(ره) بود، در این آیه هم تقابل حق و باطل دیده می‌شود و نشان می‌دهد بساط دین بر محور ولایت استوار است، آنقدر موضوع ولایت مهم است که طبق روایات اگر همه شب‌های سال نماز بخوانیم، همه روزهای سال را روزه بگیریم، همه مالمان را در راه خدا انفاق کنیم، همه ساله حج برویم اما ندانیم ولیّ ما کیست، ذره‌ای ثواب نزد خدا نداریم و از اهل ایمان هم به حساب نمی‌آییم.

امام جمعه قزوین گفت: چرا شیخ ابراهیم زکزاکی توانست اینقدر تأثیرگذار باشد و آفریقا امروز با اراده او بچرخد؟ چرا انقدر دل‌ها وابسته به حاج قاسم سلیمانی است و همه جا افتخار می‌کنیم نام ایشان را ببریم؟ برای اینکه خداوند در آیه ۹۶ سوره مریم فرمود «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، یعنی كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند به زودى خداى رحمان براى آنان محبتى در دل‌ها قرار مى‌دهد.

وی ادامه داد: بنابراین کسی که ایمان حقیقی و عمل صالح داشته باشد در دل‌ها جا باز می‌کند و تأثیرگذار می‌شود، اگر ایمان حقیقی و عمل صالح داشته باشیم خدا کاری می‌کند همه عالم به ما علاقمند شوند، این‌ها ادبیات، سرمایه‌ها و پشتوانه‌های محکم مقاومت هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در این میان رسالت اصلی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز همین معناست، چطور می‌شود یک دانشگاه بین‌المللی باشد؟ این فرصت بزرگی است که خدا در اختیار شما قرار داده است، البته اگر با ادبیات مقاومت به آن نگریسته شود، بنابراین هر چه می‌توانیم هم‌افزایانه در این مسیر به میدان بیاییم.

کار اصلی منافقین چیست؟

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم نیروی مقاومتی پیدا کنید یا در عرصه مقاومت فعالیت کنید، ببینید آیا طرف مقابلتان به خدا وصل است و انگیزه الهی دارد؟ خداوند این معنا را در آیه ۱۰۱ سوره آل‌عمران مطرح کرده که فرموده «وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»، یعنی و چگونه كفر مى‌ورزيد با اينكه آيات خدا بر شما خوانده مى‌شود و پيامبر او ميان شماست و هر كس به خدا تمسک جويد قطعاً به راه راست هدايت شده است.

این مسئول تصریح کرد: اگر به‌صورت انفرادی و بدون لوازم کار به میدان بیاییم مورد پسند نیست و هیچ کاری نمی‌شود کرد، خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»، در این آیه سه معیار مهم را می‌گوید و می‌فرماید این افراد که به‌صورت انفردی در میدان هستند، اولاً باید ایمان جدی داشته باشند، دوماً باید متقی و دانای توانا باشند، سوماً اینکه این‌ها باید تسلیم پیشگاه خدای متعال باشند، آدمی که تسلیم است نمی‌آید رقابت‌های ناسالم و رفتارهای نامناسب دینی از خود بروز دهد، بنابراین این سه عنصر ایمان، تقوا و تسلیم در این مطرح شده است.

وی اظهارکرد: خداوند در آیه ۶۷ سوره توبه می‌فرماید «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، خداوند در این آیه می‌فرماید تمام کار منافقین این است که امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند، همان کاری که نوکران آمریکا و اسرائیل اکنون انجام می‌دهند.

عابدینی در پایان گفت: خداوند در آیه ۷۱سوره توبه می‌فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»، خداوند در این آیه می‌فرماید مؤمنین امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، ما باید این جامعه ولایی و نظام امامتی را به‌عنوان ادبیات مقاومت اسلامی نهادینه کنیم، هر کدام از این موارد تشکیل‌دهنده یک سامانه عظیم و یک منظومه جذاب از ادبیات مقاومت هستند که جا دارد آن‌ها را برای دانشجویان، اساتید و مردم نهادینه کنیم.

خبرنگار زهرا عبداللهی

انتهای پیام
captcha