انسان با قرآن به نگرش جهانی می‌رسد
کد خبر: 4182733
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
آیت‌الله عابدینی:

انسان با قرآن به نگرش جهانی می‌رسد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه به وسیله قرآن دل‌ها شرح‌ صدر پیدا می‌کند و باطن انسان نورانی می‌شود، گفت: قرآن به ما می‌آموزد که باید نگرش جهانی داشته باشیم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا، آیت‌الله عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در مراسم بزرگداشت مرحوم سیده محبوبه محبی، حافظ کل قرآن کریم و فعال عرصه‌های قرآنی که شب گذشته، ۲۷ آبان در شبستان امیرالمؤمنین(ع) مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، گفت: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت فرموده آن‌هایی که می‌گویند آفریدگار ما خداست و خود را به خدا مرتبط و متصل می‌کنند، خدا نیز فرشتگان خود را بر آن‌ها نازل می‌کند تا به آن‌ها بگویند غمگین نباشید.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: سیده محبوبه محبی نیز پای‌کار کتاب خدا بود و برای تربیت نسل قرآنی که در معرض هجمه‌های فرهنگی اجانب هستند، جانش را گذاشت و با وجود بیماری و خستگی‌ کار لحظه‌ای کوتاه نیامد. این بانوی مکرمه واقعاً خدای متعال را بندگی کرد و مصداق آیه ۳۰ سوره فصلت شد، آرامش دلی که این بانوی مکرمه علی‌رغم همه سختی‌ها داشت ناشی از قرآن بود. فرزندان گرانقدر این بانوی مکرمه نیز در مسیر حفظ قرآن تربیت شده‌اند و همسرش نیز در این مسیر بود، اگر ما نیز کاری کنیم که فرزندان ما این ویژگی را داشته باشند در مقابل هر بلای فرهنگی و غیرفرهنگی محفوظ خواهند شد.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) فرمودند شرافت‌مندان و بزرگان امت من حافظان و حاملان قرآن هستند، همچنین آن حضرت فرمودند آن‌هایی که با قرآن و در فضای قرآنی زندگی می‌کنند، از افراد معروف و عارف بهشت به حساب می‌آیند. پیامبر(ص) در ادامه فرمودند بهترین شما کسی است که قرآن را یاد می‌گیرد و آن را به دیگران می‌آموزد، یعنی دائم در زندگی مشغول یاد گرفتن و یاد دادن قرآن است، هیچ‌کس نباید خود را بی‌نیاز از یاد گرفتن قرآن بداند، چون قرآن دریایی نیست که با چند سال آموزش آن بتوان همه‌اش را آموخت.

خانه‌هایتان را با تلاوت قرآن نورانی کنید

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: پیامبر(ص) در ادامه حدیث فوق فرمودند خانه‌هایتان را با تلاوت قرآن نورانی کنید؛ این بانوی محترمه صرفاً یک فرد قرآنی نبود، بلکه یک خانواده قرآنی را تربیت کرد و بیت او قرآنی بود، خداوند در آیه ۳۶ سوره نور می‌فرماید «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»، یعنی در خانه‌‏هايى كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت آن‌ها رفعت‏ يابد و نامش در آن‌ها ياد شود در آن خانه‌ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى‌كنند.

وی گفت: پیامبر(ص) در ادامه فرمودند دل‌ها زنگار می‌گیرد، مانند آهنی که در رطوبت قرار بگیرد و زنگ بزند، دل‌ها هم در آتش هوا و هوس زنگ می‌زنند، دل که زنگ بزند گوش دل انسان کر می‌شود، چشم دل انسان کور می‌شود، دیگر حقایق را درک نمی‌کند و نمی‌شنود، اگر آیه‌های قرآن را هم بشنود به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد و آیه قرآن در وجودش نفوذ نمی‌کند. حضرت در ادامه راهنمایی کرده و فرمودند اگر می‌خواهید دل شما مانند آئینه جلا و صفا پیدا کند، این با قرآن اتفاق می‌افتد، هر آیه قرآن که می‌خوانید، مفهوم آیه و محبت و لطفی که خدا با آن آیه به شما می‌رساند باعث می‌شود دل را از حالت زنگ‌‌زدگی خارج می‌کند و جلا می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه مخصوص این معناست، امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه فرموده‌اند ذکر(قرآن) برای جلا دادن قلوب و دل‌هاست، گوش پس از اینکه سنگین می‌شود و نمی‌گذارد ما حقایق را بشنویم، به وسیله قرآن صاف می‌شود و شنوایی خود را پیدا می‌کند، چشم پس از اینکه دچار کم‌بینایی و نابینایی شد به وسیله قرآن بینایی خود را به دست می‌آورد، دل بعد از آنکه حالت عناد، سرکشی و طغیانگری در مقابل خدا پیدا کرد به وسیله قرآن رام، مطیع و تسلیم در پیشگاه خدا شده و بنده حقیقی خدا می‌شود.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه فرمودند هیچ‌کس با قرآن هم‌جلسه نمی‌شود مگر اینکه وقتی از این جلسه خارج شود هدایت و نورانیت بر او اضافه می‌شود و کوری و نابینایی از او گرفته می‌شود، حضرت در ادامه فرمودند بالاترین ذکر قرآن است، همه ذکرها از قرآن می‌آیند و ریشه قرآنی دارند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند انسان با قرآن به شرح‌صدر می‌رسد، اگر کسی شرح‌صدر نداشته باشد کارش می‌لنگد، شرح‌صدر شخصیت انسان، بینش وسیع انسانی و چشم‌انداز بلند یک انسان مؤمن و نورانی است، در مقابل شرح‌صدر نیز قضاوت‌های عجولانه، بدون مبنا و بدون علم، آگاهی و دانش قرار دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: زمانی که خدای متعال به حضرت موسی(ع) مأموریت داد تا نزد فرعون برود، آن حضرت از خدای متعال درخواست شرح‌صدر کرد، این معنا در آیه ۲۵ سوره مبارکه طه آمده است. هر کس در هر حوزه‌ای فعالیت می‌کند، بدون شرح‌صدر کارش می‌لنگد، همین شرح‌صدری که حضرت موسی(ع) با دعا از خدای متعال درخواست کرد، خدا بدون دعا به پیامبر(ص) عطا کرد، این معنا نیز در آیه یک سوره شرح آمده است.

مؤمن باید به دنبال شرح‌صدر باشد

وی تصریح کرد: معلوم می‌شود شرح‌صدر باید گمشده یک مؤمن باشد و پیوسته دنبال آن باشد، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند انسان با قرآن شرح‌صدر پیدا می‌کند، قرآن چشم‌انداز بلند به انسان نشان می‌دهد و قیامت را جلوی چشم انسان می‌آورد، قرآن به ما یاد می‌دهد که رسول ما رسول جهانیان بوده و ما که پیرو چنین رسولی هستیم باید نگرش جهانی داشته باشیم. با این تفاسیر مگر می‌توانیم نسبت به کودکان یتیم غزه بی‌تفاوت باشیم؟ اگر قرآن دست ما را نگیرد و راه را به ما نشان ندهد، ممکن است بگوییم غزه به ما چه ارتباطی دارد؟

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۷۵ سوره نساء می‌فرماید «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا»، مطابق این آیه باید نسبت به کسانی که راه را بر زنان، مردان و کودکان مستضعف بسته‌اند بی‌تفاوت نبود و با آن‌ها جنگید، حتی اگر این زنان، مردان و کودکان مسلمان هم نباشند، مگر می‌شود نسبت به سرنوشت آن‌ها بی‌تفاوت بود؟ این همان شرح‌صدری است که خدا به وسیله قرآن به ما می‌دهد.

وی بیان کرد: قرآن دنیاپرستی، دنیانگری و تنگ‌نظری را از ما می‌گیرد و به جای آن وسعت نگاه آسمانی و ملکوتی را عنایت می‌کند، به وسیله قرآن دل‌ها شرح‌صدر پیدا می‌کند و باطن انسان نورانی می‌شود. امام صادق(ع) فرمودند سزاوار مؤمن نیست که بمیرد در حالی که ارتباطی با قرآن نداشته است، یعنی آن‌قدر کارهای اقتصادی، اداری، تجاری، علمی و معلمی داشته باشد که به همه‌چیز، جز به قرآن، برسد، حضرت می‌فرمایند شایسته نیست مؤمن بمیرد مگر اینکه همه زندگی او در حال یاد گرفتن یا یاد دادن قرآن باشد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: این بانوی مکرمه نیز به ما یاد داد که کارها مانع آموختن و آموزش دادن قرآن نیستند، بلکه قرآن کار، زندگی، اولاد و خانواده را بابرکت می‌کند، یعنی قرآن نعوذبالله مزاحم کار ما نیست، بلکه موانع و مزاحمت‌ها را دور می‌اندازد و برکت را با خود در همه مویرگ‌های زندگی جاری می‌کند. کار می‌تواند بابرکت یا بی‌برکت باشد، قرآن که بیاید کارهای ما بابرکت می‌شوند، اگر معلم باشیم، معلمی بودنمان با برکت خواهد شد، اگر کشاورز باشیم زمین‌مان با برکت بار می‌دهد، اگر مغازه‌دار باشیم مغازه‌مان بابرکت می‌شود، در حالت کلی هر شغلی که داریم با قرآن برکت پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: امام زین‌العابدین(ع) فرمودند اگر همه مردم عالم بمیرند من وحشت نمی‌کنم، بعد از اینکه با قرآن باشیم هیچ چیزی برای ما وحشت‌آور نیست؛ اکنون جا دارد فعالین قرآنی با دید دیگری به اهالی غزه نگاه کنند، کودک مجروحی که درد می‌کشد اما ذکر می‌گوید و یقین دارد دلش با ذکر قرآن آرام می‌شود، طفلی که در خرابه نشسته و ذکر ربّنا می‌گوید، مادری که خانواده خود را از دست داده و خانه‌اش خراب شده است اما در همان خانه مخروبه نشسته و با آرامش می‌گوید خدا برای ما کافی است و قرآن می‌خواند، انسان به این روحیه و استقامت غبطه می‌خورد.

آیت‌الله عابدینی در پایان یادآور شد: پیروزی عاجل و نزدیک این عزیزان و شکست زودهنگام دشمنان اسلام را از خدای متعال خواستاریم، در ایام ولادت حضرت زینب(س) از پروردگار متعال می‌‌خواهیم این بانوی مکرمه مهمان حضرت زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) باشند، چرا که این بانو پای‌کار ائمه(ع) و حافظ قرآن بودند، به قرآن عمل کردند، حافظان قرآن و معرفت‌مداران قرآنی تربیت کردند و کل خانواده‌شان به برکت این بانوی مکرمه و مطهره در عرصه قرآن بسیج شدند.

انتهای پیام
captcha