شیطان عظیم‌ترین آفت دین و دنیای انسان است
کد خبر: 4193624
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
حق‌شناس:

شیطان عظیم‌ترین آفت دین و دنیای انسان است

یک استاد نهج‌البلاغه در تفسیر خطبه قاصعه با بیان اینکه شیطان کرامت وجودی را از انسان می‌گیرد و لئامت را به او می‌دهد، گفت: شیطان عظیم‌ترین آفت دین و دنیای انسان است و بر پیکره دین و دنیای آدمی آتش می‌افروزد.

محسن حق شناس

به گزارش ایکنا از قزوین، محسن حق‌شناس، استاد نهج‌البلاغه در پنجمین جلسه از تفسیر خطبه قاصعه نهج‌البلاغه گفت: چهار عامل نفوذی شیطان در انسان حمیت، عصبیت، کبر و جهل است در واقع شیطان قسم خورد که انسان را گمراه کند ولی تسلطی بر انسان نداشت. شیطان در دل‌های ناآرام وارد می‌شود و برای هیمن آیه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» جریانی است که بتوانیم حملات شیطان را از بین ببریم.

وی با تأکید بر حملات گسترده شیطان به انسان ادامه داد: شیطان با تمام جنودش به وجود انسان نزدیک می‌شود و تمام حوزه‌های اطراف زندگی انسان را می‌گیرد، کرامت وجودی را از انسان می‌گیرد و لئامت را به او می‌دهد. شیطان عظیم‌ترین آفت دین و دنیای انسان است و بر پیکره دین و دنیای آدمی آتش می‌افروزد. شیطان از همه‌ آن‌ها که با انسان دشمنی دارند هم برای فرد دشمن‌تر و آتش‌افروزتر است.

این استاد نهج‌البلاغه با اشاره به اینکه ابلیس اصالت و هویت وجودی انسان را قبول نکرد، بیان کرد: انسان باید تمام توان و قاطعیت خود را در مسیر مبارزه با شیطان صرف کند و با عزم و اراده قوی مقابل او بایستید. ابلیس از چهار طرف بر انسان حمله می‌کند، از روبه‌رو از مسیر معاد، از پشت سر مسیر مبدأ و از سمت چپ مسیر زشتی‌ها و سمت راست که خوبی‌ها هستند وارد می‌شود، بنابراین شیطان را نباید دست کم گرفت و باید از همه ظرفیت‌ها برای ایستادن مقابل ابلیس استفاده کرد.

وی اظهار کرد: خطبه قاصعه خطبه‌ای است که امام علی(ع) در آن چندبار به جان خودشان قسم می‌خورند. در بخشی می‌فرمایند قسم به‌ جان خودم شیطان نسب شما را که فرزند آدم هستید تحقیر و رد کرد. ابلیس با سواره‌نظام و پیاده‌نظامش رد شما را می‌زند و دست شما را از هر خیری که بتواند قطع می‌کند. شیطان با شک به ایمان شما رخنه می‌کند. اگر انسان افسارش را به دست شیطان بدهد، با هیچ چاره‌ای نمی‌شود جلودارش شد، چراکه این انسان ولایت شیطان را پذیرفته است. در این صورت با هیچ عزم و قصدی نمی‌تواند شیطان را از خود دور کند و در معرکه ذلت و دریای حقارت می‌افتد و هر بلایی که ابلیس بخواهد بر سر او وارد می‌کند.

حق‌شناس در خصوص سؤال چه باید بکنیم که گرفتار شیطان نشویم، پاسخ داد: اگر می‌خواهید شیطان را از خود دور کنید، آنچه در قلب‌های شما از آتش تعصب مخفی است را با معرفت و علم خاموش کنید، چراکه تعصب، حقد و کینه جاهلی می‌آورد. تاج تواضع را بالای سر خود بگذارید و به‌جای تکبر خود را مزین به تواضع کنید. در شب قدر قرآن را بر روی سر می‌گذاریم تا در برابر خدا تواضع کنیم و بگوییم تا الان اگر قرآن در زندگی ما جای خودش را نداشت الان آن را بر سر خود می‌گذاریم. وقتی چیزی را بر سر می‌گذاریم یعنی آن را خیلی قبول داریم، پس تواضع را باید مثل تاجی بر سر بگذاریم و اصل رفتاری خود تعریف کنیم.

این استاد نهج‌البلاغه در پایان با اشاره به آیه‌ای از قرآن بیان کرد: قرآن می‌فرماید برای پدر و مادرت بال خاکساری را به زیر بینداز. اگر بال پرواز می‌خواهید باید در برابر پدر و مادر خود، خاکساری کنید. در تفسیر این آیه، مفسران می‌فرمایند حکم پدر و مادر و فرزند حکم پرنده‌ای است که در لانه جوجه‌هایش به دنیا آمده. مادری که غذا می‌آورد، جوجه‌ها پر و دهان خود را باز می‌کنند و آن باز کردن پر و بال راه رشد و پرورش آن جوجه‌هاست.

انتهای پیام
captcha