مدیران دستگاه‌‎های اجرایی قزوین حق دخالت در انتخابات را ندارند
کد خبر: 4200445
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
استاندار قزوین:

مدیران دستگاه‌‎های اجرایی قزوین حق دخالت در انتخابات را ندارند

محمدمهدی اعلایی گفت: براساس قانون انتخابات، مدیران دستگاه‌های اجرایی حق دخالت در انتخابات را ندارند و در این راستا تأکید شده که بخشداران و فرمانداران حق ورود به انتخابات را ندارند و اگر این اتفاق رخ دهد علاوه بر اینکه تذکرات لازم داده خواهد شد، برخورد جدی با آن‌ها صورت می‌گیرد.

اعلایی استاندار قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین، شب گذشته، ۲۸ بهمن‌ماه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه استان قزوین در باب انتخابات، با بیان اینکه در استان قزوین انتظار این است که نمایندگان منتخب مردم ظرفیت‌های تعاملی ملی و استانی را برای پیشرفت استان فراهم کنند، گفت: در تاریخ استان زمانی که نمایندگان دارای اثرگذاری مبتنی بر مقبولیت استانی بوده‌اند و روحیات تعاملی، همکاری و پیگیری امور مبتنی بر سازگاری با سایر قوا داشته‌اند، فضای پیشرفت در استان رخ داده است.

وی ادامه داد: از طرفی هم وظایف نمایندگان مجلس باید برای مردم تبیین شود و تنها وظایف قانونی نمایندگان باید مورد مطالبه مردم از آنان قرار گیرد تا یک نماینده به خاطر مطالبات مردم مجبور نشود به حوزه‌های غیرمرتبط با وظایف نمایندگی ورود کند.

استاندار قزوین بیان کرد: در استان قزوین سعی شده تمامی ارکان حاکمیت در شأن، جایگاه و اقتضائات قانونی خود نقش‌آفرینی کنند و در این حوزه تا حدود زیادی موفقیت به دست آمده است و همین رویکرد در سطح ملی هم مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک نمونه به  دیگران هم پیشنهاد شده است.

وی گفت: تعاملات و همکاری با بیشتر نمایندگان مجلس تا به امروز مطلوب بوده و در برخی از حوزه‌ها هم اختلاف نظر وجود داشته است ولی از نگاه مجموعه مدیریتی استان این اختلاف نظرها در معرض بیان و گلایه رسانه‌ای و مطرح شدن در سطح افکار عمومی قرار نگرفته و حتی به بعضی اتهامات به ناحق مطرح شده هم پاسخی داده نشده است.

این مسئول اظهار کرد: طبیعی است که در انتخابات از سوی بعضی کاندیداها از مجموعه دولت انتقاد شود و دولت و مجموعه مدیریتی استان با این موضوع مشکلی ندارد و طبیعی است که بعضی از اقدامات و تصمیمات ما محل نقد باشد و نمایندگان و کاندیداها حق دارند که نظراتشان را مطرح کنند ولی باید مراقبت کرد که به بهانه جمع کردن رأی بعضی اقدامات نامناسب از قبیل تحریک قومیت‌ها که تبعات نامناسبی دارد، اتفاق نیافتد.

پافشاری استانداری قزوین بر منافع مردم

وی افزود: مجموعه مدیریتی استان بر اختیارات قانونی خود برای پیگیری منافع مردم پافشاری خواهد کرد و به عهد دولت با مردم پای‌بند خواهد بود، البته تا به امروز باب تعامل و گفت‌وگو باز بوده و همین دوستانی که در برخی از جلسات نکاتی را مطرح کردند بعد از بیان رسانه‌ای آنها، در جلسات و نشست‌های مشترک تبادل نظرهایی انجام شده و در بعضی حوزه‌ها توافقاتی حاصل شده و در بعضی حوزه‌ها هم اختلاف نظرها باقی مانده است.

اعلایی تصریح کرد: براساس قانون انتخابات، مدیران دستگاه‌های اجرایی حق دخالت در انتخابات را ندارند به‌صورت مصداقی شفاف‌سازی شده و در این راستا تأکید شده است که بخشداران و فرمانداران حق ورود به انتخابات را ندارند و اگر این اتفاق رخ دهد علاوه بر اینکه تذکرات لازم داده خواهد شد، برخورد جدی با آن‌ها صورت می‌گیرد همانطور که  چند مورد از دهیاران و بخشداران تخلف داشتند و برخورد جدی با آن‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به دیدگاه دولت در زمینه تأیید صلاحیت کاندیداها اظهار کرد: در زمینه تأیید صلاحیت‌ها، استان قزوین رتبه نخست کشور را در اختیار دارد و شرایط مناسبی برای مشارکت به وجود خواهد آمد و اعتقاد داریم که تعداد و وجود سلایق مختلف در انتخابات در مشارکت تأثیر زیادی خواهد داشت، در این زمینه از کاندیداها درخواست داریم تا روز آخر در فضای رقابت باقی بمانند و به افزایش مشارکت کمک کنند.

استاندار قزوین گفت: همه ارکان حاکمیت و جریانات حزبی و مردمی متولی افزایش مشارکت هستند و باید نقش‌آفرینی کنند، در استان این موضوع از ماه‌ها قبل در دستور کار بوده و فقط ۴۰ نشست توسط خود استاندار با اقشار مختلف برگزار شده است و در کنار این حضور میدانی مدیران و پیگیری مسائل و مشکلات مردم مانند عظیمیه که در چند روز گذشته اتفاق افتاد به‌طور قطع در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص تعیین فرماندار قزوین بیان کرد: مقدمات انتصاب فرماندار قزوین به اتمام رسیده است و در چند روز آینده «طیب ملکی‌پور» به‌عنوان فرماندار قزوین معرفی خواهد شد.

اعلایی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص برخورد با مدیران ناکارآمد افزود: مدیریت جوهره تحول و پیشرفت است و اینکه خیلی ساده و بدون عمق به مدیران بتازیم قطعاً رفتاری در مدار توسعه نیست و باید با لحاظ همه جوانب مدیران ارزیابی شوند و عملکرد آن‌ها مورد سنجش قرار بگیرد، موضوعی که در استان هم دنبال می‌شود و به‌زودی کارگروه مسئول ارزیابی مجدد مدیران استانی شروع به کار خواهد کرد و مسئولان در صورت نیاز تغییر خواهند کرد یا تیم مدیریتی‌شان تقویت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha