کد خبر: 4275701
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۰

مشارکت ۱۷ هزار میلیاردی خیرین برای ساخت مدرسه در کشور

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه در حوزه مدرسه‌سازی مشارکت ۱۷ هزار میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز را شاهد هستیم، گفت: مردم محور هم‌افزایی هستند و دولت نیز در کنار مردم خواهد بود بنابراین باید بین مردم و دولت اعتماد ایجاد کنیم.

خیرین مدرسه ساز

به گزارش ایکنا از قزوین، مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در شورای آموزش و پرورش استان قزوین که امروز پنج‌شنبه ۲۱ فروردین با حضور مسئولین در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اگر ارکان وزارت کشور پای کار قرار بگیرند نهضت ساخت مدارس را شاهد خواهیم بود البته همه دستگاه‌ها پای کار مدرسه‌سازی هستند و اهتمام ویژه‌ای دارند.

وی ادامه داد: با آغاز سال تحصیلی 16 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در 540 هزار کلاس درس کشور در حدود 100 هزار مدرسه حاضر می‌شوند، این نشان می‌دهد حوزه آموزش و پرورش حوزه وسیعی است به همین میزان در برنامه‌های دولت به آن اهتمام شده است، یکی از اولویت‌های اساسی دولت چهاردهم توجه به توسعه عدالت آموزشی است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش امر ملی است و در برنامه توسعه هفتم بدان تأکید شده است. امر ملی مانند امنیت و وزارت خارجه امری است که حاکمیت روی آن دست می‌گذارد؛ در شعار امسال روی سرمایه‌گذاری تاکید داریم سرمایه گذاری در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای آینده است چون پرورش نسل آینده مهم است.

وی تصریح کرد: قزوین استانی با پتانسیل است اما در حوزه مدرسه‌سازی ر برخی مناطق باید به این امر اهتمام داشته باشیم‌. در عدالت آموزشی در گام نخست باید روی عدالت توزیعی تمرکز کنیم در برخی از شهرستان‌ها سرانه آموزشی دوبرابر استاندارد و در برخی مناطق مانند البرز و تاکستان از متوسط کشوری پایین‌تر است که در این زمینه باید مدیریت صورت گیرد.

عبداللهی اشاره کرد: شعار دولت چهاردهم این است که آموزش و پرورش در دو بخش در حوزه کیفیت‌‎بخشی محتوای آموزشی و کیفیت‌بخشی فضای فیزیکی مدارس ورود پیدا کند؛ کیفیت‌بخشی به فضا یک شعار محوری است و دولت به آن توجه دارد.

وی تشریح کرد: نظام‌ مسائل کشور شناسایی شده است و مشی توسعه عدالت نیز به همین سمت خواهد بود، نظام مسائل کشور به‌عنوان شناسنامه پروژه‌های اولویت‌دار طراحی شده است، هنوز از مدارس کانکسی و سنگی در کشور صحبت می‌کنیم، از سال گذشته جمع‌آوری مدارس کانکسی را در دستور کار خود قرار دادیم و تا مهر ماه هزار مدرسه کانکسی جمع خواهد شد امیدواریم هستیم مدارس تخریبی، سنگی و مدارسی که تراکم بالایی دارند با جدیت شناسایی شوند.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: نظام تقسیم کار بین دولت در سطح ملی و محلی مهم است؛ فرمانداران و بخشداران به آموزش و پرورش کمک کنند تا در کنار نظام مسائل کار به نحو مطلوب انجام شود.

وی مطرح کرد: مردمی‌سازی بسیار مهم است اساس شعار دولت با تمرکز بر مردمی‌سازی است. در کنار تعریف هر پروژه باید یک مسئول مردمی تعریف شود تا یک فرد معین متولی ساخت آن پروژه باشد و نظارت‌های محلی داشته باشد. 

عبداللهی گفت: مسائلی مانند بند «خ» و زمین برای تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و مالی داریم که باید به جدیت دنبال شوند در حقیقت دولت باید روی تسهیلگری تمرکز کند. خیرین نباید معطل مسئولیت‌های ما بمانند، وقتی خیرین منابع خود را به میدان می‌آورند ما مکلف به تأمین زمین هستیم.

وی اشاره کرد: در حوزه نهضت مدرسه‌سازی توجه به حوزه مردمی‌سازی مهم است و ظرفیت مربوط به حوزه مردمی‌سازی ظرفیتی بسیار بزرگ است باید بسیج امکانات را دنبال کنیم چون ظرفیت مردمی‌سازی بسیار مهم است. اگر استانداران  فرمانداران باور و اراده داشته باشند نهضت ساخت مدارس به خوبی پیش خواهد رفت در حقیقت اگر‌ مسئولین مسائل آموزش و پرورش را باور داشته باشند مشکلات این‌نهاد حل خواهد شد و همه باید پای کار خواهند آمد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: در ماده ۱۸ عبارتی است که مغفول است و این در حالی است که ما به ماده ۴ می‌پردازیم؛ بر اساس ماده 18 هر کس به نسبت زمینی که می‌سازد باید سهم آموزشی دهد. مسکن و شهرسازی به ما کمک کند در طرح‌های توسعه شهری اراضی که کاربری آموزشی که روی آن می‌گذاریم مربوط به بخش خصوصی است که نباید این کار را انجام دهیم. 

وی متذکر شد: اراضی تخصیص یافته اغلب کمتر از 300 مترمربع هستند و این در حالی است که برای ساخت مدرسه زمین کمتر از 600 مترمربع مطلوب نیست، اراضی خرد و کوچک در حوزه شهری به درد مدرسه‌سازی نمی‌خورد برای همین نوسازی مدارس تعییر کاربری می‌دهد. مدرسه مانند خدمات بهداشتی درمانی نیست، مدرسه خدمتی روزانه است برای همین دسترسی دانش‌آموزان به آن مهم است. 

عبداللهی گفت: ظرفیت خوبی در کمیسیون ماده ۵ در اختیار استاندار قرار دارد و با دقت این امر را مدیریت خواهند کرد البته در صنایع و خیرین نیز ظرفیت خوبی وجود دارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: در حوزه مدرسه‌سازی مشارکت ۱۷ هزار میلیارد تومانی خیرین مدارس را شاهد هستیم. مردم محور هم‌افزایی هستند دولت در کنار مردم خواهد بود بنابراین باید بین مردم اعتماد ایجاد کنیم، البته باید در انتخاب حلقه اتصال آنان با دولت نیز دقت داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha