آتشی که جهان اسلام را داغدار کرد
کد خبر: 4079546
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

آتشی که جهان اسلام را داغدار کرد

برای بازخوانی جنایتی ۵۲ ساله که قلب تپنده جهان اسلام را داغدار کرد، ۲۱ اوت روز جهانی مساجد نام‌گذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است از سوی صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد.

مسجدالاقصی

محمدعلی علیپور، استاد تاریخ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به علت نام‌گذاری روز جهانی مسجد گفت: یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل‌ گرفت که اعتقاد دارد ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح است. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی از سوی اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد. مسجدالاقصی مسقف، بنایی مستطیلی است با رواقی بزرگ در میانه آن‌ که مستقیماً به گنبد می‌رسد. از شرق و غرب، سه رواق مسجدالاقصی را احاطه کرده است. طول آن از شمال به جنوب ۸۰ متر و عرض آن از شرق به غرب ۵۵ متر است.

وی افزود: کعبه نخستین خانه توحید و یکتاپرستی و اولین جایگاهی است که برای پرستش خدای یگانه ساخته‌ شده است. مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است و انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد. مسجدالاقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و ازنظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار هست.

این استاد دانشگاه با اشاره به تعداد مساجد خاطرنشان کرد: مساجد کشور در طول ۳۷ سال گذشته که از پیروزی انقلاب می‌گذرد حدود ۲/۸ برابر شده است و از ۲۵ هزار مسجد در سال ۱۳۵۷ به ۷۲ هزار مسجد رسیده است ولی این عدد به اعتقاد کارشناسان با افزایش جمعیت و با توجه به اهداف انقلاب اسلامی چندان متناسب نیست. این عدم تناسب زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که تعداد مساجد را با چند کشور مسلمان مورد مقایسه قرار می‌دهیم برای شیعیان در ایران به ازای تقریباً هر ۱۱۰۰ نفر یک مسجد وجود دارد و این رقم برای مساجد اهل سنت تقریباً به ازای هر ۵۰۰ نفر یک مسجد است.

وی بابیان اینکه مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار است، اظهار کرد: آغاز واقعه معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) از مسجدالاقصی موجب شده تا محبوبیت این مکان مقدس نزد مسلمانان دوچندان شود. آنچه به‌عنوان مسجدالاقصی در قرآن از آن یاد شده است تمام مجموعه مسجدالاقصی مسقف، قبه‌الصخره، قبه‌السلسله، مصلای مروانی و قبه‌ها (گنبدها)، محراب‌ها، راه‌ها، چاه‌ها، برکه‌ها، رواق‌ها و پل‌ها را همراه با دیگر بخش‌های باستانی و قدیمی دربر‌می‌گیرد که بخش مسقف مسجدالاقصی در جنوب این مجموعه واقع‌ شده است. این مسجد توسط داوود نبی پایه‌گذاری و توسط حضرت سلیمان تکمیل‌ شده است.

فاجعه به آتش کشیدن مسجدالاقصی

علیپور با اشاره به فاجعه به آتش کشیدن مسجدالاقصی تصریح کرد: ساعت ۷ صبح پنج‌شنبه ۱۹۶۹/۰۸/۲۱ میلادی جنایتکاری اسرائیلی به نام «دنیس مایکل ولیم روهان» به آستان مسجدالاقصی مسقف تجاوز کرد و آن را به آتش کشید. در این آتش‌سوزی، مساحتی نزدیک به ۱۵۰۰ مترمربع از مسجد در آتش سوخت. در این واقعه منبر باستانی که شهید «نورالدین محمود زنگی» دستور ساخت آن را برای نصب در مسجدالاقصی داده بود، سوخت این منبر همان منبری است که «سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب» پس‌ از اینکه قدس را به سال ۵۸۳ هجری از دست صلیبیان آزاد کرد به مسجدالاقصی آورد.

وی با اشاره به مکان‌هایی که از مسجدالاقصی آتش گرفتند، ادامه داد: مسجد عمر، محراب زکریا، مقام اربعین، ۳ رواق مسجد همراه با پایه‌ها و قوس‌های آن‌ها و قوس حامل بر قبة‌الاقصی و پایه‌های اصلی آن‌ که گنبد مسجد بر آن‌ها قرار داشت، آتش گرفتند و سقف مسجد فروریخت. تزئینات آن از بین رفت و بخش‌هایی از گنبد چوبی داخل مسجد، محراب، دیوار قبله، سنگ‌های مرمر به‌کاررفته در درون مسجد، پنجره از جنس گچ، و شیشه رنگین، فرش‌ها، سوره اسراء که از بالای محراب کاشی‌کاری و طلاکاری شده بود از بین رفتند.

وجود یک مسجد به ازای هر ۱۰۴۱ نفر در ایران

این نویسنده افزود: طبق آمارهای سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز ۷۲ هزار مسجد در کشور وجود دارد و این به معنی سرانه یک مسجد به ازای هر ۱۰۴۱ نفر است، آماری که نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی پایین‌تر است. این عدم تناسب زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که تعداد مساجد را با چند کشور مسلمان مورد مقایسه قرار می‌دهیم. هم‌اکنون ۲۷۰۰ نمازخانه، مسجد و جایگاه و سکوی نماز در خطوط ریلی، جاده‌ای و بندری کشور دایر است که برای اقامه نماز مسافران طراحی و آماده‌سازی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باگذشت حدود ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه همیشگی برای آزادی قدس (مسجدالاقصی) شریف به نظر می‌رسد بیش از ۹۸ درصد مردم و همچنین جمع کثیری از نخبگان هنوز قبة‌الصخره را با مسجدالاقصی اشتباه می‌گیرند. مسجدالاقصی مسجدی است با گنبدی سبزرنگ در نزدیکی قبةالصخره که دارای گنبدی طلایی‌رنگ است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: صهیونیست‌ها برای انحراف افکار عمومی مسلمانان دنیا از مسئله مسجدالاقصی با صرف هزینه‌های کلان تلاش کرده‌اند تا قبه‌الصخره را به‌جای مسجدالاقصی در افکار عمومی دنیا بنشانند و به همین جهت با چاپ پوسترهای زیبا از قبه‌الصخره آن را به بهای ارزان و حتی رایگان در اختیار مسلمانان جهان قرار داده‌اند که کم‌وبیش در منازل وادارات دیده می‌شود. حتی سازمان صداوسیما نیز باوجود گوشزدهای مکرر از نشان دادن تصویر مسجدالاقصی اکراه دارد و قبه‌الصخره را به‌جای مسجدالاقصی برای مردم به تصویر می‌کشد.

وی تأکید کرد: ضروری است تا راه پیموده شده به خطا را هرچه زودتر اصلاح کنیم چراکه اگر مسجدالاقصی (با گنبد سبز) به دست صهیونیست‌ها تخریب شود و تصویر قبه‌الصخره (با گنبد طلایی) به‌عنوان مسجدالاقصی به مردم نشان داده شود که هنوز پابرجاست. قطعاً بیش از ۹۹ درصد مردم آن‌ را خواهند پذیرفت و صهیونیست‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری خواهند کرد.

واکنش جهان به جنایت صهیونیست‌ها

این نویسنده ادامه داد: این جنایت با واکنش گسترده‌ای در جهان اسلام همراه شد و تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز گسترده‌ای در کشورهای مختلف برگزار شد. بااین‌حال، اقدامات رژیم اسرائیلی علیه مسجدالاقصی تا امروز همچنان ادامه دارد و این رژیم به‌صورت سازمان‌دهی شده روزانه در حال اعزام اسرائیلی‌ها به داخل محوطه‌های مسجدالاقصی است تا به آرزو و هدف دیرینه خود یعنی تخریب کامل مسجدالاقصی و ساخت معبد ادعایی خود به جای آن دست یابد.

وی یادآور شد: واقعه آتش‌سوزی مسجدالاقصی خشم مسلمانان جهان را برانگیخت و  به دعوت پادشاه مراکش، ۲۵ کشور اسلامی به همراه نمایندگانی از هند و سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در یک اجلاس این اقدام اسرائیل را به‌شدت محکوم کرده و کشورهای شرکت‌کننده را به همکاری با یکدیگر فراخواندند و تأسیس سازمان همکاری اسلامی را اعلام کردند.

واکنش امام خمینی(ره) به حادثه مسجدالاقصی

علیپور گفت: امام خمینی (ره) که آن زمان در نجف اقامت داشتند، اقدام جنایت‌کارانه صهیونیست‌ها و سیاست‌های رژیم شاه را مورد انتقاد شدید قرار دادند. امروزه همچنان این آتش از حرارت نیفتاده و با داغ ننگ عادی‌سازی کشورهای فاسد عربی با رژیم صهیونیستی هرلحظه ملتهب و شعله‌ورتر نیز می‌شود.

این نویسنده کتاب‌های تاریخی در پایان اظهار کرد: امت مقاوم اسلام و فلسطین می‌داند که تلاش‌ها برای از بین بردن مسجدالاقصی با نقشه‌های مخرب صهیونیستی، مشارکت منفور آمریکایی و غربی و عادی‌سازی شرم‌آور و سکوت رژیم‌های عربی نتیجه‌ای نخواهد داشت و بیت‌المقدس باقی خواهد ماند و مسجدالاقصی در قلب همه مسلمانان جهان نیز تا ابد باقی است.

انتهای پیام
captcha