سخت‌گیری‌‌ها در صدور مجوز مؤسسات قرآنی پذیرفتنی نیست
کد خبر: 4108059
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
در میزگرد ایکنا مطرح شد

سخت‌گیری‌‌ها در صدور مجوز مؤسسات قرآنی پذیرفتنی نیست

چالش‌های موجود در مؤسسات قرآنی از غفلت مسئولان فرهنگی،‌ نبود امکانات تا سختی گرفتن مجوز تأسیس در میزگردی از سوی ایکنای قزوین مورد بررسی قرار گرفت که در این مجال تقدیم مخاطبان می‌شود.

مؤسسات قرآنی قزوین

یکی از موضوعاتی که مورد غفلت مسئولان فرهنگی واقع شده توجه به مؤسسات قرآنی است. مسئولان و مربیان مؤسسات قرآنی همواره در این راه با کم‌ترین امکانات و بدون هیچ چشمداشتی فی سبیل‌الله فعالیت می‌کنند اما متأسفانه امروز شاهد هستیم که صدور مجوز تأسیس سایر مؤسسات به مراتب آسان‌تر از اخذ مجوز مؤسسه قرآنی است.

در همین راستا میزگردی با حضور فاطمه تمدن، مسئول مؤسسه «قرآن‌پژوهان یاوران امام الزمان(عج)»، خدیجه جهانی «مدیر کانون مهد قرآن بقیةالله اعظم» و لیلا خیاطان، عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی «ولایت» نور در ایکنای قزوین برگزار شد تا به بررسی چالش‌های موجود در مؤسسات قرآنی پرداخته شود.

فاطمه تمدن، مسئول مؤسسه قرآن پژوهان یاوران امام الزمان(عج) واقع در خیابان جانبازان قزوین است. او خواهر دو شهید است و در حوزه تدریس سابقه 27 ساله دارد و به واسطه ارتباطی که با دانش‌آموزان دارد مؤسسه قرآنی تأسیس کرده است.

خدیجه جهانی، مدیر کانون مهد قرآن بقیه‌الله اعظم واقع در خیام جنوبی کوچه شهید حاجی نصیری است. جهانی خود را خادم‌القرآن می‌داند و عقیده دارد در راه آموزش قرآن به افراد دیگر نباید کوتاهی کرد.

لیلا خیاطان، عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی ولایت نور واقع در خیابان شهید انصاری است. خیاطان تأکید دارد که فعالیت در حوزه قرآنی برکات معنوی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

ایکنا ـ درباره چگونگی تأسیس موسسه قرآنی خود توضیح دهید؟

تمدن: دو برادرم در راه رضای خدا شهید شده‌اند من هم وظیفه خود می‌دانم که در راه اسلام خدمت کنم و دانش‌آموزان را با قرآن که کلام خداوند است، آشنا کنم. در سال 97 یک واحد از منزل شخصی‌ام را به مؤسسه قرآنی اختصاص دادم و با مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی شروع به کار کردم.

در مدارس زمانی که برای خانواده‌ها مطرح می‌کردم که فرزندانشان را به کلاس قرآن بیاورند این‌طور بیان می‌کردند که در ابتدا باید درس ریاضی را یاد بگیرند و معتقد هستند که آموزش قرآن در اولویت‌های بعدی است به همین دلیل تصمیم گرفتم ریاضی و قرآن را در این مؤسسه تدریس کنم تا اولیا برای حضور دانش‌آموزان ترغیب شوند.

جهانی: در قزوین تقریباً ۲۳ مجموعه مهد قرآن فعالیت می‌کنند که ما یکی از این مجموعه‌ها هستیم و از سال 86 با مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به فعالیت کردیم. این مجموعه در حوزه تخصصی حفظ قرآن و تدبر در مفاهیم قرآنی فعالیت می‌کند. ساختمان این مهد قرآن نیز برای انجام امور قرآنی شده وقف شده است.

صفر تا صد برپایی این مجموعه از سوی خیرین و مردم انجام شده و حتی در ابتدای تأسیس مؤسسه یکی از خیرین که مغازه فرش‌فروشی داشت با هزینه شخصی تمام مجموعه را موکت کرد. همچنین اولیای دانش‌آموزان کمک‌های بسیاری برای تهیه تجهیزات کردند.

خیاطان: از سال 84 با مدیریت خانم شعبانی که خیر هستند مؤسسه قرآنی ولایت نور تأسیس شد و ساختمان این مؤسسه خصوصی و متعلق به همین بانوی خیر است. این مؤسسه تا سال گذشته به صورت خصوصی فعالیت می‌کرد که در نهایت سال 1400 توانستیم از وزارت فرهنگ و ارشاد قزوین مجوز دریافت کنیم.

ایکنا ـ در مؤسسه شما چند نفر مشغول به فعالیت هستند و چند نفر قرآن‌آموز حضور دارند؟ و آیا هزینه‌ای دریافت می‌کنید؟

تمدن: چهار نفر برای آموزش حضور دارند و هم‌اکنون نیز 15 قرآن‌آموز در این مؤسسه تحت آموزش قرآن دارند. اطرافیان به من می‌گویند اگر این یک واحد از منزلت را اجاره بدهی اجاره بسیاری می‌توانی بگیری اما ترجیح می‌دهم قسمتی از ساختمان شخصی‌ام برای رضای خدا به آموزش قرآن اختصاص دهم و به همین دلیل نیز آموزش قرآن در این مؤسسه به صورت رایگان انجام می‌شود.

جهانی: ۱۴۰ دانش‌آموز دختر، ۶۰ دانش آموز پسر، ۲۲۰ نفر قرآن‌آموز بزرگسال تا ۶۰ سال، 6 نفر کادر و ۴۰ مربی در این مجموعه فعالیت کنند. تمامی افراد این مجموعه به صورت کاملاً رایگان فعالیت می‌کنند و ما نیز از قرآن‌آموزان هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم و اعلام کرده‌ایم هر فردی می‌تواند بر اساس بضاعت مالی که دارد به مجموعه کمک کند.

خوشبختانه طی این سال‌ها توانسته‌ایم 80 حافظ کل در سنین مختلف را پرورش و تحویل جامعه دهیم، همچنین از مجموعه ما قاریان بسیاری توانسته‌اند به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنند. دانش‌آموزانی که در مجموعه ما به حفظ قرآن می‌پردازند در آموزش دروس دیگر نیز موفق‌تر هستند، حتی ما در این مجموعه خانواده قرآنی داریم که تمام اعضای خانواده حافظ قرآن هستند.

خیاطان: در این مؤسسه پنج نفر مشغول به کار هستند و مباحثی از جمله حفظ، قرائت، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، ترتیل خوانی و مفاهیم قرآن آموزش داده می‌شود. آموزش در این مؤسسه به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای از قرآن‌آموزان دریافت نمی‌کنیم مگر اینکه دانش‌آموزان به صورت داوطلب هزینه‌ای جهت کمک پرداخت کنند.

ایکنا ـ مربیان مؤسسه شما از بیمه مؤسسات قرآنی بهره‌مند شده‌اند؟

تمدن: افرادی که در این مؤسسه به عنوان مربی حضور دارند از بیمه مؤسسات قرآنی برخوردار نیستند چرا که این مؤسسه فی سبیل‌الله فعالیت می‌کنند و هزینه‌ای از قرآن‌آموزان دریافت نمی‌کنیم که بتوانیم این افراد را بیمه کنیم.

جهانی: برخی از مربیان این مجموعه برای بهره‌مندی از بیمه مؤسسات قرآنی ثبت‌نام کرده‌اند اما برخی از این افراد در مراحل ثبت‌نام با مشکل مواجه شده‌اند که درخواست رفع مشکلات ثبت‌نام را داریم.

خیاطان: بله، فعالان قرآنی مؤسسه ما برای بهره‌مندی از بیمه مؤسسات قرآنی ثبت‌نام کرده‌اند.

ایکنا ـ در این مسیر با چه چالش‌های روبه‌رو شده‌اید؟

تمدن: نسل امروز نصیحت را نمی‌پسندند بنابراین باید با برنامه‌ریزی‌های خوب سعی کنیم فطرت پاک جوانان را بیدار کنیم تا به مرور برای خواندن قرآن اشتیاق پیدا کنند. باید با استفاده از روش‌های اثرگذار به تدریس قرآن پرداخت اما این موارد نیاز به حمایت مسئولان دارد تا بتوانیم با استفاده از روش‌های نوین همچون مستندسازی قرآنی آموزش قرآن را جذاب‌تر کنیم. به واسطه شغلم در آموزش و پرورش می‌توانم دانش‌آموزان را برای حضور در مؤسسه قرآنی جذب کنم اما بخش مهم حضور مستمر است که این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی و کارگروهی دارد.

یکی دیگر از مشکلات این است که از سوی متولیان فرهنگی ما به عنوان مؤسسات فعال قرآنی در سطح جامعه معرفی نشده‌ایم تا شهروندان بتوانند با نحوه فعالیت ما آشنا شوند اما اگر این اتفاق رقم بخورد قطعاً بازدهی بیشتری خواهیم داشت.

از آموزش پرورش و بسیج این ارگان درخواست کمک کرده‌ام اما حمایتی از من نکردند. برخی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی حمایت می‌کنند اما آن طور که باید کارشناس قرآنی در این مجموعه حضور ندارد تا بتوانند گوش شنوا در جهت رفع مشکلات مؤسسات قرآنی باشند. اگر بگویم شاهد کارشکنی از سوی برخی مسئولان نبوده‌ام دروغ گفته‌ام چراکه کارشکنی در این امور وجود دارد. بالاترین عبادت خدمت به مردم است و اگر در حوزه قرآنی شبکه‌ای کار کنیم و حمایت‌های لازم شکل گیرد موفق خواهیم بود.

جهانی: برای بازسازی مجموعه قرآنی بقیةالله بارها به مسئولان نامه فرستادیم و از آن‌ها درخواست کمک کردیم اما هیچ حمایتی نشدیم و در نهایت برای بازسازی وام گرفتیم که برای پرداخت اقساط نیز با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو شدیم به طوری که پرداخت اقساط را بین خیرین که اولیا دانش‌آموزان بودند تقسیم کردیم.

ساختمان مجموعه ما قدیمی است و بازسازی حیاط باقی‌مانده در صورتی که حیاط مجموعه باید طوری باشد که دانش‌آموزان بتوانند در زنگ تفریح به بازی بپردازند و اشتیاق برا‌ی حضور داشته باشند.

خیاطان: نه تنها هیچ حمایتی در این مسیر نشدیم بلکه برای دریافت مجوز مسیر سختی را طی کرده‌ایم. مؤسسات قرآنی در حوزه آموزش قرآن قدم برداشته‌اند تا انس با قرآن را به نسل‌های مختلف آموزش دهند اما متأسفانه مؤسسات قرآنی همیشه دور از دید برخی مسئولان بوده و شاهد هستیم که دریافت مجوز برای مؤسسه موسیقی آسان‌تر از گرفتن مجوز برای مؤسسه قرآنی است.

ایکنا ـ آیا با تجاری‌سازی مؤسسات قرآنی موافق هستید؟

تمدن: با تجاری‌سازی مؤسسه قرآنی موافق نیستم چراکه در حوزه قرآن باید در راه رضای خدا فعالیت کرد اما حداقل باید هزینه ایاب و ذهاب مربیان قرآنی از سوی متولیان پرداخته شود.

جهانی: ما در این مؤسسه فی سبیل‌الله کار می‌کنیم اگر مسئولان فرهنگی از مؤسسات قرآنی حمایت کنند نیازی به تجاری‌سازی مؤسسات قرآنی نیست.

خیاطان: به نظر من با تجاری‌سازی مؤسسه می‌توان به درآمد رسید اما خیر این مؤسسه که خانم شعبانی هستند عقیده دارند نباید هزینه‌ای از قرآن‌آموز دریافت کرد تا برای حضور در این حوزه ترغیب شوند.

ایکنا ـ در دو سال اخیر که جامعه با ویروس کرونا درگیر بود چگونه فعالیت می‌کردید؟

تمدن: در مدت شیوع کرونا سعی کردیم با استفاده از بسترهای مجازی به تدریس قرآن بپردازیم.

جهانی: در دو سال اخیر که شاهد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری بودیم مجموعه ما لحظه‌ای از آموزش دور نماند و به صورت مجازی آموزش‌ها انجام شد.

خیاطان: در دو سال اخیر به صورت مجازی فعالیت داشتیم و حتی دوره حفظ قرآن مجازی برگزار کردیم که از تمامی استان‌ها در این دوره شرکت کردند و همچنین کلاس‌ها اکنون هم با 80 نفر قرآن‌آموز به صورت مجازی در حال برگزاری است. در مؤسسه ما افراد بسیاری در سنین مختلف به حفظ قرآن می‌پردازند حتی یک قرآن‌آموز 60 ساله در مؤسسه ما تحت آموزش حفظ قرآن قرار دارد.

ایکنا ـ به عنوان کلام آخر چه درخواستی از مسئولان دارید؟

تمدن: چند وقت پیش اردویی با عنوان به نام «جهاد تبیین» از سوی تبلیغات اسلامی برگزار شد که این برنامه زمینه خوبی برای تعامل فعالان قرآنی بود امیدوارم که این برنامه‌ها ضمن رویش مؤسسات قرآنی ادامه‌دار باشد و مسئولان از توجه به حوزه قرآن غفلت نکنند.

جهانی: دو سال پیش آزمون قرآن از سوی شهرداری برگزار شد اما همچنان جوایز برندگان تحویل اهدا نشده است و این مسائل سبب عدم اشتیاق افراد به حوزه قرآن می‌شود. باید برگزاری آزمون‌های قرآنی در تمام دستگاه‌ها جدی گرفته شود تا افراد فعال در این حوزه تشویق شوند.

خیاطان: مشکلات کمبود هزینه و عدم حمایت از مؤسسات قرآنی از موارد مهمی است که درخواست داریم توجه بیشتری به این موضوعات شود و بودجه‌ای به این مؤسسات که وظیفه‌ای مهم بر دوش دارند، تعلق گیرد.

انتهای پیام
captcha