الگوی تک‌فرزندی منجر به تربیت بهتر نمی‌شود
کد خبر: 4133206
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
سبک زندگی و خانواده/ ۴

الگوی تک‌فرزندی منجر به تربیت بهتر نمی‌شود

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با بیان اینکه «فرزند کمتر، تربیت بهتر» گزاره غلطی بود که چند سالی در کشور به اشتباه و به صورت افراطی ترویج شد، گفت: بر اساس یافته‌های علمی و تجربیات عینی موجود شاهدیم که الگوی تک‌فرزندی منجر به تربیت بهتر نمی‌شود.

صالح قاسمی

صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با بیان اینکه الگوی تک‌فرزندی الگوی بومی ایرانی و اسلامی نیست، گفت: الگوی ایرانی اسلامی وجود یک خانواده گرم و گسترده است، اگرچه مشکلات متعددی در مسیر فرزندآوری وجود دارد اما در وهله اول به خانواده خود و در وهله بعد به آینده کشور که فکر کنیم متوجه خواهیم شد که الگوی تک فرزندی آسیب‌زا و خلاف عرف و سنت‌های رایج در کشور ماست.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در پاسخ به این پرسش که هر خانواده ایرانی چه تعداد فرزند باید داشته باشد، اظهار کرد: اگرچه این سؤال بسیار مهمی است اما سعی ما تعیین تعداد و عدد برای فرزندآوری نیست؛ چون موضوع فرزندآوری و تصمیم‌گیری برای آن یک مسئله شخصی است. اما به لحاظ آماری و کارشناسی باید نرخ باروری را به حدود سه فرزند برسانیم تا یک رشد منطقی را در کشور تجربه کرده و جمعیت پایداری داشته باشیم. جمعیت پایدار هم مفهومی کاملاً روشن است. به شرطی می‌توان به جمعیت پایدار و نرخ باروری سه فرزند رسید که هر یک از خانواده‌ها بین سه یا چهار فرزند داشته باشند.

قاسمی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم خانواده‌هایی که شرایط فرزندآوری دارند چهار فرزند و یا حداقل سه فرزند داشته باشند. این سبب می‌شود که نرخ باروری در سطح کلان به حدود سه فرزند برسد و تا حدودی کشور را از بحران جمعیتی خارج می‌کند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: گرچه به شرایط ایده‌آل اشراف داریم اما می‌دانیم که بازگشت به شرایط ۶ فرزندی دهه شصت هم به لحاظ سبک زندگی هم به لحاظ الگوهای شهرسازی و شهرنشینی و هم شرایط اقتصادی و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر چندان میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: با یک پدیده اجتماعی مواجهیم که آینده خانواده و کشور را تهدید می‌کند و با وجود هر شرایط اجتماعی و اقتصادی باید این مطالب عنوان شود و ما سال‌هاست که کارهای مطالعاتی برای این موضوع انجام داده و حرفی برای گفتن داریم لذا توصیه می‌کنیم که خانواده‌ها به سمت داشتن حداقل سه فرزند حرکت کنند و آن‌ها که شرایط مساعدتری دارند بیش از سه فرزند را برای خانواده خود پیش‌بینی کنند.

قاسمی در تعریف تک‌فرزندی و تأثیر آن در تربیت، بیان کرد: تک‌فرزندی یعنی خانواده‌ای به سبب گزاره‌های علمی غلطی که به او داده شده و مشاوره‌های اشتباهی که دریافت کرده و در پی آن باورهای غلطی که پیدا کرده به این نتیجه رسیده که باید یک فرزند داشته باشد و تمام حواس خود را برای آن تک فرزند متمرکز کند. بر اساس یافته‌های علمی و تجربیات عینی موجود شاهدیم که الگوی تک فرزندی منجر به تربیت بهتر نمی‌شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در پایان خاطرنشان کرد: «فرزند کمتر، تربیت بهتر» گزاره غلطی بود که چند سالی در کشور ما به اشتباه و به صورت افراطی ترویج شد، در حالیکه امروز شاهدیم که تربیت بهتر در فرزند کمتر محقق نمی‌شود بلکه تربیت بهتر در تعامل بین فرزندان با یکدیگر شکل می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha