فرزندسالاری، مهمترین آسیب تک‌فرزندی است
کد خبر: 4140661
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
سبک زندگی و خانواده/ ۶

فرزندسالاری، مهمترین آسیب تک‌فرزندی است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با بیان اینکه مهمترین آسیب تک فرزندی، فرزندسالاری است، گفت: تک‌فرزند همواره در زندگی و در کنار والدین، محور توجه، تصمیم‌گیری و جریان‌سازی در خانواده است.

صالح قاسمی

صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به آسیب‌های تک فرزندی، گفت: مهمترین آسیب تک‌فرزندی فرزندسالاری است که برای خانواده و فرزند بسیار آسیب‌زا خواهد بود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در خانواده‌های چند فرزندی و پُر فرزند امکان بروز پدیده‌هایی همچون فرزندسالاری وجود ندارد.

وی بیان کرد: در خانواده‌های پرجمعیت، فرزندان در تعامل با یکدیگرند و در صورت بروز چالش و برای رفع تنش ایجاد شده به ناچار به والدین مراجعه می‌کنند تا بتوانند مسائل خود را حل و فصل کنند لذا اصالت خانواده به سمت والدین کشیده می‌شود و والدین، محور خانواده قرار می‌گیرند.

قاسمی ادامه داد: عموماً مسئله فرزندسالاری در خانواده‌های پر فرزند محلی از اعراب نیست چرا که فرزندسالاری یعنی اینکه تمامی امکانات و تمام باید و نبایدهای خانواده توسط فرزند تعیین می‌شود و این موضوع سبب خواهد شد که این فرد د‌ر آینده و در تعامل با دیگران دچار مشکل شود چراکه مهارت ارتباط با دیگران و حتی مهارت تعامل با همسر را نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: آمارها بیانگر آن است که درصد قابل توجهی از زوجینی که در سال‌های اولیه زندگی دچار طلاق می‌شوند افرادی هستند که در زندگی تک فرزندی رشد یافته‌اند چون در الگوی فرزند سالارانه، تعامل با دیگران جایگاه چندانی ندارد. لذا مهارت تعامل، رفع چالش و ارتباط‌گیری با دیگران در این گونه افراد بسیار ضعیف است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت افزود: تک‌فرزند همواره در زندگی و در کنار والدین، محور توجه، تصمیم‌گیری و جریان‌سازی در خانواده است، اما در مقابل الگوی چند فرزندی و پُر فرزندی، آسیب فرزندسالاری را از ساحت خانواده دور می‌کند.

وی اظهار کرد: آسیب دیگر تک فرزندی آن است که مفاهیمی همچون خواهر و برادر در جامعه بسیار کمرنگ خواهد شد تا جایی‌که مفهوم اصیل ایرانی اسلامی خانواده‌ با وجود خواهر و برادر به طور کامل از بین خواهد رفت.

قاسمی گفت: در شبکه خویشاوندی اتفاق بزرگتری رخ خواهد داد و اینکه مفاهیم خاله، دایی، عمه و عمو همگی از میان خواهد رفت و در نسل بعدی چیزی به‌عنوان شبکه خویشاوندی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دورهمی‌ها و جمع‌های خانوادگی گرم و زیبا در اعیادی همچون نوروز و شب یلدا و مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی همه با محوریت خانواده و شبکه خویشاوندی اتفاق می‌افتد در حالی که الگوی تک‌فرزندی از حمایت این شبکه خویشاوندی و اعضا و ارکان خانواده همچون خواهر و برادر محروم خواهد شد که این موضوعی بسیار نگران کننده است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت بیان کرد: این هم یکی دیگر از پیامدهای الگوی تک فرزندی است که جامعه خواسته و ناخواسته به سمت آن در حرکت است و این در حالیست که چند فرزندی در وهله اول مؤلفه قدرت و ثروت برای یک خانواده و سپس قدرت و ثروت و ایستادگی یک جامعه و کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: پیش از تمامی موضوعات کارشناسی، خداوند در قرآن به موضوع کثرت‌ جمعیت و امداد الهی پرداخته است که موجب برتری‌جویی جبهه‌ای بر جبهه دیگر است؛ به‌عنوان نمونه خداوند در آیه ۶ سوره اسراء می‌فرماید «ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا» و آنگاه شما را به روی آنها برگردانیم و بر آنها غلبه دهیم و به مال و فرزندان‌ نیرومند، مدد بخشیم و عده جنگجویان شما را بسیار گردانیم.

قاسمی در پایان گفت: این آیه کریمه تعداد و کثرت جمعیت را امداد الهی دانسته و مایه برتری جبهه حق در مقابل دشمنان اسلام معرفی می‌کند. جالب‌تر اینکه ثروت و برتری افزایش جمعیت را منسوب به خداوند و آن را امداد الهی می‌داند؛ ضمن اینکه رابطه متقابل بین جمعیت و امنیت و به‌طور خاص «امنیت نظامی» از این آیه به روشنی فهمیده می‌شود.

انتهای پیام
captcha