به گزارش ایکنا از قزوین، آیتالله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن در شرح سوره مرسلات گفت: سوره مرسلات ۵۰ آیه دارد که ۱۰ آیه آن «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» است، گویا این سوره ۱۰ بخش شده و در هر بخش خدا یک ماجرایی را مطرح میکند و در پایان آن ماجرا هم میفرماید: «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»، یعنی وای در آن روز بر تکذیبکنندگان.
خدای متعال در آیات ۱۶ و ۱۷ سوره مرسلات میفرماید تاریخ را نگاه کنید، آثار به جا مانده از گذشتگان را ببینید، ما همه مجرمان را یکی پس از دیگری نابود کردیم. سپس خدای متعال در آیه ۱۸ سوره مرسلات یک قانون را عنوان کرده و میفرماید قرار ما همین است و اینگونه با مجرمان رفتار میکنیم تا نابود شوند، حال این مجرم هر کسی که میخواهد باشد، در آیه ۱۹ این سوره هم میفرماید وقتی قیامت میشود وای بر کسانی که این حقایق را تکذیب کردند.
بیشتر بخوانید:
شیخ طوسی در تفسیر تبیان در رابطه با آیات ۱۶ و ۱۷ سوره مرسلات میفرماید این آیات یعنی قوم نوح، عاد، ثمود و قومهای بعدی یعنی لوط، فرعون و آنهایی که در آن ایام بودند، نابود شدند، در تفسیر نمونه آیتالله مکارم شیرازی نیز همین معنا گفته شده است. یک نظر دیگر هم نقل شده و گفتهاند اولین مجرمان آنهایی هستند که از قدیم به طرق مختلف مورد غضب قرار گرفتهاند، آخرین هم آنهایی هستند که پس از بعثت رسول اکرم(ص) دست به تکذیب پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) زدند و فرزندان آنها را به شهادت رساندند، اینها کسانی هستند که از هلاکشدگان آخرین به حساب میآیند، این نظریات با هم منافاتی ندارند.
همانطور که خداوند پیش از این تاریخ را مقابل چشم ما آورد و گفت ما از مجرمان انتقام گرفتیم، در این سوره هم نحوه شکلگیری انسان را از نطفه تا جایی که تبدیل به انسان میشود بیان کرده و در آخر میگوید وای بر کسانی که این خلقت و آفرینش خدا را تکذیب میکنند و میگویند انسان بر حسب اتفاق تبدیل به انسان شده است. در تفسیر مجمعالبیان مرحوم طبرسی آمده «مَهِين» در آیه ۲۰ سوره مرسلات به معنای حقیر و ناچیز است که هیچ غنا و ارزشی ندارد، انسان از چنین آب ناچیزی آفریده شده و به این همه کمالات، حواس پنجگانه، عقل شریف، قدرت تشخیص حق و باطل، قدرت تفکر و تولید علم و دانش رسیده است.
علامه مجلسی در بحارالانوار حدیثی از رسول خدا(ص) نقل کرده که حضرت فرمودند نطفه 40 شبانهروز در رحم مادر رشد و بالندگی پیدا میکند، بعد از ۴۰ شبانهروز این نطفه تبدیل به عَلقه میشود، علقه مانند خونِ منجمد شده است، پس از ۴۰ شبانهروز مُضغه میشود، مضغه مانند گوشت کوبیده شده است، پس از ۴۰ شبانهروز این مضغه تبدیل به استخوان میشود، کمکم اطراف این استخوانها را گوشت فرا میگیرد، بعد خدا آرامآرام پوست را روی این گوشتها میپوشاند و بعد هم مو شروع به روئیدن میکند.
سپس خدا فرشته مخصوص رحمها را نازل کرده و میگوید بنویس که اجل این بنده چطور است، بنویس که آیا او شقی و منافق خواهد شد، در مقابل دین خواهد ایستاد و با صهیونیستها رفاقت خواهد کرد، یا سعید، مؤمن و پای کار دین خواهد شد. سپس این مَلک میگوید خدایا من از کجا اینها را بدانم؟ خدا میگوید تو فقط املا کن، کسی از لوح محفوظ به تو میگوید که راجع به این بنده چه چیزی بنویسی.
برخیها ممکن است تصور کنند اینها جبر است، اما این جبر نیست، لقمه در این مسئله نقش بسزایی دارد، اگر لقمه حرام باشد زمینه شقاوت در فرزندش پدید میآید، اگر لقمه حلال باشد زمینه سعادت برای فزرندش بهوجود میآید، بنابراین این معنای جبر ندارد و اهمیت تربیت را میرساند. در حدیثی که پیشتر از پیامبر اکرم(ص) ذکر شد که در مورد دورههای 40 روزه در رحم مادر بود، این دورهها فقط مربوط به رحم مادر نیست، مربوط به همه دوران زندگی ماست، پیامبر(ص) فرمود اگر کسی 40 شبانهروز خودش را برای خدا خالص کند، چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود.
انتهای پیام