انتخاب رئیس مرکز ملی فضای مجازی
کد خبر: 1311791
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
حال و هوای این هفته فضای مجازی/

انتخاب رئیس مرکز ملی فضای مجازی

گروه فضای مجازی: مهمترین رخداد حوزه فضای مجازی در این هفته، انتخاب رئیس مرکز فضای مجازی، هشدار به فعالیت NSA برای تسخیر مدیریت جهان، بحث داغ فیلترینگ و ... بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایران(ایکنا)،  حوزه فضای مجازی همچون هفته‌های پیش درگیر مجموعه مسائلی شده  که می‌توان به بحث فیلترینگ اشاره کرد؛ همچنان عده‌ای موافق فیلترینگ و عده‌ای مخالفند. اما مهمترین رخداد آن انتخاب دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز فضای مجازی است که شاید این انتخاب تکلیف بسیاری از مسائل در حوزه فضای مجازی را مشخص کند.

انتخاب رئیس مرکز ملی فضای مجازی

در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی به تاریخ 11 آبان‌ماه به ریاست حجت ‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، محمدحسن انتظاری با رای اکثریت اعضای شورا به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد.

تأکید رئیس‌جمهور بر شبکه ملی اطلاعات

رئیس‌جمهور در این جلسه بر ایجاد و بنیان‌گذاری شبکه ملی اطلاعات و بومی‌سازی این فناوری در کشور تأکید کرد و گفت: باید در این راستا گام‌های بزرگی برداریم تا بتوانیم با بهره‌گیری از این شبکه ملی توانایی تعامل با شبکه جهانی و شرکت‌های بزرگ دنیا را در کشور ایجاد کنیم.

سازمان NSA

همچنین در ابتدای هفته، شنبه یازدهم آبان‌ماه، حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین، با حضور در یازدهمین اجتماع بزرگ حزب‌الله سایبر با محوریت «مرگ بر آمریکا» با اشاره به وضعیت اینترنت در جهان اظهار کرد: در کشور ما همه تصور می‌کنند اینترنت تمام کشورها زیر نظر وزارت مخابرات است ولی اینترنت یک پدیده مخابراتی نیست بلکه بر بستر مخابرات کار می‌کند که در بسیاری از کشورها تحت نظارت وزارت دفاع است. در سازمان NSA برای هر فردی یک فایل مخصوص وجود دارد که تمام اطلاعات مرتبط با صدا، تصویر، اثر انگشت و … را از طریق ارتباط انسان‌ها با اینترنت به دست می‌آورند.

وی افزود: دو سال پیش در مرکز دکترینال بدون مرز گزارشی را در مورد سازمان NSA تهیه کردیم و به مسئولان کشور توصیه کردیم که این سازمان، سازمانی برای اداره آینده جهان است و آمریکا می‌خواهد فضایی را به وجود آورد تا جهان را اداره کند و امروز آمریکا قصد دارد به مغز حیاتی جهان تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در شمال شرق ایالت متحده آمریکا ۹ هکتار سوپر کامپیوتر وجود دارد که روز ۳٫۵ میلیارد پیام از سوی این رسانه تهیه می‌شود و ما بارها در سخنرانی‌های دانشگاهی و دانش‌آموزی به نسل جوان توصیه کردیم که در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات خود را بی‌مهابا منتشر نکنند.

فیلترینگ نمی‌تواند مانع دسترسی آزاد به اطلاعات باشد

همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه، 13 آبان‌ماه در دیدار با فعالان رسانه‌های دیجیتال در تالار وحدت با اشاره به موضوع فیلترینگ گفت: طبیعتا بحث محتوا درشورای عالی فضای مجازی، جایگاه ویژه دارد، زیرا امروز، انتقال آزاد اطلاعات به‌راحتی صورت می‌گیرد و فیلترینگ، نمی‌تواند جلوی دسترسی آزاد به اطلاعات را بگیرد، ما هم چاره‌ای جز تسهیل آن نداریم.

وی تولید محتوا را تنها چاره در عصر فناوری اطلاعات خواند و گفت: فرستادن پارازیت و جلوگیری از دسترسی به شبکه‌های خارجی و ممانعت از نصب دیش‌ها و گیرنده‌های ماهواره‌‌ای، تأثیری در قطع دسترسی به اطلاعات نداشته است، پس باید به سمت تولید محتوا رفته تا با تولیدات جذاب‌تر، مانع میل مردم به تولیدات بیگانه شویم و بدینوسیله از فرهنگ بومی و ملی خود، حراست و پاسداری کنیم.

فراگیر کردن اندیشه‌های امام راحل با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی

همچنین علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی، در آیین اختتامیه جشنواره سراسری وبلاگ ‌نویسی «معمار انقلاب» که 13 آبان‌ماه در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین وظایف مسئولان  امر فراگیر کردن اندیشه‌ها و آرمان‌های ناب حضرت امام خمینی(ره) و تبیین این افکار متعالی با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و تولید محتوای دیجیتال است.

وی اعتقاد عمیق امام راحل به عزت و شوکت مسلمانان و نفی سلطه‌ کافران در وصف نمی‌گنجد ادامه داد: جمهوریت، اسلامیت و مردم‌سالاری تجربیات بی‌نظیری هستند که با هدایت امام خمینی (ره) حاصل شد و این ظرفیت بی‌پایان امروز در اختیار ما قرار گرفته است.

captcha