لزوم پرداختن رسانه‌ها به بحث نهادینه‌ساختن وحدت بین شیعه و سنی
کد خبر: 1359139
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶
حجت‌الاسلام عابدینی تأکید کرد:

لزوم پرداختن رسانه‌ها به بحث نهادینه‌ساختن وحدت بین شیعه و سنی

گروه اجتماعی: امام جمعه معمولان در رابطه با ضرورت وحدت اظهار کرد: برای نهادینه‌ساختن وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی رسانه‌ها، علمای دین و مداحان باید ایفای نقش کنند.


حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به نام‌گذاری 12 تا 17 ربیع‌الاول به نام هفته وحدت و ضرورت حفظ وحدت و انسجام بین مسلمین به‌ویژه شیعه و سنی گفت: هم دلیل عقلی و هم دلیل شرعی داریم که هیچ کاری با جدایی و افتراق موفقیت‌آمیز نیست و دین مقدس اسلام از همان ابتدا امر به مشورت، اتحاد و اتفاق داشته است و در آیات و روایات و تعالین انبیا نیز بر وحدت تأکید شده است.



وی اضافه کرد: نبی مکرم اسلام(ص) چون علم به آینده داشت همواره مسلمانان را به وحدت تشویق می‌کردند و سیره امیرالمومنین(ع) نیز اینچنین بود و همواره مسلمانان را به اتحاد دعوت می‌کردند.



حجت‌الاسلام عابدینی گفت: امام سجاد(ع) برای حفظ وحدت بین مسلمانان زبان دعا را برگزید، امام موسی‌ کاظم(ع) برای اینکه اصل اسلام به خطر نیفتد به ظاهر با هارون اتحاد داشت.



امام جمعه معمولان به نقش وحدت در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) از اولین مسائلی که مطرح کرد بحث نام‌گذاری 12 تا 17 ربیع‌الاول به نام هفته وحدت بود؛ لذا ایشان این پیش‌بینی را می‌کرد و آگاه به مسائل و شرایط روز بود که دشمنان بین شیعه و سنی تفرقه و اختلاف ایجاد کنند و با ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی به نفع خود از آن سوءاستفاده کند.



وی گفت: امام راحل(ره) برای اینکه اتحاد و انسجام بین مسلمانان پابرجا بماند و خدشه‌ای به اصل مبانی اسلام وارد نشود این هفته را به نام هفته وحدت نام‌گذاری کردند.



اختلافات بین شیعه و سنی نسبت به مسائل دینی  توسط علمای این مذاهب بررسی شود



حجت‌الاسلام مهدی عابدینی با بیان اینکه اگر اختلافاتی نسبت به مسائل دینی و اعتقادی دارند باید توسط علمای این مذاهب مورد بررسی و گفت‌وگو قرار بگیرد و نباید مردم عوام به این مسائل ورود پیدا کنند، خاطرنشان کرد: مسلمانان شیعه و سنی مشترکات زیادی دارند که باید در راستای تقویت این مشترکات کار شود.



امام جمعه معمولان ادامه داد: مسلمانان شیعه و سنی در اصول دین مثل قرآن و پیامبر اکرم(ص)، بخشی از خلافت با هم مشترک هستند که لازم است این نقاط اشتراک برجسته شوند و اگر مسائل اختلافی هم هست این موارد به مردم عوام کشانده نشود و این مباحث در نشست‌های علمی و توسط علما پیگیری شود.



وی با بیان اینکه مسلمانان شیعه و سنی باید از هر اهانتی که موجب اختلاف می‌شود مثل فحاشی و ناسزاگویی پرهیز کنند، در رابطه با ثمرات وحدت بین مذاهب اسلامی تصریح کرد: وحدت بین مذاهب اسلامی باعث می‌شود اصل اسلام محفوظ بماند و راه‌های نفوذ دشمن برای اینکه بتواند بین مسلمین تفرقه و اختلاف ایجاد کند، بسته شود.



مسلمان شیعه و سنی در جهت تقویت مشترکات تلاش کنند



حجت‌الاسلام عابدینی ادامه داد: کشورهای غربی تنها نقطه مشترکی که با هم دارند استعمار و استثمار است و با وجودی‌ که از نظر مذهبی هیچ نقطه مشترکی ندارند در همین جهت هم با هم وحدت دارند و این در حالی است که مسلمانان شیعه و سنی نقاط مذهبی مشترک زیادی دارند که لازم است در جهت تقویت این نقاط مشترک تلاش کنند.



وی با بیان اینکه وحدت بین مسلمین باعث می‌شود اصل اسلام حفظ شود و راه نفوذ دشمن برای اینکه بین مسلمانان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند بسته شود، اظهار کرد: برای نهادینه کردن وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند.



عابدینی ادامه داد: علاوه بر رسانه‌ها، علمای دین و آنهایی که در جامعه اثرگذار هستند مثل مداحان در این زمینه باید ایفای نقش کنند.



امام جمعه معمولان گفت: در این برهه از زمان که دشمنان اسلام با راه‌اندای فرقه وهابیت در جهت ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی تلاش دارد و علاوه بر این صهیونیست‌ها نیز از هیچ تلاشی برای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی فروگذار نیستند می‌طلبد ما در جهت تقویت وحدت بین شیعه و سنی تلاش داشته باشیم.



وی با تأکید بر اینکه نباید نقاط مشترک بین شیعه و سنی نادیده گرفته شود و اختلافات بین آنها برجسته شود، گفت:هر دو طرف شیعه و سنی باید از رفتارهای افراطی و بیان حرف‌هایی که در شأن شیعه و سنی نیست پرهیز کنند و همواره متوجه باشند که بی‌بصیرتی و عدم آگاهی به ترفندهای دشمن بزرگترین ضربه به اتحاد و وحدت مسلمانان است.

captcha