تلاش سلفی‌ها برای جذب و ساماندهی جوانان با شعار احیای دین
کد خبر: 1369916
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۴
حجت‌الاسلام فرمانیان عنوان کرد:

تلاش سلفی‌ها برای جذب و ساماندهی جوانان با شعار احیای دین

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عنوان کرد: سلفی‎ها تلاش دارند با شعار مردمسالاری و احیای دین، بیشترین جذب را از میان جوانان مسلمان داشته باشند.

حجت‎الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) گفت: گروه جهادگرای اهل تسنن که به آنها سلفی گفته می‎‏شود، هفتاد سال است به دنبال رسیدن به یک قدرت و حاکمیت در کشورهای اسلامی هستند.
وی افزود: بر خلاف بسیاری که عقیده دارند که این گروه، بی‌مغز، متحجر و بدون منطق و استدلال هستند باید گفت که به هیچ وجه این گونه نیست و سرکردگان آنها به دلیل کتاب‎های استدلالی بسیار زیاد خود مشهور هستند.
رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی یادآور شد: در این میان شخص «بن لادن» با بیش از 10 کتاب کلامی در زمینه وهابیت، «عبدالله عزام» با 40 کتاب سنگین در زمینه اعتقادات و «الزرقاوی» با 53 کتاب برای هر پرسش ضد وهابی کتاب می‎نوشتند و استدلال ارائه می‎کردند؛ به همین خاطر است که کسانی که به این گروه‎ می‏پیوندند احساس می‎کنند که از پایه و پشتوانه علمی محکمی برخوردار هستند و به کار خود ایمانی مجدد می‎آورند.
ارائه استدلال از سوی جریان سلفی برای ذبح انسان‌ها
وی تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از کتاب‏‎های مهم آنان این است که چرا ما ذبح می‏کنیم و دشمنان اسلام را سر می‏بریم؛ آنها برای همین یک مسئله کتاب‏ها نوشته‏اند و به خوبی استدلال کرده‎اند که این راه بهترین و انسانی‏‎ترین شکل کشتن انسان است زیرا بدون اینکه کسی را زجرکش کنند او در اولین ثانیه می‎میرد و دیگر عذاب نمی‏کشد.
فرمانیان عنوان کرد: وقتی یک فرد سنی با گرایش قبلی خود این گونه استدلالات را می‎شنود خواسته یا ناخواسته ممکن است آنها را در مرحله اول قبول کند؛ آنها همیشه به فتاوی «ابن تیمیه» اشاره می‎کنند و عنوان می‎کنند که مهمترین دشمن آنها تمدن غرب و اومانیسم است که انسان را به جای خدا نشاند.
وی عنوان کرد: در سایتی به نام «المجاهد» بیش از 4 هزار کتاب از بزرگان وهابیت گنجانده شده است که نشان می‎دهد آنها طرفداران خود را با این کتب از نظر منطقی اغنا می‏کنند و حرف کسانی که آنها را خشک مغز می‎دانند به سخره می‎گیرند.
تنفر از غرب؛ یکی از علل گرایش افراد به گروه‌های تندرو
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: بسیاری از این افراد، افرادی بودند که با حضور در غرب و مشاهده مشکلات و فسادها و انحرافات غرب به اسلام اصیل گرایش پیدا کرده و گرایش سلفی را برای خود برگزیدند؛ از نظر روانشناسی سیاسی این گونه افراد پس از رویگردانی از تمدن غرب به شکل افراطی در خود این تنفر را نهادینه کردند و به گروه‎های تندرو متمایل شدند.
تلاش سلفی‌ها برای جذب افرادی که با قلب پاک به دنبال اسلام هستند
وی گفت: «سید قطب» از همین گونه افراد بود؛ وی غرب را دیده بود و پس از بازگشت به مخالفت با غرب پرداخت؛ در میان گروه‎های سلفی نیز امروزه در سوریه شاهد حضور گروه‎هایی به نمایندگی از همین قشر مذکور هستیم که نشان می‎دهد تا چه اندازه توانسته‎اند در بین مردم اروپا و آمریکا نفوذ کنند و افرادی که با قلب و نیت پاک به دنبال اسلام حقیقی هستند را جذب کنند.
تلاش سلفی‌ها برای جذب و ساماندهی جوانان با شعار احیای دین
رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عنوان کرد: در میان اهل تسنن هیچ فرقه و مذهبی همچون سلفی‎ها دارای تشکیلات منظم و اندیشه سیاسی منسجم نیست؛ جریان‎های روشنفکری چنین بسیجی ندارند، سکولارها نیز برای عموم مسلمین چندان جذاب نیستند ولی سلفی‎ها تلاش دارند با شعار مردمسالاری و احیای دین، بیشترین جذب را از میان جوانان مسلمان داشته باشند.
لزوم همکاری علمای شیعه و سنی برای از بین بردن جریان تکفیر
فرمانیان با ذکر این مطلب که نمی‎توان به این سادگی‎ها جلوی سلفی‎ها را گرفت، اظهار کرد: تنها راه از بین بردن این گروه‎ها آن است که شیعیان، بزرگان حوزه و علمای معتدل سنی و همچنین با همکاری و جذب معتدلین سلفی که قائل به تکفیر نیستند در مرحله اول، تکفیری‎ها را دوره کرده و آنها را در انزوا قرار دهیم تا به دست خود بمیرند و در مرحله دوم با تلاش بیشتر دست این گروه‎ها را برای مردم رو کنیم.
 عربستان خواستار استقرار حکومتی سلفی در مصر است
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات امروز ما در این زمینه، این است که دولت عربستان نمی‎خواهد این تشکل از بین برود؛ به قدرت رسیدن یک حکومت سنی معتدل اتفاقی بسیار نیکو برای ماست و امیدواریم که این جریان در مصر دوباره زنده نشود که قطعا جریانی سلفی خواهد بود مگر اینکه تلاش‎ها افزایش یافته اسلام معتدل در این کشور چهره بنمایاند.
استناد به سیره رسول اکرم(ص)؛ بهترین راه برای مقابله با سلفی‌ها
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در بحث با وهابیت و سلفی‎ها همچنان که امام علی(ع) فرمودند هیچ وقت نباید به قرآن استناد کنیم؛ امام علی(ع) به ابن عباس می‎فرمود که در صحبت با خوارج از قرآن استدلالی نیاورد زیرا آنها با هر بهانه‎ای از زیربار آن شانه خالی می‎کنند ولی اگر در این مناظرات با آنها از سنت رسول خدا صحبت کنند، آنها چیزی در مقابل آن ندارند زیرا همگان بر حجت بودن گفتار و فعل رسول خدا معترف هستند و در این صورت دیگر مجالی برای فرار آنها به دست نمی‎آید.
وی گفت: گروه القاعده یک شاخه خاص از سلفی‏‎ها هستند که اصلا قائل به اطاعت از سلف صالح هم نیستند و عنوان می‎کنند که آنها مجتهد بودند و ما هم مجتهد هستیم پس نیازی به امر دیگران نداریم و به همین خاطر است که به این راحتی فتوا صادر می‎کنند.

captcha